נדל"ן ותשתיות

הקרב על משבר הדיור: אחרי שקד ואלקין, ליברמן מעלה הילוך

הקרדיט על מחירי הדיור במשולש משרדי: משרד האוצר מאריך את תמ"א 38, משרד הפנים מעלה הילוך בנושא הבירוקרטיה, ומשרד השיכון פועל להחזיר את  מחיר למשתכן - מי יצליח להוריד מחירי הדיור?

אריאל נוי | 
איילת שקד אביגדור ליברמן וזאב אלקין (צילום יונתן סינדל פלאש 90)
ממשלת בנט-לפיד מעלה את שוק הנדל"ן בראש סדר עדיפויות. שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע היום (ראשון) כי יאריך את תוקף תמ״א 38 בשנתיים וזאת רק לאחר אישור התקציב בתחילת חודש נובמבר. 
הממשלה שמה את נושא הדיור ליעד ברור להורדת מחירי הדיור ולהגדלת היצע והפשרת קרקעות.  גם משרד הפנים בראשותה של השרה איילת שקד פועל להוריד את מחירי הדיור שנוסקים. כזכור בשבוע שעבר אמרה איילת שקד שתמנה ראש מטה תכנון, מי שיקבע יעדים לאומיים ויתכלל את הביצוע. כך, משרד הפנים מעלה הילוך בהורדת מחירי הדיור, בעוד משרד השיכון פועל להחזיר את  מחיר למשתכן.
תגובות רבות הגיעו להצהרתו של ליברמן כי יאריך תוקף התמ"א 38 בעוד שנתיים ויכפיל התחלות הבנייה באמצעות מכרזי קרקע.
רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו מסר כי "ההכרזה על המשך התמ"א הינה ללא ספק משב רוח מרענן. לגבי הכפלת התחלות הבנייה, מחד גיסא אין לי ספק שהרעיון להגדיל מכרזים וכמות קרקע משווקת הינו מעולה. יחד עם זאת, על מנת להכפיל את הכמות יהיה צורך לאמץ את הצעתנו בלשכת הקבלנים להגדיל אוטומטית לפחות ב-30 אחוזים (שבס כחלון) את זכויות הבנייה בכל פרויקט שייצא באזור הביקוש, ומתוך זה להפריש 20 אחוזים לדיור מוזל ועוד 10 אחוזים לשכר דירה מסובסד".
ארז כהן שמאי מקרקעין ומשפטן הוסיף: "היוזמה ברוכה ויפה לשעה זו אם זאת הייתי מכניס מספר שינויים כמו ביטול העיבוי בינוי קידום הריסה ובניה תוך מתן תמריצים לאיחוד חלקות ובנינים וגביית 25% היטל השבחה". 
לדברי רוני בריק, נשיא כבוד של התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו”ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון, "המצב הביטחוני כפי שראינו רק לפני מספר שבועות בלחימה של צה"ל וחמאס, ממחיש כמה לא היה נכון לבטל את תמ"א 38 ולא לגבש תוכנית חלופית ראויה בהיקפים גדולים. 'התחדשות בניינית' כפי שכינה אותה השר הקודם ליצמן ממש לא תתן מענה למיגון ראוי של כל הבניינים בישראל שזקוקים לממ"ד ולכן טוב שהמדינה האריכה את תוקפה של תמ"א 38. התחדשות עירונית היא הפתרון ליצירת יחידות דיור לשוק ולמיגון הדירות – ובמתחמים שלמים ובכמויות ענק, ויפה שעה אחת קודם" 
אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהרי: "לצד הארכת התמ"א שהינה צעד חשוב לכשעצמו, טוב יעשה שר האוצר אם גם יניח על סדר היום את נושא הפינוי בינוי בכלל ובפריפריה בפרט".
