נדל"ן ותשתיות

מכת תאונות העבודה תפסק? "על רשם הקבלנים לפעול בנחישות"

הסטטיסטיקה המצערת של פועלי בניין הנהרגים באתרי הבנייה צריכה לטלטל את רשם הקבלנים. מה עליו לעשות כדי למגר את המגפה?
מערכת ice | 
הריסת הבניין בחולון (צילום אאורה)
הסטטיסטיקה של פועלי בניין שנהרגו בתאונות עבודה באתרי הבנייה ממשיכה לעלות. רק ביום חמישי נהרגו שני פועלים ולפחות שלושה נפצעו, בהם אחד במצב קשה, מקריסת פיגומים באתר בנייה בן 7 קומות ברמת גן. זו לא ברירת מחדל. צריך להיאבק במגפה המדממת הזו ויפה שעה אחת קודם, עו"ד תומר סופר מסביר כיצד.
כיצד עושים זאת? יש דרכים שונות אבל אתמקד בדרך אחת והיא יצירת הרתעה דרך רשם הקבלנים. פעמים רבות הסיבה לתאונות המיותרות הללו הוא רשלנות, חד משמעית. רשלנות מצד הקבלנים, מצד חברות הבנייה, מי שרואה לנגד עיניו את טובת חשבון הבנק ולא את ביטחונם של העובדים. אז, אפשר לעגל פינות, לקצר הליכים - והתוצאה בשטח. על פי נתוני "קו לעובד", כ-60% מכלל ההורגים בתאונות העבודה בישראל מקורם בענף הבנייה.  
 
תפקידו של רשם הקבלנים לפועל בצורה נחושה ונחרצת כנגד חברות רשלניות שמתנהלות בצורה לא בטיחותית באתרי בניה ומפקירות את העובדים שלהם. בחודש שעבר רשם הקבלנים שלל את רישיונם של שני קבלנים. במקרה אחד, נשלל רישיונה של חברה קבלנית, שבאתר החברה שלה בירושלים נהרג פועל. לדברי אגף רשם הקבלנים נשלל הרישיון משום שהחברה הקבלנית "פעלה באתר בנייה מבלי שדיווחה למינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית על תחילת ביצוע העבודות הקבלניות, ומבלי שמינתה מנהל עבודה, ולאחר שבדיקה העלתה כי החברה אינה עומדת בתנאי הרישיון שבו היא מחזיקה".
במקרה נוסף, שלל הרשם את רישיונה של חברה נוספת לאחר שמצא כי "ביצעה הפרות בטיחות רבות, שהביאו למצב המסכן את חיי העובדים בפרויקטים ובאזור העבודות, ובהתאם לכך רישיון החברה נשלל לשלוש שנים". 
שלילת הרישיון מצדו של אגף רשם הקבלנים היא מבורכת. מדובר בצעד מוצהר מצידו של האגף להגביר את פעילות האכיפה מול קבלנים הפועלים בניגוד לחוק. בחלק מהמקרים נשללים הרישיונות ובמקרים אחרים מוטלים עיצומים כספיים בגין הפרות כאלו ואחרות.

עו"ד תומר סופר, קרדיט: סטודיו סגול 
זהו כמובן צעד נכון מצידו של רשם הקבלנים. במדינה שבה מתחילת השנה נהרגו כבר מעל 10 פועלים, אין דרך אחרת מלבד לייצר הרתעה, כזו שתפגע בכיס של מי שמסכן חיים. אבל זה לא מספיק, ויש לעשות יותר. לפעול בנחישות רבה יותר, לצאת במבצע אכיפה נרחב ועיקש יותר וגם להגדיל את הסנקציות, ככל הניתן. רק כך נוכל לצמצם את מכת תאונות העבודה ולייצר שינוי. רק כך נוכל להבטיח את שלומם של פועלי הבניין שרק מבקשים להביא פרנסה לביתם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה