מדדים ומחקרים

בכירים בהייטק: ב-2023 חברות יצטרכו להוכיח איתנות כלכלית

בכירים בהייטק הישראלי מגיבים לשנה המורכבת שעברה על המשק הישראלי ומעידים שהם עד כמה הם נדרשו לעשות שינויים דרמטיים בארגונים שלהם. חלקם מבינים שמה שהיה לא יחזור יותר אבל יש גם כאלה אופטימיים.
מערכת ice |  1
משרדי הייטק (צילום unsplash)
יפתי קרזנר, מייסד שותף ונשיא חברת קיסתרה. הטכנולוגיה של קיסתרה מיועדת לתת מענה לצורך הגובר של חברות הביטוח במודל רווחי יותר לשיווק דיגיטלי של פוליסות. היא מציעה להן מערכת לניהול שיווק והפצה המבוססת ביג דאטה, שמאפשרת להן להגיע אל לקוח הקצה במחיר אידיאלי, באופן מותאם אישית, וזאת מבלי להשית עליו עלויות נוספות. 
ציין אירוע בולט בשנה האחרונה שהשפיע על הכלכלה בראייתך, בישראל או בעולם.
למשבר הכלכלי שאנו חווים יש כמה סיבות, ואחת המרכזיות שבהן נוגעת לכך שתהליכים מרכזיים בעולם כמו שינוע אספקות וחומרי הגלם הואטו מאוד בקורונה ועדיין לא חזרו לפעילות סדירה. המגפה שיבשה בתחילת השנה את הפעילות השוטפת של מפעלי ייצור בסין, הממלאים תפקיד מרכזי ברשתות האספקה של חברות רבות ברחבי העולם. בעקבות כך, נוצרה תגובת שרשרת המורגשת כמעט בכל התעשיות ומשפיעה עלינו גם בימים אלו. תעשיות כמו מכוניות (ובעקבות כך גם ביטוח), אלקטרוניקה, תרופות, מתכות ועוד מגוון רחב של מוצרים צרכניים ותעשייתיים נתקעו בדרך והשפיעו על המחירים כלפי מעלה.

יפתי קרזנר (קרדיט יח"צ קיסתריה)
תחזית לשנה הבאה. מיתון או צמיחה?
חשוב להסתכל על הדברים בראייה היסטורית, כי למטבע תמיד יש שני צדדים. מצד אחד, אין ספק שבעקבות סיבות רבות; כמו מלחמת רוסיה אוקראינה, הקורונה ועליית הריבית במדינות רבות אנחנו נאלץ להמשיך ולראות את המיתון הממשי במהלך 2023. דבר זה יוביל את כולנו להתמודד עם המשך עליות הריבית והדרישה מחברות רבות להוכיח את האיתנות הכלכלית שלהן, דבר שעלול להביא לפיטורי עובדים נוספים. עם זאת, מצד שני, חברות אשר הצליחו לבסס את עצמן על מוצר שמיש שכבר מייצר הכנסות עשויות לראות דרישה גוברת למוצרים חזקים שכבר הוכיחו את עצמם ולייצר דווקא הזדמנות עסקית. שווה גם לשים עין בשנה הקרובה על שוק הרכישות כאשר מיתון עולמי עשוי להוביל להזדמנויות רכישה מוצלחות.
 
דניאל גמזו, מנהל הפיתוח העסקי בחממת הטכנולוגיה הצפונית "פרש סטארט". החממה, פועלת במסגרת תוכנית החממות של הרשות לחדשנות ומופעלת על-ידי קונסורציום הכולל ארבעה שותפים: תנובה, קבוצת המזון טמפו, חברת המשקאות המובילה, פלטפורמת ההשקעות OurCrowd וקרן ההשקעות Finistere Ventures.
ציין אירוע בולט בשנה האחרונה שהשפיע על הכלכלה בראייתך, בישראל או בעולם.
האירוע הבולט של השנה בתחום הפוד-טק הוא ללא ספק אישור הFDA למוצר ראשון של בשר מתורבת. בשר מתורבת היא שיטת ייצור חדשה לגידול בשר במפעל ולא ע"י גידול בע"ח. צריכת הבשר עולה מדי שנה, וכדי שנוכל להמשיך לספק בשר בצורה מספקת לאוכלוסייה הגדלה , יש צורך לפתח תהליכים חליפיים. אישור הFDA הוא תו בטיחות הניתן לאחר שהחברה (UpSide foods) חשפה לFDA את תהליך הייצור שלה לפרטי פרטים. השנה, אחרי תקופת ציפייה הגיע האישור המיוחל של הFDA לכך שהמוצר מאושר לשיווק למאכל לבני אדם. 
האישור המיוחל מצביע על התקדמות עצומה של כלל תעשיית הפוד-טק ופותחת צוהר לשאר החברות לכניסה רשמית לשוק. בעקבות האישור הזה יגישו חברות נוספות ובתוכן חברות ישראליות בקשות ובתקווה נוכל לראות בעתיד הקרוב מוצרי בשר מתורבת על המדפים בחנויות.