אמיר לוטן מנהל תחום התחדשות עירונית בקבוצת לוינשטין בירך על ההחלטה והוסיף: "מדובר בצעד מושכל ונדרש, שיאפשר לתת מענה לבניינים ישנים בודדים, באיזורים בהם לא ניתן לבצע התחדשות עירונית מתחמית. כידוע ישנם איזורים רבים בעיקר בערים צפופות מאד כמו בת"א, רמת גן וגבעתיים, שבהן אין אפשרות לבצע פרויקטים של פינוי בינוי מכיוון שבניינים לידם עברו כבר התחדשות עירונית או שהמתחם לא מספיק גדול או דרישות העירייה למתחם הופכות אותו ללא רלבנטי. 
גם היזם  ניר ברוש, מייסד ומבעלי קבוצת ברוש בירך על ההחלטה "אנו מאמינים שנכון הוא להשתמש בפלטפורמה קיימת שעובדת, כדי להגדיל את ההיצע ולענות לביקושים, ובאופן זה לייצב את המחירים. כל תוכנית אחרת עשויה להיות טובה, אולם עלולה להימשך זמן רב ולצאת לפועל באופן איטי הרבה יותר".
איל טישל, מנכ"ל דימרי-גלים "ההכרזה של שר האוצר היא החלטה שמחוייבת מציאות. כרגע כל השוק נמצא בחוסר ודאות טוטאלי ואי אפשר להוציא לפועל פרויקטים שעה שאין וודאות לגבי התמורה שתינתן לדיירים הוותיקים. דבר ראשון צריך להאריך את התמ״א לתקופה של שנתיים לפחות, במקביל לזה צריכים להכין תוכנית חלופית שתהיה פשוטה וברורה, שגם יזמים יבינו אותה וגם דיירים יבינו אותה, ורק לאחר שתהיה תוכנית ברורה ופשוטה יהיה ניתן לקבוע את המועד הסופי לסיום התמ״א. המצב הקיים בו אנו מצויים כבר חודשים ארוכים גורם לחוסר ודאות, לסטגנציה ועיכוב של עסקאות."
לדברי עו"ד משה רז-כהן, ממשרד רז-כהן, פרשקר ושות' המתמחה בהליכי התחדשות עירונית, הארכת תוקפה של התמ"א היא צעד מחויב המציאות, אך לא מספק: ״משלא הועמדה חלופה ממשית לתמ״א 38, אין מנוס מהארכתה. עם זאת, התמ״א הפכה במידה רבה לאות מתה ברשויות רבות, בהן רמת גן, גבעתיים, רמת השרון ובמידה פחותה גם בתל אביב. אם לממשלה יש עניין לשוב למדיניות של קידום מספר רב של פרויקטים שייתנו מענה בטחוני ויוסיפו דירות לשוק הבוער, יש לצמצם בהוראות התמ"א את מידת שיקול דעתה של הרשות, ואפילו להביא לצמצום שיקול הדעת במסגרת תוכניות שאושרו לפי סעיף 23 מכח התמ"א״.
לדברי רוני צברי, מנכ"ל ובעלים של חברת צברים המתמחה בייזום פרויקטי התחדשות עירונית "זו החלטה נכונה וחשובה. הממשלה הקודמת לא ערכה תכנית מסודרת ליום שאחרי התמ"א. תמ"א 38 לא חפה מבעיות אך נכון לעכשיו היא הדרך המהירה להפוך חיים של מאות אלפי ישראלים לבטוחים יותר. קיבלנו על כך תזכורת בסבב הלחימה האחרון מול היו"ש ובסופ"ש האחרון כאשר בניין ישן קרס בארה"ב. אני כמובן לא מדבר על הערך החברתי של שיפור איכות החיים של ישראלים רבים שלא יכולים להגיע לדירה מודרנית בדרך אחרת. עם זאת, אני מקווה שהממשלה החדשה תטפל גם בחסמים הרבים שמונעים מתכניות לצאת לפועל. לדוגמא, אני מקווה שהתכנית להקצאת קרקע משלימה על מנת ליזום פרויקטים במקומות בהם הכדאיות הכלכלית נמוכה תצא אל הפועל ולא תישאר על הנייר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה