מדדים ומחקרים
בנק ישראל: לכחמישית מהילדים אין גישה לתשתית למידה מרחוק
כשברקע סגירה מחודשת של מוסדות החינוך וחזרה יזומה של חלקם להוראה מרחוק, בנק ישראל בדק עד כמה המורים מוכנים לשינוי. עוד נמצא כי בחמישית ממשקי הבית לתלמידים אין גישה מספקת לחלל שקט ומחשב מחובר לרשת
בחצי מבתי הספר בישראל אין למורים את המיומנות המספקת לתפעול לימודים מרחוק, ובחמישית ממשקי הבית הגישה של התלמידים למחשב מחובר לאינטרנט ולמקום שקט נמוכה מאד. אלה הנתונים שמפרסם היום (ג') בנק ישראל, כשברקע סגירה של בתי ספר עקב הדבקה בקורונה וחזרה ייזומה ללמידה מרחוק.
בבנק כותבים כי "לאור ההבנה המתגבשת בקרב חוקרי חינוך, שהמעבר המהיר ללמידה מרחוק עלול להגדיל את פער ההישגים הנובע ממאפיינים חברתיים-כלכליים , מיפוי היקף האוכלוסייה שאין לה גישה לתשתית ביתית המאפשרת למידה אפקטיבית מרחוק יסייע לקובעי המדיניות להעריך מי הם התלמידים שנפגעו מהמעבר המהיר ללמידה מרחוק ולייעל את המדיניות במקרה שנידרש לסגור בשנית את בתי הספר כדי לשמור על ריחוק חברתי".
הניתוח התבסס על תוצאות מבחן פיז"ה, סקר הוצאות משק הבית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ונתוני סקר TALIS שנערך בקרב מורים בחטיבה העליונה – כולם מ-2018. שני הפרמטרים שנבחנו הם נגישות התלמידים לתשתיות המאפשרות למידה אפקטיבית מרחוק, שהן מקום שקט ללמידה ומחשב מחובר לאינטרנט, ומרמת המיומנות של המורים בכלים דיגיטליים בהוראה והיקף השימוש בהם בשגרה.
בבדיקה נמצא שבמצב בו כלל התלמידים הגרים באותו בית צריכים להשתמש בתשתית הלמידה מרחוק באותו הזמן, ב-59% ממשקי הבית קיימת נגישות טובה, בעוד ש-19% הנגישות נמוכה מאד. בקרב האחרונים נרשם שיעור גבוה של תלמידים חרדים וערבים, נתון שמוסבר בהכנסה הנמוכה המאפיינת שני מגזרים אלה.
בעוד שב-75% ממשקי הבית היהודים הלא חרדים הנגישות הייתה גבוהה, במגזר הערבי מדובר בפחות משלישי (27%) ואילו אצל החרדים 14% בלבד. בבחינה של מספר התלמידים, ולא של משקי בית עולה של-78% מהתלמידים בארץ גישה טובה לתשתית למידה מרחוק – נמוך מממוצע ה-OECD שעומד על 81%.

קראו עוד ב-ice
לאור נתונים אלה ממליצים בבנק בתרחיש של גל התפרצות שני שיחזיר את בתי הספר באופן גורף ללמידה מרחוק, להפחית את מספר השעות בהן כיתה שלמה לומדת במקביל ("שעות סינכרוניות"), ולדרג את שעות הלימוד כך ששכבות שונות ילמדו בשעות שונות. כך, לשיטת הבנק יצומצם הלחץ בכל משק בית על התשתית ללמידה מרחוק, כלומר על חלל שקט או מחשב בו צריכים האחים להתחלק.
- מפרסמים תובעים את גוגל: "מונעת תחרות בשוק הפרסום המקוון"
- רינה מצליח חוטפת מהרשות השנייה: "פוגעת אנושות בחברה החרדית"
- יואב לימור תקף את הרבנות, אבישי גרינצייג בתגובה: "ציוץ נבזי ומרושע"
לאור נתונים אלה ממליצים בבנק בתרחיש של גל התפרצות שני שיחזיר את בתי הספר באופן גורף ללמידה מרחוק, להפחית את מספר השעות בהן כיתה שלמה לומדת במקביל ("שעות סינכרוניות"), ולדרג את שעות הלימוד כך ששכבות שונות ילמדו בשעות שונות. כך, לשיטת הבנק יצומצם הלחץ בכל משק בית על התשתית ללמידה מרחוק, כלומר על חלל שקט או מחשב בו צריכים האחים להתחלק.
באשר למורים ולמידת המיומנות שלהם בכלי הוראה דיגיטליים, נמצא שרק במחצית מבתי הספר כח ההוראה מיומן דיו, הן מבחינה טכנית והן ברמה הפדגוגית, כדי לעשות שימוש בכלים אלה בהוראה מרחוק. כמו כן, רק במחצית מבתי הספר משאבי התמיכה והסיוע הטכני היו מספקים בהקשר זה. בסקירה של בנק ישראל מציינים כי נתון זה נמוך באופן מובהק מממוצע ה-OECD. עוד מוזכר כי טרום התפרצות הקורונה, רק שליש בבתי הספר קידמו תכניות לשילוב כלים דיגיטליים בהוראה.
כך, בסקר TALIS מ-2018 השיבו 58% מהמורים הנשאלים שהשכלתם הפורמלית או הכשרתם בבית הספר בו הם מועסקים כללה שימוש בתקשוב לצרכי הוראה, כשדווקא כאן הנתון דומה – ואף גבוה - מממוצע ה-OECD שעומד על 57%. 43% מהנשאלים השיבו שהם מרגישים מוכנים במידה בינונית או רבה לעשות שימוש בתקשוב בהוראה, גם פה מעט גבוה מממוצע ה-OECD שהוא 41%.
אלא שבאותו סקר רק כמחצית מהמנהלים העידו שלמורים בבתי הספר שלהם יש את היכולת להתאים את מערכי שיעור הקיימים למרחב הווירטואלי. באופן דומה רק חצי מהמנהלים השיבו שהמורים מקבלים תמיכה מקצועית ויעילה בשימוש בכלים דיגיטליים. בהתאם לכך, בסקירה מציינים שבשגרה רק 37% מבתי הספר שילבו כלים דיגיטליים בהוראה, ושיעור נמוך עוד יותר של 28% נתנו למוריהם תמריצים לשילוב כלים אלה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה


