נדל"ן ותשתיות

מהפכה בנדל''ן בישראל: חצי מיליון דירות בדרך וכך זה יקרה

?שר הפנים משה ארבל מתכנן שינוי דרמטי באיזורי המטרו: "בכוונתי להביא ביום ראשון לאישור הממשלה את התוכנית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70) שתאפשר פיתוח של כ-500 אלף יחידות דיור באזורי ביקוש"  
מערכת ice |  1
עליית מחירים-אילוסטרציה AI
בשורה אדירה לפיתוח האורבני במטרופולין גוש דן: שר הפנים, משה ארבל, הודיע היום (שישי) כי בכוונתו להביא ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה את תוכנית המתאר הארצית המתווה את מדיניות התכנון והפיתוח האורבני במרחב תחנות המטרו במטרופולין גוש דן (תמ"א 70).  תוכנית זו מהווה צעד משמעותי לקידום תכנון מוטה תחבורה ציבורית ולפיתוח אורבני בר-קיימא, תוך שיפור הנגישות והשירות לתושבי המטרופולין.
כבר כיום, מקודמות בתחום תמ"א 70 יותר מ-100 יוזמות תכנוניות משמעותיות שונות הן בתחום ההתחדשות העירונית והן מתחמי פיתוח ובינוי חדשים, בהיקף כולל של כ-300,000 יחידות דיור.

תמ"א 70 מייצרת מרחב עירוני המנצל את יתרונות מערכת המטרו עבור מטרופולין תל אביב שצפוי להגיע לכ-5.5 מיליון נפש בתוך כעשור. התוכנית מתווה את מדיניות התכנון האורבאני סביב תחנות המטרו תוך קביעת הוראות להכנת תוכניות מקומיות במרחבי התחנות, במטרה להעצים את פוטנציאל השימוש בתחבורה הציבורית תוך צמצום התלות ברכב הפרטי שגורם לפקקים ולזיהום אוויר. כמו כן, התוכנית תמקסם את הפוטנציאל העירוני והכלכלי של תחנות המטרו באמצעות ריכוז הפיתוח האורבני במרחקי הליכה מהתחנות. נכון להיום, מקודמות בתחום תמ"א 70 יותר מ-100 יוזמות תכנוניות משמעותיות שונות הן בתחום ההתחדשות העירונית והן מתחמי פיתוח ובינוי חדשים, בהיקף כולל של כ-300,000 יחידות דיור.
תמ"א 70 מהווה נדבך תכנוני משלים למערכת המטרו של גוש דן, כאשר ביום שלישי אישרה הממשלה את המקטע האחרון במערכת - M1 צפון (תת"ל 101/ ג). מדובר בפרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות שישרתו 24 רשויות מקומיות כולל שלוחה לנתב"ג.
במגמות שנצפו בעולם, נראה כי המטרו מהווה מנוע צמיחה והתחדשות ומסוגל להשפיע על התפקוד האורבני של סביבת התחנות הרבה מעבר לפונקציה התחבורתית שהוא ממלא. מערכת המטרו מאפשרת העברה מהירה ויעלה של היקף משמעותי של אוכלוסייה בין מוקדי מגורים, תעסוקה ומסחר, חינוך ותרבות, מוקדי בריאות ועוד. תחנת המטרו מהווה למעשה מוקד עירוני ומנוע להתפתחות אורבנית וכלכלית. 
מערך התכנון, הבינוי והפיתוח בסביבת תחנות המטרו, מבוסס על עקרונות תכנון מוטה תחבורה ציבורית (TOD-Transit Oriented Development), כפי שפותחו ויושמו ברחבי העולם לאורך השנים מאז ביסוסן של מערכות המטרו, כאמצעי המשמעותי והיעיל ביותר להנעת אנשים במרחב האורבאני. 
התוכנית גובשה על ידי צוות רב תחומי בראשות דר' אדריכל יאיר אביגדור (משרד אדריכלים "מנעד"), ולוותה על ידי אגף מטרו והסעת המונים במטה מינהל התכנון. הנחות העבודה בעת גיבוש התוכנית התבססו על סקר שכלל למעלה מ-80 תקדימים מהעולם של תכנון מוטה תחבורה ציבורית. 
שר הפנים ארבל: ״מדובר בבשורה גדולה בתחום הדיור תוכנית שתאפשר פיתוח של כחצי מיליון יחידות דיור בלב אזורי הביקוש, ותענה על אחד האתגרים הגדולים ביותר של מדינת ישראל בעשורים הקרובים. תמ״א 70 תניע את שוק הדיור קדימה תוך חיבור חכם לתחבורה ציבורית, העצמת ההתחדשות העירונית וצמצום הפער בין היצע לביקוש. ביום ראשון נביא את התוכנית לאישור, ונעשה צעד משמעותי לטובת עתיד אורבני, חברתי וכלכלי טוב יותר לכולנו״.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    סרדינים
    חיים 05/2025/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה המדינה לא חושבת מחוץ לקופסה אם תבנו רכבות מהירות מצפון לדרום משהו שגר באילת יגיע תוך פחות משעה לתא או ירושלים וכך לא תצטרכו לגור כמו סרדינים במגדלים בפחות זמן אפשר לקרב את כל מדינת ישראל עם רשת רכבות מהירות
    סגור