דניאל גמזו (קרדיט אריאל קריידמן)
תחזית לשנה הבאה. מיתון או צמיחה?
בשנת 2023, אנו מצפים להאצה והגעה לשוק של יותר מוצרים חדשניים בתחום טכנולוגיות המזון. עם שינוי המגמה מבחינת כמות ההשקעות והכספים, המשקיעים יעודדו את חברות הפורטפוליו להגיע לשוק ולמכירות כמה שיותר מהר. בנוסף, חברות הזנק צעירות יאטו את קצב שריפת המזומנים כדי לאפשר לעצמן Runway ארוך יותר בתקווה לחזרה לשגרה מצד המשקיעים. במצב כזה צפויות להתגלות החברות החזקות שבקרוב מאוד נפגוש את הטכנולוגיות שלהן על הצלחת. 
עופר סמדרי, מנכ"ל ומייסד שותף ב-Torq מפתחת פתרונות נגד איומי סייבר מודרניים, החברה מפתחת פלטפורמת אוטומציה ללא קוד לצוותי אבטחת מידע להגנה על הארגון, לייעול תהליכי ניהול סיכונים וליצור אוטומציות למשימות אבטחה ידניות עבור ארגונים. החברה מחזיקה במשרדים חדשים בבריטניה, ספרד ואסיה ויש לה כעת מעל 100 שותפים לאינטרציה טכנולוגית בינהם Armis, Orca, SentinelOne ו-Wiz
ציין אירוע בולט בשנה האחרונה שהשפיע על הכלכלה בראייתך, בישראל או בעולם.
האירוע הבולט מבחינתי הוא דוח מבקר המדינה החריף שיצא לפני כמה שבועות, המבקר מצא כי תשתיות המדינה המרכזיות ביותר פגיעות לחלוטין למתקפות סייבר. לראייתי הדבר מספק תמרור אזהרה כלכלי אשר ישליך גם על תחזיות הצמיחה של המשק. רשלנות והיעדר מוכנות הביאו לכך כי תחומי התחבורה, משק  המים, החינוך ועד המידע הביומטרי שצה"ל שומר על חייליו, נמצאים בסכנת גניבה ושימוש. הדבר מכעיס ומצער בפרט לאחר שגם בשנה החולפת נרשמה האצת ידע משמעותית של חברות פרטיות, ופיתוחים המעבים את שכבות האבטחה, אך למרבה הצער לא נעשה בהם שימוש מספק במגזר הציבורי. 
תחזית לשנה הבאה. מיתון או צמיחה?
שנת 2023 צפויה להיות מאתגרת לא פחות ואף יותר מהשנה שקדמה לה. מתקפות הסייבר וההונאות ברשת צפויות להפוך למגוונות ומשוכללות יותר. התוקפים הופכים לנגד עינינו לאגרסיביים ומיומנים יותר.

עופר סמדרי (קרדיט גיא חמוי)
פגיעה בתשתיות עלולה לגרום לפגיעה בחיי אדם, להפסקת תהליכי ייצור, לנזק כלכלי כבד, לדליפת מידע אישי, לפגיעה במוניטין של הארגון הנפגע ובמקרים מסוימים אף להשלכות פוטנציאליות במישור הביטחוני. הדרך להתמודד עם האיום היא הפעלת גישה סיסטמטית כלפי מערך אבטחת המידע, חיבור של כל המערכות לתשתית המאפשרת הסתכלות על אירועים ומידע באופן כוללני ותהליכים אוטומטיים שמבטיחים טיפול יעיל בכל אירוע.
טל בוימן, מנכ"ל חברת יזמות הנדל"ן BNC וקבוצת 360 מסכם את השנה המטלטלת שעברה על שוק הנדל"ן הישראלי. בוימן ושותפו אליאור כרמלי עומדים בראש קבוצת 360 המלווה משקיעים ב-6 סניפים: אופקים, נתיבות, שדרות, ערד, דימונה ובאר שבע. בנוסף, לחברה מערך רכישה קבוצתית בארצות הברית הפועלת מניו יורק ועד קליפורניה. כיום מונה החברה כ-50 עובדים במשרדיה השונים בישראל והיא מנהלת נכסים בלמעלה מ-250 מיליון שקלים. 
ציין אירוע בולט בשנה האחרונה שהשפיע על הכלכלה בראייתך, בישראל או בעולם.
2022 נפתחה עם עליות מחירים מסחררות בענף הנדל"ן, שנבעו מעליות מחירים כלליות בעקבות הקורונה, אך היא מסתיימת דווקא בסימן של האטה וקיפאון. האירוע הבולט ביותר בענף הוא ללא ספק שיא התחלות הבנייה בכל הזמנים - למעלה מ80 אלף דירות חדשות החלו להיבנות. לנתון חיובי זה מצטרפת עלית הריבית החדה שמבשרת דווקא על האטה. הריבית, שצפויה להמשיך לעלות, מצננת את השוק מייקרת את המשכנתאות וגורמות להרבה אנשים לשבת על הגדר ולהמתין לבאות. 
תחזית לשנה הבאה. מיתון או צמיחה?
שנת 2023 מסתמנת כשנת "גמילה" מריבית אפסית. הציבור הישראלי הפך ל"ציבור משקיעים" שמכור למינופים והשקעות בשוק הנדל"ן, מה שבעצמו הקפיץ את המחירים לאורך השנים. בשנתיים הקרובות אנחנו נראה את העולם מתאים את עצמו לעלות הכסף החדש. אין באופק ציפייה לירידת מחירים, שכן האוכלוסייה בישראל ממשיכה לגדול בקצב מסחרר והממשלה לא משחררת קרקעות בקצב מספיק אך ייתכן והמחירים יתקנו את עצמם בהתאם לקפיצות המחיר הגבוהות של השנים האחרונות. 

טל ביומן (קרדיט יח"צ BNC)
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הטיפול בסייבר ישפיע על הכלכלה (ל"ת)
    אורן 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור