נדל"ן ותשתיות

המפקח על הבנקים: 32 מיליארד שקל מהאשראי לנדל"ן "בסיכון גבוה"

כ-90% מהאשראי לענף הנדל"ן נמצא בחמשת הבנקים הגדולים; למעלה ממחצית מהאשראי לנדל"ן נמצא ברמת סיכון נמוכה בשל היותו אשראי בליווי בנקאי סגור; 42 מיליארד שקל שימשו למימון רכישת קרקעות 
ניצן כהן | 
בניה (צילום גיל יערי פלאש 90)
32 מיליארד שקל מהאשראי שהועמד לטובת שוק הנדל"ן בישראל נמצא ברמת סיבכון גבוהה, כך עולה מנתוני הפיקוח על הבנקים. עוד עולה מנתוני הפיקוח כי המערכת הבנקאית העמידה לטובת ענף הנדל"ן אשראי בהיקף כספי של 300 מיליארד שקל והוא מהווה כ-90% מהאשראי לענף כולו.
מתוך ה-300 מיליארד שקל כ-167 מיליארד שקל נמצאים ברמת סיכון נמוכה בשל העובדה כי מדובר בכסף שעומד לטובת מימון פרויקטים וליווי סגור שהוא בעל כושר ספיגה גבוה. נזכיר כי מדובר באשראי שהוא ליווי בנקאי לטובת בניית פרויקטים והוא מתנהל בחשבון סגור אליו נכנסים כספי הרוכשים ויוצאים ממנו כספים רק לאחר שהפרויקט עמד באבני דרך.
היקף החשיפה של המערכת הבנקאית לנכסים מניבים כמו משרדים עומד על 51 מיליארד שקל וכאן מדובר על אשראי שניתן להשקעה בנכסים שספגו בשנה האחרונה זעזועים בשל משבר הקורונה וכד'.
42 מיליארד שקל הועמדו לטובת רכישת קרקעות. כ-80% מהסכום הזה הועמד לטובת רכישת קרקעות שניתן לבנות עליהם ורק 5% מהכסף הועמד לטובת רכישת קרקע בסיכון גבוה, כלומר קרקע שלא ניתן בטווח הזמן הקרוב לבנות עליה.
כאן המקום לציין כי ניתוח האשראי לתחום הנדל"ן שבוצע על ידי הפיקוח על הבנקים מלמד על כך שעיקר האשראי לענף נמצא ברמת סיכון נמוכה והוא בליווי פרויקטים ורק חלק קטן מהסכום הזה נמצא בהשקעה ספקולטיבית שגם אם תרד לטימיון לא תזעזע את המערכת הבנקאית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה