נדל"ן ותשתיות

"מקבלים הנחות במאות אלפי שקלים": השפעות הזינוק בדירות החדשות

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון, הגיב לעלייה בהתחלות הבנייה: "אי אפשר להתווכח עם הנתונים. הצעדים שאנחנו מקדמים עובדים והיום זה מוכח שוב. כבר אמרתי בעבר הטיפול בשוק הנדל"ן הוא לא במטה קסמים, בנייה לוקחת זמן, והתוצאות בדרך כלל מגיעות כשנה וחצי שנתיים אחרי"
מערכת ice | 
זאב אלקין (צילום פלאש 90/ גילי יערי, דוד כהן, מיכאל גלעדי)
הלמ"ס פירסמה היום (שני) את נתוני התחלות וגמר בנייה לרבעון הראשון של 2022, מהם עולה כי החלו להיבנות 19,943 דירות חדשות ברבעון - עלייה של 40% לעומת הרבעון המקביל ב-2021 ועלייה מינורית של 3% לעומת הרבעון הקודם שעמד על 19,332 התחלות בנייה. 
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין בהמשך לנתוני הלמ"ס על מספר שיא בהתחלות הבניה שפורסמו היום: "אי אפשר להתווכח  עם הנתונים. הצעדים שאנחנו מקדמים עובדים והיום זה מוכח שוב. כבר אמרתי בעבר הטיפול בשוק הנדל"ן הוא לא במטה קסמים, בנייה לוקחת זמן, והתוצאות בדרך כלל מגיעות כשנה וחצי שנתיים אחרי. אולם, לזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור אין את הזמן הזה לחכות ולכן בשבילם אנחנו מקדמים פתרון אחר דוגמת דירה בהנחה, דירה שמחירה קובע על דצמבר 2020 ועל זה הנחה של עוד 20%  כך שהעליות של השנה וחצי האחרונות לא יפגעו בהם והם מקבלים הנחה של מאות אלפי שקלים.  התהליכים שלנו כבר עובדים, ואני בטוח שהמגמה הזאת תימשך".
 

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן בהמשך לנתוני התחלות הבנייה שפרסם הלמ"ס: "נתוני היתרי הבנייה והתחלות הבנייה לרבעון הראשון של 2022 מראים שהמאמץ הממשלתי להגדלת היצע הדירות עובד. בשנה האחרונה הונפקו היתרי בנייה למעל 76 אלף דירות לעומת ממוצע של כ-56 אלף בחמש השנים האחרונות, והיקף התחלות הבנייה השנתי עומד על 69 אלף דירות, התחלות הבנייה ברבעון הראשון של 2022 הגיע ל- 19,943 דירות. אנחנו עומדים על קצב שנתי של מעל 70 אלף דירות, מדובר בהיקף בנייה שלא היה כמותו שנים רבות. הצעדים שלנו מראים את הסימנים בשטח. נמשיך לשווק יח"ד ולעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו במטרה לייצר מענה לביקושים העולים."


עו"ד ענת בירן, מומחית לתכנון ובנייה, מסרה בתגובה כי: "מהנתונים עולה שקיימת עלייה מתמשכת במס' התחלות הבנייה במהלך השנה האחרונה, מדובר אמנם בנתונים מעודדים מעט, אלא שלצערי הקצב לא מספק וכדי להדביק את הביקוש המטורף לדירות, אנחנו זקוקים לקצב מהיר יותר שיגדיל משמעותית את ההיצע. שוק הדיור מצוי במשבר כל כך אקוטי שכדי שנראה המתמתנות במחירים, המספרים צריכים לגדול משמעותית".

"כדי להגדיל את הקצב, חייבים לטפל בקיצורי הליכי הבירוקרטיה המסורבלים, שמאריכים דרמטית את משך קבלת היתרי הבנייה. מדינת ישראל שיאנית במשך הזמן עד לקבלת ההיתרים. אני לא רואה שנעשים מספיק מאמצים ופעולות יעילות בהיבט הזה. אנחנו כבר רואים איך מחאת אוהלים נוספת קורמת עור וגידים ואני מעריכה שהיא תלך ותתעצם בשבועות הקרובים אם מדינת ישראל לא תתעורר ותייצר תוכנית חירום לטיפול במשבר הדיור".

נתי כרמי, משנה למנכ"ל קבוצת תצפית, מסר כי "עם כל הכבוד לנתוני התחלות הבנייה ברבעון הראשון, הלמ"ס מדווחת כי מספר הדירות שבנייתן הסתיימה ברבעון הראשון דווקא ירדה ב-8% לעומת הרבעון המקביל וב-7% לעומת הרבעון הקודם. אלה נתונים מטרידים, כי בסופו של דבר הרוכשים יכולים להיכנס לדירה החדשה רק כשהיא גמורה וכשהתקבל טופס 4, וכל עוד נתון זה לא עולה מרבעון לרבעון ובאופן משמעותי, לחצי הביקוש יימשכו כי לא תהיה להם קורת גג בפועל – ואיתם גם מחירי הדירות שימשיכו לעלות. ראוי לציין לשבח את העלייה בהתחלות הבניה ברבעון הראשון ואף לשמוח, אך לתפיסתי עדיין מוקדם לפתוח בקבוקי שמפניה, כי עדיין חסרות כאן עשרות אלפי דירות והפער גדל בכל שנה".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמנון מרחב מסר: "הקבלנים מוכיחים פעם אחר פעם שהם לא הבעיה אלא הפתרון למשבר הדיור ושביכולתם לבנות 100-120 אלף יחידות דיור בשנה ובלבד שהמדינה תיתן להם לעבוד, תספק קרקע לא במחירי ספסרות, תקל על הליכי הוצאת היתרי הבניה, תשלים את תוספת כוח האדם הפלשתיני והזר שעליה החליטה כבר, תתקצב פיצוי על זינוק עלויות הבניה של התשתיות והבניה הציבורית ותקל את הביורוקרטיה בתהליכי טופס 4 ואישור איכלוס. לפתרון משבר הדיור נחוצה עסקת חבילה שתשחרר את החסמים בכל אחת מתחנות הייצור של דירות בישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה