כסף וצרכנות

כללית גבתה כסף עודף מניצולי שואה, והתרשלה בתשלום הפיצויים

סאגה שנמשכת כבר יותר מעשור מציגה כיצד קופת חולים כללית התרשלה בתשלומי החזרים לניצולי שואה. הפיצויים הגיעו לניצולים לאחר שהקופה גבתה מהם כספים למרות תקציב העתק שקיבלה מממשלת גרמניה למענם
מערכת ice | 
שרותי בריאות כללית (צילום freepik ויקיפדיה)
המועצה הישראלית לצרכנות טוענת היום (רביעי) כי קופת החולים כללית גבתה דמי השתתפות עצמית מניצולי שואה למרות שקיבלה מאות מיליוני שקלים מממשלת גרמניה על מנת לממן את התרופות והטיפולים הללו.
באוגוסט 2007 חשף מבקר המדינה דאז מיכה לינדנשטראוס כי ישנם ליקויים רבים בטיפול בניצולי השואה, וחלקם לא מקבלים את התגמולים שמגיעים להם. בעקבות הדו"ח הוקמה ועדת דורנר, ועדת חקירה שהמליצה להגדיל את קצבת הניצולים, ובהתאם לכך קיבלה, קופת חולים כללית לאורך השנים מאות מיליוני שקלים מממשלת גרמניה לטיפול בניצולי השואה, כאשר הכסף נועד למימון טיפולים רפואיים ותרופות ללא עלות, לטיפול במחלות מוכרות.
 
בשנת 2010 הגישה ניצלות השואה יהודית בויטלר ז"ל תביעה ייצוגית נגד כללית, בה נטען כי קופת החולים כללית הפרה את התחייבותה וגבתה מהמבוטחים דמי השתתפות עצמית, שבמקרים מסוימים מגיעים לעשרות ואלפי שקלים לאדם.
כללית חויבה להשיב את הכספים, ובמסגרת הסכם פשרה שנחתם בשנת 2013, כללית התחייבה להשיב את הכספים לניצולי השואה שידרשו אותם בחזרה. המועצה לצרכנות הביעה התנגדות להסדר הזה משום שהוא לא מבטיח לגמרי את השבת הכספים לכל ניצולי השואה, בעוד קופת החולים יכולה בכוחות עצמה לאתר את כל הניצולים המבוטחים אצלה.
שלוש שנים לאחר מכן נוסח הסכם פשרה מתוקן שבו נקבע שהקופה תחזיר אוטומטית את הכספים לכל הניצולים המבוטחים אצלה, ואכן הוחזרו מעל 17 מיליון שקל. הבעיה שהם לא הוחזרו לכל מי שזכאי, ונותרו 4,000 ניצולי שואה קשישים שלא נבדקה בכלל זכאותם ולא קיבלו אף שקל אחד חזרה.
 
בדיון בבית הדין הארצי שנגמר רק בשנת 2021, הגיעו שני הצדדים לפשרה שניצולי שואה מבוטחי כללית מעל גיל 75 יקבלו פטור מדמי השתתפות עצמית בטיפולי שיניים עד סוף חייהם. שווי ההטבה עמד על סכום של 15 מיליון שקלים. הוסכם כי במקרה שהסך הכולל של מימוש ההטבה יהיה נמוך מ-12 מיליון שקלים, תינתן הטבה נוספת לחברי הקבוצה.
על פי הפרסום בישראל היום, במאי האחרון הגישה כללית דו"ח ביצוע ממנו עלה כי מימוש ההטבה בפועל עד כה עמד על 760,943 שקל בלבד. במסגרת הדיווח קופת חולים כללית לא סיפקה הסבר אפשרי לשיעורי המימוש הנמוכים במיוחד. מאחר ולא ניתן לתקן או לשנות את הסדר הפשרה, המועצה לצרכנות מבקשת להקדים את מועד מתן ההטבה הנוספת לחברי הקבוצה כל עוד הם בחיים.
מכללית נמסר בתגובה: "מזה שנים רבות, כללית העניקה ומעניקה, מיוזמתה באופן וולונטרי, הטבה כספית לקבוצת שורדי השואה הזכאים לכך על ידי מתן  פטור  גורף מתשלום אגרות עבור שירותי רפואה מקצועית שעלותה מסתכמת בעשרות מיליוני שקלים עד היום. הטבה זו עתידה להמשיך ולהינתן לחברי הקבוצה."
"באשר להסכם הפשרה משנת 2021,  פעלנו  ופועלים כדי ליידע ולפרסם את הזכאות למתן ההטבה בכל אמצעי התקשורת להם התחייבנו  בהסדר הפשרה. נציין כי בימים אלה אנו בוחנים הרחבת אוכלוסיית הזכאים להטבה זו."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה