נדל"ן ותשתיות

הבנייה הירוקה עולה מדרגה. אלה התקנות שייכנסו בקרוב לתוקף

פורום הערים העצמאיות מודיע על עליית מדרגה, תוך דגש על מדיניות המחייבת בניינים חדשים שיעמדו בתקן הישראלי לבנייה ירוקה. ומהם עיקרי השינויים?
מערכת ice | 
בנייה (צילום פלאש 90/ נתי שוחט)
פורום ה-15 (פורום הערים העצמאיות) הודיע על עליית מדרגה במדיניות הבניה הירוקה המשותפת של ערי הפורום, המחייבת בניינים חדשים בעמידה בתקן הישראלי לבנייה ירוקה. מליאת ראשי הערים של הפורום אישרה הערב עדכון למדיניות הבנייה הירוקה של הפורום מ-2013, שחייבה בנייה חדשה בערי הפורום בעמידה בתקן הישראלי לבנייה ירוקה (ת"י 5281). המדיניות החדשה תכלול עמידה בדרישות בנייה ירוקה מתקדמות יותר והרחבת חובת הבנייה הירוקה לסוגי מבנים נוספים שלא נכללו במדיניות המקורית.
בעשור האחרון מאז שאומצה מדיניות פורום ה-15, ונכון לשנת 2020, נבנו למעלה מ-20,000 יחידות דיור ירוקות בישראל, ומאות מבנים נוספים – משרדים, בתי ספר ועוד. בנוסף, ההחלטה הביאה לפיתוח השוק ולירידת מחירים, הגדלת היצע החומרים הבריאים והירוקים, תוספת של אנשי מקצוע, הכשרות, קורסים ועוד.
מדיניות הבנייה הירוקה של הפורום נולדה בעקבות נתונים שהתקבלו מ"סקרי פליטות גזי חממה עירוניים" שביצעו ערי הפורום לפי פרוטוקול בינלאומי של ארגון ICLEI, זאת במסגרת אמנת אקלים עולמית של ערים, שאליה הצטרפו ערי הפורום ב-2008. הסקרים גילו שבניינים הם המקור העיקרי לפליטות גזי חממה בערים הגדולות. מדיניות הבנייה הירוקה של פורום ה-15 גובשה במקורה ככלי בצמצום פליטות גזי החממה ממבנים, בעיקר באמצעות שיפור היעילות האנרגטית שלהם.
ממחקרים שנערכו בישראל ובעולם נמצא כי שמבנים ירוקים הם לא רק פחות מזיקים לסביבה, אלא גם תורמים לחסכון משמעותי בהוצאות על חשמל ומים, יוצרים סביבות מגורים ועבודה בריאות יותר ואפילו תורמים להגברת הפרודוקטיביות של עובדים ותלמידים.
מדיניות הפורום אומצה לפני כשנתיים כסטנדרט לאומי, כשהמועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה תקנות ארציות לחיוב הבנייה הירוקה, המבוססות על מדיניות פורום ה-15. התקנות ייכנסו לתוקף במרץ הקרוב.
החלטת ראשי הערים של פורום ה-15 על שדרוג המדיניות כוללת מצד אחד הרחבה המדיניות ליותר סוגי מבנים ומהצד השני אימוץ דרישות מתקדמות יותר בסוגי מבנים שכבר היום נדרשים לעמוד בתקן במסגרת המדיניות הנוכחית.
עיקר השינויים כוללים מבני מגורים רבי-קומות (מ-29 מטר), שיחויבו בעמידה בשני כוכבים לפי התקן לבנייה ירוקה ויעמדו בדירוג אנרגטי מינימלי מתקדם (B); מבני משרדים יחויבו בבנייה ירוקה החל מ-1000 מ"ר (כיום מחויבים החל מ-5,000 מ"ר), ומבני משרדים גדולים יחויבו בשני כוכבים כבר מ-10,000 מ"ר (כיום מחויבים מ-20,000 מ"ר); כל מבני חינוך (מ-1,000 מ"ר) יעמדו בנייה ירוקה החל מינואר 2024. בנוסף, המדיניות החדשה תחייב את כל המבנים החדשים בביצוע הכנה להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים לייצור אנרגיה, באופן שבהמשך הדרך יקל ויוזיל את ההקמה עצמה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה