מדדים ומחקרים

האינפלציה חוגגת: מדד המחירים לצרכן ממשיך לזנק

מדד המחירים לצרכן היה בחודש ינואר גבוה מהתחזיות המוקדמות שצפו עלייה של 0.1% בלבד; ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-3.1%, גבוה מיעד יציבות המחירים של בנק ישראל; מחירי המזון עלו מעל התחזיות המוקדמות
ניצן כהן |  2
עליות חדות בבורסה (צילום pixabay)
מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר הפתיע ועלה מעל התחזיות המוקדמות. המדד עלה בינואר ב-0.2% כשממוצע התחזיות צפה עליה של 0.1% בלבד. ניתוח רכיבי המדד מעלה כי מחיר המזון שכוללים את הירקות והפירות (עלו ב-2.1%) ומחירי המזון עצמו (עלו ב-1.3%) משכו את המדד לעליה גבוהה מהתחזיות המוקדמות.
ירידות מחירים נרשמו בחודש ינואר במחירי ההלבשה וההנעלה שירדו ב-5% ומחירי התרבות והבידור ירדו, ככל הנראה בשל השפעת החשש מהתפשטות האומיקרון ב-0.9%.
 
יש לציין כי בחודש האחרון החלה הממשלה לפעול כדי להוריד את מחירי מוצרי המזון, הירקות והפירות והורידו מכסים על יבוא. שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע כי בכוונתו לפרסם בסוף החודש תוכנית נוספת להורדת יוקר המחיה כשהפרסומים מדברים על כך שליברמן מעוניין לדחוף לביטול המגבלות על יבוא של מוצרי מזון ובעיקר ירקות ופירות לישראל, מה שאמור ללחוץ את המחירים כלפי מטה.
עוד יש לציין כי במשרד הכלכלה ומשרד האוצר עמלים על מציאת פתרונות לריכוזיות בענף המזון ובעיקר בקרב היבואנים הגדולים שחונקים יבואנים קטנים ולמעשה בעקיפין פוגעים ביצירת תחרות משוכללת. על פי הפרסומים בוחנים במשרד הכלכלה לפרק את יצרניות המזון הגדולות למספר יצרניות קטנות שיתחרו אחת בשניה ובמקביל לנקיטת סנקציות כבדות על יבואנים גדולים שפוגעים ביבואנים הקטנים.
על פי בנק ישראל, האינפלציה שאנחנ ו רואים כרגע היא בעלת אופי זמני בניגוד לאינפלציה בארה"ב שמקבלת אופי קבוע יותר. האופי הזמני שנחזה כרגע של האינפלציה בישראל מאפשרת לבנק ישראל להתחיל להעלות ריבית אחרי מדינות רבות כמו ארה"ב וכך למעשה ללחוץ פחות על הצמיחה בישראל.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    לא רציתם את ביבי תשלמו הרבה משכנתה (ל"ת)
    צני 02/2022/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    הצנחנים
    שירי 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים פראיירים פרויקט פינוי בינוי בנווה ישראל הרצליה, אדמה ששווה מאות מיליונים נמכרת בנזיד עדשים. גם ככה אתם חלשים אז נחליש אותכם יותר! קבוצת רכישה לבעלי הקרקע. מה אתם צריכים יזמים, קבלנים, ומאכרים שייקחו ממכם. תעשו לבד אתם בעלי הקרקע!!!
    סגור