נדל"ן ותשתיות

הזוגות הצעירים יתקשו לרכוש דירות ויצטרכו לשכור, זו הסיבה

נקודת מפנה בשוק הנדל"ן: הזוגות הצעירים יתקשו לרכוש דירות ויפנו לשוק השכירות הקונצרני, עד היום כבר אושרו בותמ"ל 46,000 יח"ד שישווקו במסגרת מכרזים של "דירה להשכיר" וזה רק חצי ממה שמתכונן. ועדות מקומיות יוכלו להגדיל זכויות בנייה עד 200% בפרויקטים לשכירות ארוכת טווח
מערכת ice |  4
שוק הנדל"ן (צילום פלאש 90/ גילי יערי, pixabay)

"דיור להשכרה קונצרני לא מפותח עדיין בישראל ונמצא בפער ביחס לעולם. אולם, להבנתנו,  המשק בנקודת מפנה מהטעם שמחירי הדירות עולים בהתמדה" דברים אלו אמרה  שירלי מישאל מנהלת אגף הנדל"ן בבנק דיסקונט במסגרת יום עיון בנושא שכירות ארוכת טווח שנערך היום  (שני) על ידי חברת פז כלכלה והנדסה בשיתוף עם משרד עורכי הדין דורון אריאל.

עוד הוסיפה מישאל כי "רק בשנה האחרונה המחירים עלו בכ-9.2%. מחירי הקרקעות עולים ומגלמים עליית מחיר בשנתיים הקרובות. המשמעות שיותר ויותר זוגות צעירים יתקשו לרכוש דירות. במצב כזה, דיור להשכרה מוסדי, מפוקח יהווה אלטרנטיבה לרכישת דירה ונראה ביקושים למוצר ויותר ויותר שחקנים שיכנסו לתחום. ועדות מקומיות יוכלו להגדיל זכויות בנייה עד 200% בפרויקט לשכירות ארוכת טווח
יפתח עשהאל, רפרנט שיכון במשרד האוצר ציין בכנס: "אנחנו רואים עלייה בשיעור המתגוררים בשכירות בישראל, מחירי השכירות בישראל עולים יחסית בצורה מתונה לעומת מחירי הדירות אבל שוק השכירות הפרטי אינו מהווה תחליף מספיק אטרקטיבי בישראל בגלל חוזי שכירות קצרים, חוסר ודאות לגבי גובה השכירות, רמת שירות נמוכה מצד בעלי הבית וגם לחץ מהמשפחה לרכוש דירה, תופעה שלא קיימת לדוגמא בחו"ל. אנחנו רואים את הפתרון בשכירות מוסדית ארוכת טווח שמאפשרת חוזה שכירות לטווח ארוך, נגישות לאוכלוסייה רחבה שלא צריכה להתרחק מאזורי הביקוש והתעסוקה. מבחינתנו כאשר אנחנו מאפשרים למשפחה לגור בקרבת אזורי התעסוקה אנחנו מאפשרים לה להעלות את השכר ברמת אישית ומקבלים בתמורה פריון גבוה יותר ותמורה לתוצר".
"בנוסף אנחנו רואים ששכירות ארוכת טווח מאפשרת תוספת של יחידות דיור וצפיפות גבוהה יותר, גם הרשויות המקומיות רוצות ומאפשרות צפיפות גבוהה יותר בפרויקטים של שכירות כי מבחינתם אוכלוסייה היעד צורכת פחות מבני ציבור. על מנת לעודד תכנון של יותר יחידות דיור אפשרנו הרחבת  סמכות של הועדות המקומיות להגדלת זכויות בנייה לדיור בר השגה עד 200% מעבר לתוכנית כאשר המטרה שלנו ליצור גמישות לוועדות המקומיות לאשר יותר דירות להשכרה".
דניאלה פז ארז, מנכ"לית ובעלים של חברת פז כלכלה והנדסה ציינה כי בשנים הקרובות יכנסו עשרות אלפי יחידות של דיור להשכרה ארוכת טווח. עד היום כבר אושרו בותמ"ל 46,000 יח"ד שישווקו במסגרת מכרזים של "דירה להשכיר" וזה רק חצי ממה שמתכונן. מבחינת החוק לעידוד השקעות, בשנת 2020 אושרו למעלה מ 3,000 יח"ד להשכרה אורכת טווח, הנתונים לשנת 2021 טרם פורסמו אבל אנחנו צפויים לראות מספרים גבוהים בהרבה. עוד דיור להשכרה נראה במסגרת בנייה על שטחים חומים בנייה להשכרה הוגדרה בחוק התכנון והבנייה כייעוד ציבורי. והיום ניתן לקדם פרויקטים של שכירות ארוכת טווח גם על קרקעות חומות פרטיות וגם ציבוריות. זה מאפשר גם לרשויות מקומיות להיות בעלים של פרויקטים כאלו ולצאת במכרזים של BOT   או מכרזים אחרים. ראינו כבר דוגמא למכרז כזה בבת ים, התחום בחיתוליו אך אנחנו מאמינים שנראה יותר ויותר פרויקטים כאלו כאשר הרשויות המקומיות יבינו את הפוטנציאל".
איתן בנימין, יו"ר ארטימוס ושותף בחברת גולדן ארט הפועלת בתחום ההשכרה לטווח ארוך ציין כי: "מוצר השכירות ארוכת טווח בארץ חייב להיות אחר לגמרי מדירות למכירה. החל מהרמה התיכנונית תמהילית ועד לפן המיסויי. אנחנו שחקנים לטווח ארוך ורואים בכך אחריות חברתית כוללת, לתת מענה ראוי לדיירים שלנו. בניו יורק הפעילות שלנו בהיקפים עצומים, כל בניין הוא כמו קיבוץ קטן שגרים בו פנסיונרים לצד משפחות עם ילדים קטנים, וזה מחייב תכנון מגוון בהרבה מזה של דירות למכירה. אנחנו לא מתייחסים לזה כמו לאג"ח מניב, מכיוון שצריך לזכור שמדובר  במשפחות שצריכות לקבל שירותים 24/7. בישראל כעת אין דיור מוסדי להשכרה, אלא דיור למכירה שבאופן זמני מושכר, וזה מכיוון שבארץ, נכון להיום, ישנם חסמים מיסויים שאינם מעודדים את החזקת בנייני השכירות לצמיתות.  אחד הדברים שהכי קשה לנו להתמודד איתו הוא המע"מ.  עולה לנו 17% נוספים לבנות את הפרויקט, ואם אנחנו משכירים את הדירות לטווח ארוך באמת, הטבת המס נמנעת מאיתנו ולכן אין בה תועלת מבחינתנו. המדינה צריכה לחשוב על מודל של השכרת דירות לצמיתות, עם הטבות אחרות ליזמים".
אורן הוד משנה למנכ"ל גזית גלוב המשיך: "בסוף בסוף דיור להשכרה זה עניין של תשואות. זאת לא נגיעה חד פעמית, אלא הסתכלות לטווח של 20 שנה. אני אתן לכם דוגמא, לאחרונה ראיתי פרוטפוליו של חברת בת שלנו בגרמניה, וראיתי מכרז למכירה של 6000 יח"ד להשכרה. המכרז יצא לשוק עם תשואה של 2.7%  והיה ברור, שצריך לתת הנחה .המכרז נסגר ע"י קרן פנסיה גרמנית ששילמה תשואה של פחות מ 2% . אם מתסכלים על מדינת ישראל, אין ספק שהפעילות בשוק בתחום ההשכרה מבורכת אך אנחנו רק בתחילת הדרך, מה שכן המילה דיור להשכרה, הפכה למילה שלא צריך להתבייש בה, מדובר במוצרים שאנשים גאים לגור בהם, אך השיטה בארץ צריכה להשתפר".
לא מזמן, הייתה תוכנית ממשלתית "מחיר למשתכן" מי שזכה במכרזים היו יזמים, שהציעו את המחיר הנמוך ביותר, אפשר לעשות אותו דבר בשכירות, מי שייתן שכירות מפוקחת הנמוכה ביותר, זה יבטיח ודאות גדולה יותר. כשאתה רואה בישראל שיש קצב גידול אוכלוסייה של 180 אלף איש בשנה, עם התחלות בניה שרק במגמת ירידה, יש לנו פה פערים גדולים, זאת בעיה חברתית והמדינה צריכה לקבל החלטות קשות ולפעול להגדיל גם את מסת יח"ד להשכרה"

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אף משקיע בר דע. לכ מקבל 2% בשנה
    משקיע משכיר דירות 11/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף משקיע בר דעת לע יחתום חוזה שכירות לטווח ארוך ל 20 שנה כאשר הוא יודע שהתשואה שלו היא 2%. אני משכיר דירות ויש לי עוד חברים ואני לא משכיר לאף אחד ליותר משנה פלוס אופציה ויציג שיאריך א. החוזה ככה 20 שנה אבל אני עושה 6.5% לפחות רווח בשנה. לכ משכיר פחות מזה.
    סגור
  • 2.
    אף משקיע בר דע. לכ מקבל 2% בשנה
    משקיע משכיר דירות 11/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף משקיע בר דעת לע יחתום חוזה שכירות לטווח ארוך ל 20 שנה כאשר הוא יודע שהתשואה שלו היא 2%. אני משכיר דירות ויש לי עוד חברים ואני לא משכיר לאף אחד ליותר משנה פלוס אופציה ויציג שיאריך א. החוזה ככה 20 שנה אבל אני עושה 6.5% לפחות רווח בשנה. לכ משכיר פחות מזה.
    סגור
  • 1.
    הבלוף הגדול
    חיים 11/2021/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זו בדיוק הדרך להעביר כסף מהעניים לעשירים. מי שיש לו קונה דירות ומשכיר במחיר יקר למי שאיו לו. הממשלה לא מסוגלת להתעסק בנושא שכירות שיעבור מהר מאד הפרטה והחברות יגזלו את כספי נצעירים. הפערים ילכו ויגדלו. הדירות יהיו במצב גרוע בגלל תחזוקה ירודה. מי שירוויח הם החרדים. תהיה להם דירה במחיר זול, הם יגורו היכן שהרבי אמר והכל בסדר. יש לי הרגשה שהכל מתוכנן מראש ועכשיו מחפשים את העטיפה הנוצצת בשביל למכור את הבלוף הזה הלאה.
    סגור
  • מכינים לקרקע
    אבי 11/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור שהכל מתוכנן מראש , מה אתה ילד
    סגור