נדל"ן ותשתיות

בכירי הנדל"ן נגד שקד: קוראים להשאיר את תמ"א 38 "פרויקט מציל חיים"

בכירים בעולם הנדל"ן קוראים להשאיר את הפרוייקט תמ"א 38 למרות שאושר חוק התכנון והבינוי של שרת הפנים בוועדת השרים לענייני חקיקה. נציגי הנהלת ארגון הקבלנים: "חשוב להאריך את תוקפה של תמ"א 38 ולגשר את הפער בין המרכז לפריפריה"
אריאל נוי |  1
פינוי בינוי (צילום Magma Images)
תגובות מעורבות בעקבות ההחלטה היום (ראשון) של ועדת שרים לענייני חקיקה שאישרה את הצעת החוק של שרת הפנים, איילת שקד, חוק התכנון והבניה (חלופת שקד לתמ"א 38). לאחר ששקד יצאה בהצהרה דרמטית לפני שבועיים  על עתידה של תוכנית תמ"א 38. 
בעיריית אשדוד קיבלו קשות את הבשורה על אישור התמ"א, מאינג' שמעון כצנלסון סגן ראש העיר אשדוד מסר ל- ice:  "תמ"א 38 הוא פרויקט מציל חיים, את ההוכחה לכך קיבלנו במלחמה האחרונה שהוכיחה כמה חשוב שיהיו ממ"דים לתושבי אשדוד.כי עוד הוסיף כי "אין ספק שהטוב ביותר היה לבנות בניינים חדשים שעדיפים על שיפוץ וחיזוק של בניינים ישנים, אך גם הבניינים הישנים צריכים ממ"דים שישמרו עליהם"
שלומי בן עזרי מנכ"ל ארגון בוני אשדוד והשפלה (לשעבר ארגון הקבלנים באשדוד והשפלה) מסר כי: "אם לא תהיה תמ"א 38/1 באשדוד לא יהיה מי שיחזק אלפי בניינים ישנים מפני רעידת אדמה וטילים (מעבר לממ"ד ומרפסת, מעלית לקשישים ונכים שגרים שם  ושדרוג לובי הבניין). מטחי הטילים על אשדוד לפני חודשים ספורים הזכירו לנו למי שהספיק לשכוח,  כי אין תחליף לחיזוקם של אלפי בניינים ישנים בעיר באמצעות תמ"א 38 במסגרתו נבנים ממ"דים בכל דירה ישנה. תמ"א 38/1 מאוד מתאימה לאשדוד במיוחד לאור מחירי הדירות הקיימים בעיר  והמחסור בדירות חדשות ולאור העובדה כי תמ"א 38 אינה כדאית באשקלון".
בן עזרי ציין כי ישנם מבנים רבים באשדוד שאין בהם כדאיות כלכלית לתמ"א 38/2 (הריסה ובניה) "אך גם תושבים אלה זקוקים להגנה. חיזוק ותוספת בניה זו האלטרנטיבה היחידה לתושבים אלה ואנחנו מחוייבים לביטחונם"
בתגובה לאישור התכנית ציין רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים כי אמנם לדבריו צעד זה חשוב ובכיוון הנכון אבל לא מספיק. לדבריו "בנוסף להגדלת אחוזי הבנייה עד 400 אחוזים בתמ"א 38/2, יש לאפשר גם הוספת קומה מסחרית, מה שיהפוך את התמ"א לאופציה עוד יותר טובה גם לקבלנים וגם לרשויות המקומיות. כמו כן חשוב שהשרה תקבע את מועד המשך התמ"א לטווח הארוך יותר, מה שיעניק בטחון ליזמים בהמשך התכנית שהינה בעלת חשיבות מכרעת להגדלת היצע הדיור באיזור הביקוש כמו כן יש לתת את הדעת יותר לנושאי הביורוקרטיה שטירפדה עד כה את רוב הפרוייקטים". 
ישראל אברמוב, יו"ר קבוצת פרקש ייזום ובנייה: "כמי שעוסק בתמ"א ובהתחדשות עירונית זה שנים רבות איני מזלזל בסעיף 128 והגדלת הזכויות, אך עדיין זה לא פותר את העקב אכילס המרכזי, ממשק נכון שלנו כיזמים הן מול הרשות המקומית הדיירים הותיקים, מה שיאפשר בטחון מירבי בהתכנות פרוייקטים ובכך שהמאמץ אינו לשווא ומן הראוי שמקבלי ההחלטות ייקחו לתשומת ליבם נקודה משמעותית זו"
דליה עסיס, שמאית מקרקעין ומתכננת ערים: "בעיית הבעיות העדר תקציבים לתשתיות משלימות וכן היטלי ההשבחה שהופכים פרוייקטים רבים של תמ"א ללא כדאיים עדיין לא נפתרה ואני חוששת מאוד שעם כל האופוריה על חידוש התמ"א, יווצר כאן צוואר בקבוק מחודש,ועל כן יש לפרק מוקשים אלה מראש. 
אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהרי:" חשוב שנזכור כולנו את הייעוד המקורי של תמא 38, חיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה, קל וחומר בפריפריה שם רוב רובם של הבניינים חשופים לרעידות אדמה והינם נטולי ממדים. לצערי נושא זה לא עלה בשלב זה והייתי מצפה משרת הפנים ויתר מקבלי ההחלטות שיתייחסו לכך ויש לכך גם היבט חברתי מהמעלה הראשונה של צמצום הפערים בין מדינת תל אביב ה"עשירה" לבין הפריפריה ה"ענייה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פרויקט שמציל את חשבון הבנק של היזמים (ל"ת)
    חיחי 08/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור