נדל"ן ותשתיות

סערת הפוליסות: לא תאמינו בכמה זינק ביטוח הקבלנים

עלות ביטוח פוליסות קבלנים זינקה ב -4 השנים האחרונות בשיעור חד מאוד, העומד על 350%. כך גם גובה ההשתתפות העצמית שעלתה ב – 1,200%. באין ברירה נאלצים הקבלנים לרכוש ביטוח אצל מבטחים סינים
מערכת ice |  1
קבלנים (צילום pixabay)
על פי בדיקה שערך יועץ הביטוח, עו"ד ארז קדם, שמלווה חברות נדל"ן גדולות, נרשם זינוק חד בשיעור של עד 350% בגובה הפרמיה שמשלמים קבלנים בגין כיסוי ביטוחי לפרויקטים. הנתונים מלמדים כי הפרמיה לפרויקטים עד 80 מיליון שקלים עמדה עד שנת 2019 על שיעור ממוצע של 0.28% -0.35% ואילו בשנים האחרונות שיעורה זינק ועומד על 0.28% -0.65%.
עליה חדה אף יותר נרשמה בתמחור פוליסות לפרויקטים בהיקף של מעל 80 מיליון שקלים: עד לשנת 2019, השיעור הממוצע עמד על 0.3% - 0.5% ואילו החל משנה זו העלות זינקה בשיעור של עד 350%, לרמה של 0.35 – 1.35%.
הסיבות העיקריות, על פי עו"ד קדם:  עליה בסכומי הפיצויים המשולמים - הציבור נחשף בעיקר לתאונות שמסתיימות בפציעה אנושה או במוות, אבל בפועל, מדובר על כעשירית מהיקף התאונות העבודה בגינן נאלצות מבטחות המשנה והמבטחות הישראליות לשלם פיצויים לנפגעים ותגמולי ביטוח לקבלנים.
 
קצב בניה איטי - קצב הבנייה בחלק מהפרויקטים איטי באופן יחסי, מה שמאריך את משכו, ויוצר חשיפה גדולה יותר למבטחות, שמתרגמות לפרמיה גבוהה יותר.
התחממות גלובלית - גם שינוי האקלים, כמו מטחי הגשם הכבדים שיורדים בשנים האחרונות, יצרו נזקים בהיקף אדירים, מה ששינה במידה רבה את הבסיס האקטוארי לחישוב הסיכון. בנוסף, גם בעיית מי התהום מטרידה את המבטחות וגוררת התייקרות של הפוליסה. מדובר על סיכון של מי תהום "הממתינים" לפרויקט מתחת לקרקע, והן נגר עילי ומי גשמים. 
 
ההחמרה בעמדת מבטחות המשנה באה לידי ביטוי גם בגובה ההשתתפות העצמית שנקובה בפוליסות הקבלנים שעלתה בשיעור של עד 1,200%. כך לדוגמה, עד לשנת 2019 סכום ההשתתפות העצמית בפרק נזקי רכוש הגיע בטווח המירבי שלו עד ל-100 אלף שקלים, אולם כיום הוא עומד על כ-500 אלף שקלים.
בכל הנוגע לכיסוי צד ג' – הזינוק אף גבוה יותר: בעבר קבלנים נדרשו לשלם במקרה של נזק, השתתפות עצמית בגובה של עד 50 אלף שקלים, אולם כיום גובהה נע בטווח של בין 20-350 אלף שקלים. הקפיצה המשמעותית ביותר נרשמה בפרק חבות מעבידים: מרמה של 10-20 אלף שקלים לרמה של 20-250 אלף שקלים.
לדברי עו"ד ארז קדם, ההחמרה בעמדות המבטחות באה לידי ביטוי באופנים נוספים: מבטחי המשנה מחפשים בציציות של הפרויקט ובוחנים היבטים שבעבר לא היו מתייחסים אליהם. ראשית, הם 'מפשיטים' את הקבלן הראשי ואת כלל קבלני המשנה: לומדים לעומק את היקף התביעות הקודם של כל אחד מהגורמים בשרשרת, הן מבחינת שכיחות הנזקים והתביעות והן מבחינת אופיין והיקפן.
בנוסף, מבטחי המשנה צוללים עד לרמת מפקח הפרויקט, האדריכל וממוני הבטיחות: הם רוצים לדעת היכן הם למדו, כמה זמן הם בענף ואילו תאונות התרחשו במהלך עבודתם. כמו כן, אם בעבר הליך החיתום נמשך כשבועיים-שלושה, היום מדובר על פרק זמן של חודש-חודשיים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זאת לא הסיבה העיקרית, חברות הביטוח בארץ רואות בועת נדלן
    ראובן הכלכלן 04/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברות הביטוח לא טיפשות וראו שמניות של חברות היירט עלו כמעט פי 4 בבממוצע בשלוש שנים האחרונות, אך כאשר תיהיה עליית ריבית ופחות משקיעים רוכשים פונציאלים ירכשו דירות חדשות, המניות יפלו ולא יהיה גם תזרים לחברות. מה שיגרום לאי חדלות פירעון לחלק מהחברות, שגם ככה ענף הבניה אינו יציב שנים רבות.
    סגור