נדל"ן ותשתיות

"צדק היסטורי": בשורה מרגשת לניצולי השואה ולמשפחות הנספים

ועדת החוקה אישרה לקריאות 2-3: חמש שנים נוספות בהן יוכל לפעול האפוטרופוס הכללי במקום החברה להשבת נכסי נספי שואה לאחר פירוקה, "השבת הנכסים היא צדק היסטורי לצד צדק עם האנשים החיים איתנו היום"
מערכת ice | 
יום הזיכרון לשואה ולגבורה (צילום פלאש 90/ נתי שוחט)
ועדת החוקה אישרה לקריאות 2-3: חמש שנים נוספות בהן יוכל לפעול האפוטרופוס הכללי במקום החברה להשבת נכסי נספי שואה לאחר פירוקה. יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב, אמר: "השבת הנכסים היא צדק היסטורי לצד צדק עם האנשים החיים איתנו היום".
עו"ד בנצי פייגלסון, סגן האפוטרופסה הכללית: "בחמש השנים שפעלנו השבנו למעלה מ-60 מלש"ח ליורשים של נספי השואה ומעל 34 נכסי מקרקעין ופעלנו במגבלות הקורונה שהשפיעה על סגירת ארכיונים ברחבי העולם ועל יכולת ניצולי שואה להגיש לנו בקשות בחו"ל. נשארו- כ-800 נכסים מתוכם 200 נכסי מקרקעין וכ-600 נכסים כספיים משמעותיים".
 
ועדת החוקה אישרה היום (רביעי) לקריאות 2-3 את הצעת חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה) (תיקון מס' 5 - הארכת תקופת הביניים והחלת הוראות נוספות), התשפ"ב 2022. 
בהצעת החוק הממשלתית הוצעו שלושה תיקונים:
א. הארכת תקופת הביניים בחמש שנים נוספות (עד ל-31.12.27), בהן יוכל להמשיך ולפעול האפוטרופוס הכללי בנכסים לצורך העברתם ליורשים. 
ב. הוספת סמכות לאפוטרופוס הכללי לממש נכסים עבור היורשים במצב בו היורשים אינם משתפים פעולה או במקרים בהם יש מספר יורשים אך אלו חלוקים ביניהם ביחס למימוש הנכס.
ג. הוספת סמכות לאפוטרופוס להעביר למפרק נכסים במקרים בהם "אין הצדקה להמשיך בניהול הנכס". לדרישת הוועדה, הוספה חובת הודעה של 45 יום מראש ליורשים או לבעלי הזכויות האחרים בנכס, טרם העברת הנכס למפרק החברה.
 
בעקבות עבודת ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא איתור והשבת נכסים של נספי השואה, חוקקה הכנסת, בראשית שנת 2006, את חוק נכסים של נכסי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), התשס"ו-2006. מטרת החוק הייתה להוביל לאיתור נכסים הנמצאים בישראל שבעליהם נספו בשואה, לאתר את יורשיהם ולהשיב להם את הרכוש. נכסים שלא נמצאו להם יורשים הופנו, בהתאם לחוק, למטרות סיוע לניצולי שואה הזקוקים לכך וכן, באופן משני, למטרת הנצחת זכר השואה וזכרם של הנספים בשואה. 
לשם ביצוע הוראות החוק, הוקמה החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה. תיקון שנעשה לחוק בשנת 2014, קיצר את פרק הזמן שנקבע לפעילות החברה וקבע שהחברה תסיים את פעילותה עד ל-31 בדצמבר 2017, ושעם סיום פעילותה יועברו חלק מהנכסים המוחזקים בידיה לניהולו של האפוטרופוס הכללי לצורך המשך הטיפול בהשבתם ליורשים, וחלק מהנכסים יועברו למפרק החברה לצורך מימוש והפניה של הכסף למטרות סיוע והנצחה. בהתאם לאמור, החל מיום ה-1 בינואר 2018, מפעיל האפוטרופוס הכללי מחלקה ייעודית לטיפול בנכסי נספי השואה. 
 
עו"ד בנצי פייגלסון, סגן האפוטרופסה הכללית: "ההצעה המונחת היא קידום הצדק ההיסטורי של השבת הנכסים ליורשים ובעלי הזכויות. יש לתיקון חשיבות לאומית ובין-לאומית כשמסתכלים עלינו בעולם ורואים איך אנחנו נוהגים בנכסים. החברה לאיתור והשבת נכסים הוקמה בעקבות ועדת חקירה פרלמנטרית וקיצרה פעולתה כשתהליכי ההשבה הועברו אלינו אני שמח להגיד שבחמש השנים שפעלנו השבנו למעלה מ-60 מלש"ח ליורשים של נספי השואה ומעל 34 נכסי מקרקעין ופעלנו במגבלות הקורונה שהשפיעה על סגירת ארכיונים ברחבי העולם ועל יכולת ניצולי שואה להגיש לנו בקשות בחו"ל. בשנה הראשונה לקח לנו זמן לפעול מבחינה מחשובית ואילוצים נוספים".
פייגלסון הוסיף: "המחוקק קבע את תקופת הביניים בתיאום איתנו לחמש שנים אבל בנסיבות ובהיקף הנכסים שהיה גדול מאוד ערב הפירוק היה פער משמעותי ולכן נבקש להאריך את תקופת הביניים לחמש שנים נוספות בהן נפעל להחזיר את הנכסים ליורשיהם. נשארו- כ-800 נכסים מתוכם 200 נכסי מקרקעין וכ-600 נכסים כספיים משמעותיים. נעשה את כל המאמצים ואנחנו סבורים שנוכל להשלים את הפעילות. מדינת ישראל תיקנה וכתבה בחוק שגם אחרי 5 שנים הזכויות תעמודנה לטובת הבעלים כולל ריבית והצמדה על הנכסים. זו אמירה משמעותית של המדינה". החוק אושר בתמיכת היו"ר ח"כ גלעד קריב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה