נדל"ן ותשתיות

מחירי הנדל"ן יזנקו למרות העלאת הריבית? "נזק חסר תקדים"

בענף הנדל"ן התייחסו להעלאת הריבית של בנק ישראל ב-0.75% והזהירו. נשיא לשכת הקבלנים: "רבבות נוטלי משכנתאות ייקלעו לקשיים כלכליים גדולים", התאחדות הקבלנים: "סימן מסוכן שישליך על התנהלות ענף הבנייה"
מערכת ice |  10
הנדל"ן בקריסה (צילום unsplash, shutterstock)
לאחר שבנק ישראל בחר להעלות את הריבית במשק ב-0.75%, מדובר בעלייה חמישית ברציפות שהביאה את הריבית מ-0.25% ל-2.75% מתחילת השנה, מה שגורם לנזק של אלפי שקלים לכל משק בית בישראל. לא מעט ביקורות ספג בנק ישראל והנגיד אמיר ירון על ההחלטה עליה הגן הערב (שני) בראיונות לתקשורת.
התאחדות הקבלנים בוני הארץ בתגובה על העלאת הריבית: "החלטת הנגיד להעלות בחדות את הריבית שוב היא סימן מסוכן שלהערכתנו ישליך על התנהלות ענף הבנייה והתשתיות מייד ויגיע לכיס של כל ישראלי בחודשים הבאים. התפיסה המעוותת, לפיה ריבית גבוהה יותר תטפל במשבר הדיור היא טעות מרה שתמשיך לגרום ל'סגירת הברזים' של מימון הבנייה במערכת הבנקאית מול זינוק במספר הישראלים שלא יכולים למצוא לעצמם פתרון דיור הולם".
 
עוד נמסר: "ראינו באוגוסט שינוי מגמה לטובה בתחום האינפלציה בישראל ולמרות זאת, בנק ישראל מבצע עכשיו הליך שראשיו בעצמם הגדירו כמרסן צמיחה מהותי. יועיל נגיד בנק ישראל ויסתכל על ההיסטוריה הכלכלית שלנו, וילמד כי פגיעה קשה בייזום כלכלי בכלל ובייזום בנייה בפרט היה ונשאר מסכן מספר אחת של הכלכלה הישראלית תמיד. לציבור בישראל מגיע מהבנק המרכזי שלו התנהלות שקולה ומדודה התואמת את מצבה הכלכלי של המדינה ולא את זה של תושבי צפון אמריקה או מערב אירופה".
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו": צר לי, אולם נגיד בנק ישראל רואה את התמונה הכלכלית דרך פריזמה צרה ואינו מנתח נכונה את התמונה הכוללת בכלל ושוק הנדל"ן בפרט מול סכנת האינפלציה, שבפועל נבלמה על כ-4.5 אחוזים, וכן והחשש מירידת שער השקל, מול אלה נגרם נזק חסר תקדים לשוק הדיור ובמיוחד לנוטלי המשכנתאות וכן קיים חשש לירידת שיעור הצמיחה והאטה כללית במשק ורבבות נוטלי משכנתאות שיקלעו ללא ספק לקשיים כלכליים גדולים. האם כל זה שווה את העלאות הריבית? מסופקני... "
איציק סימון, בעלי סוכנות הביטוח המובילה בנדל"ן: "עם כל הכבוד להלאות הריבית, על מקבלי ההחלטות לתת את הדעת הרבה יותר למתרחש בשוק הדיור, להיעדר היצע, להיעדר הפיקוח על אלפי אתרי בנייה, מה שמשפיע ללא ספק על מחירי הדיור ומרכיב הביטוח שעולה בייחוד בהעדר היכולת לפקח כהלכה על הבטיחות. דומה שהעלאות הריבית דחקו הצידה נושאים חשובים לא פחות דוגמת אלה!".
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    נדלן
    אבנר 10/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה לא מובן???? נגמרה מסיבת הנדלן ועכשיו יש לשלם על ההוצאות בריבית!!!
    סגור
  • 8.
    איגוד הקבלנים
    יצחק 10/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא שמעתי את כל הקבלנים דואגים כך לדורות הבאים כ שהריבית הייתה 0 וצעירים מישכנו את עצמם ואת אבא ואמא שלהם עד המוות!!! סייקל רווחי נדלן נגמר!!! מעכשיו ולשנים הבאות מחירי הנדדלן ירדו כי המימון יקר והכל יקר וכל מי שהרוויח עד כה בדרך לירידה!!! נא להתנהג בהתאם!!! תודה.
    סגור
  • 7.
    מעלה אדומים
    יצחק לוי 10/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד לאו יגיעו זוגות נשואיו לפי פחד יודים שמפסידים את הדירה עוד לםני שקונים העיקר להגשים את החלום של הקבלנים לימקור בכול מחירוהחלום של הבנקים לימקור בכול מחיר עוד ועוד עד הקרסה
    סגור
  • 6.
    לא יזנקו ולא בטיח , המים לא נוזלים למעלה!!
    שמשון 10/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהממשלה תחליט שלא עושים פרנסה מדיור,וגם מפרנסים את הבנקים !! הכל יסתדר ברעשששששש גדול ! יש מי שיודע
    סגור
  • 5.
    כשמושכים משכורות של 5 ו6 ספרות פיחות בשקל לא מטריד אותך
    קוז׳אק 10/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שומעים חבר׳ה? יש כאן איזה מיליון איש בערך שמשתכרים 6-9 אש״ח בחודש והחלשת השקל זה הלחם והחשמל שלהם. 12 שנה סוחטים את רוכשי הדירות ע״י מיקסום מחירים ללא קשר לעלויות הבנייה אז לא יקרה כלום אם עכשיו יורידו 10 20 אחוז מהמחירים עדיין ירוויחו יפה מאוד.
    סגור
  • 4.
    תעלה לי את הרבית במשכנתא אין בעיה אני מעלה את השכירות.
    טל 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ממשלה שלא יודעת להתנהל ממשלת ישראל אשמה מה חשבתם לדפוק אותי נגיד הבנק פחדן שמתחבר מאחורי מסך אם היה בא לאנשים שלוקחים משכנתא היה צריך להתפלל לפני שהוא בא
    סגור
  • 3.
    רק נזק הממשלה הזאת עשתה (ל"ת)
    ללי 10/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    הקבלנים בפאניקה
    יובל 10/2022/03
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שיוציאו את הכסף שהם שדדו מאזרחי ישראל ויפסיקו לבכות
    סגור
  • 1.
    תוכנית חרום לבנייה מיידית של מאות אלפי דירות
    שלומי 10/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לשחרר עשרות אלפי דונם במחיר עלות הפיתוח בלבד ללא כל ספסרות ולבנות במיידית 300-500 אלףי דירות שיהיו מוכנות תוך שנתיים שלוש גג.
    סגור
  • עליית ריבית = פגיעה בכלל
    מ 10/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף 1 לא ימכור בפחות ממה שהוא קנה. אף קבלן לא יבנה ללא רווח. אם הריבית עולה = עלויות בנייה עולים = מחירים עולים .. אז כל הסיפור של עליית הריבית לא באמת עוזר לאף 1 ...אמור לפגוע במשקיעים
    סגור