תיירות
תקועים בחו"ל? אתם זכאים לפיצויים כספיים ושורת הטבות | כל הפרטים
ברקע סגירת המרחב האווירי של ישראל בעקבות המלחמה נגד איראן, נוסעים שנתקעו בחו"ל ללא אפשרות לחזור ארצה, נותרו ללא סיוע. חוק שירותי התעופה מעדכן את זכויות הנוסע במצב שיבוש בטיסות וקובע באילו תרחישים הוא זכאי להטבות
בעקבות סגירת המרחב האווירי של ישראל כתוצאה מהמערכה נגד איראן, עשרות אלפי נוסעים ישראלים נותרו תקועים מעבר לים – בלי יכולת לשוב הביתה, בלי מידע ברור, ובלי סיוע מספק. למטען הרגשי והמשפחתי מתווסף נטל כלכלי כבד: לינה, מזון, משקאות ונסיעות – הוצאות יומיומיות שהולכות ונערמות, ועשויות להגיע לסכומים גבוהים, בעוד מרבית הנוסעים כלל אינם ערוכים לכך כלכלית.
חברות התעופה, מצדן, מנסות במקרים רבים להתנער מאחריות. על הטענה, מדובר ב"נסיבות מיוחדות", שכן ביטול הטיסות נובע מסגירת המרחב האווירי של מדינת ישראל, נסיבות שמעבר לשליטתן. אלא שטיעון זה אינו עומד בקנה אחד עם החוק.
מה באמת קובע החוק?
מאז שנת 2012, חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) – הידוע בכינויו "חוק טיבי" (על שם יוזמו חה"כ אחמד טיבי), מעגן את זכויות הנוסע הישראלי במצבי שיבוש בטיסות – ביטול, עיכוב ורישום יתר. החוק קובע באופן ברור כי כאשר טיסה מתבטלת או מתעכבת, זכאי הנוסע בין השאר לשתי הטבות מרכזיות:
מאז שנת 2012, חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) – הידוע בכינויו "חוק טיבי" (על שם יוזמו חה"כ אחמד טיבי), מעגן את זכויות הנוסע הישראלי במצבי שיבוש בטיסות – ביטול, עיכוב ורישום יתר. החוק קובע באופן ברור כי כאשר טיסה מתבטלת או מתעכבת, זכאי הנוסע בין השאר לשתי הטבות מרכזיות:
1. פיצוי כספי ללא הוכחת נזק – בגובה של 1,490 שקלים עד 3,580 שקלים לנוסע, בהתאם למרחק הטיסה. כאן אכן קיימים חריגים וביניהם נסיבות מיוחדות כמו סגירת המרחב האווירי שעלולים לשלול את הפיצוי.
2. שירותי סיוע – הכוללים לינה בבית מלון, מזון ומשקאות, והסעה בין שדה התעופה למקום הלינה. הטבות אלו חלות גם במקרה של נסיבות מיוחדות, לרבות מלחמה, כוח עליון או כל אירוע אחר שאינו בשליטת חברת התעופה.
למעשה, גם אם הטיסה בוטלה בשל הוראת רשות ממשלתית, החוק מחייב את חברת התעופה לדאוג לנוסע כל עוד הוא ממתין לטיסה חלופית – בין אם בהסדר ישיר (כמו שוברי מלון) ובין אם בהחזר הוצאות שהוציא מכיסו.

בתמונה: עו"ד גוני לצטר. (צילום: ענת גבע שרון)
מה השתנה לאחרונה ומה לא?
בעקבות "מלחמת חרבות ברזל", חוקק בחודש פברואר 2025 תיקון משמעותי לחוק. התיקון קובע כי כאשר מוכרז "מצב מיוחד בעורף" למשך 14 ימים ויותר, שרת התחבורה רשאית, בהתייעצות עם שר הכלכלה, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת להגביל את מספר הלילות להם זכאי הנוסע על חשבון חברת התעופה.
בעקבות "מלחמת חרבות ברזל", חוקק בחודש פברואר 2025 תיקון משמעותי לחוק. התיקון קובע כי כאשר מוכרז "מצב מיוחד בעורף" למשך 14 ימים ויותר, שרת התחבורה רשאית, בהתייעצות עם שר הכלכלה, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת להגביל את מספר הלילות להם זכאי הנוסע על חשבון חברת התעופה.
נכון לכתיבת שורות אלה, מצב מיוחד בעורף הוכרז רק לפני מספר ימים והחוק דורש שיחלפו 14 ימים לפחות לפני שצו יוכל כלל לעלות על סדר היום. בנוסף, גם לאחר מכן, הצו לא יוכל לבטל לחלוטין את הזכות ללינה – אלא רק להגביל אותה למינימום של שני לילות לפחות.
לצד זאת, יו"ר ועדת הכלכלה, חה"כ דוד ביטן, אשר הצו כפוף לאישור הוועדה שבראשותו, כבר הוכיח בעבר כי זכויות הנוסעים עומדות לנגד עיניו וכי כל צמצום בזכויותיהם יהיה זהיר, מדוד ומידתי בלבד.
כל עוד לא פורסם צו, המצב המשפטי נותר כשהיה: כל נוסע שטיסתו בוטלה והוא נאלץ להאריך את שהותו בחו"ל, זכאי לכך שחברת התעופה תממן עבורו את שירותי הסיוע – בין אם ישירות ובין אם באמצעות החזר הוצאות. ההוצאות צריכות להיות בגובה סביר, אך הזכות עצמה אינה ניתנת לערעור.
למרבה הצער, אנו עדים בימים האחרונים לדפוס חוזר של התנהלות בעייתית מצד חברות תעופה – בין אם באי-הענקת סיוע ישיר ובין אם בהפצת מידע מבלבל ולעיתים שגוי, המותיר את הנוסעים בתחושת ייאוש ותסכול. הדבר חמור במיוחד כאשר מדובר במשפחות עם ילדים, קשישים או חולים, שנאלצים לממן שהות בלתי מתוכננת בעלויות גבוהות – מבלי לדעת שהם זכאים להחזר מלא.
מילה אחרונה לחברות התעופה ולנוסעים
לחברות התעופה: זו שעת מבחן. דווקא בעתות חירום, מתחדדת החובה הציבורית לפעול בשקיפות, בהוגנות ובכבוד כלפי הנוסעים שלכם. החוק קיים, ברור ומחייב – ויש לציית לו במלואו, גם כשהנסיבות מורכבות.
לחברות התעופה: זו שעת מבחן. דווקא בעתות חירום, מתחדדת החובה הציבורית לפעול בשקיפות, בהוגנות ובכבוד כלפי הנוסעים שלכם. החוק קיים, ברור ומחייב – ויש לציית לו במלואו, גם כשהנסיבות מורכבות.
נוסעים, אל תוותרו על זכויותיכם. שמרו קבלות, תעדו את הפניות שלכם לחברות התעופה ודרשו את מה שמגיע לכם לפי חוק. זכרו – אתם לא לבד. גם אם קיים בלבול במידע, לשם שינוי החוק לצידכם.
*האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ כאמור.
עוד ב-
הכותב הוא עו"ד גוני לצטר, מייסד ומנכ"ל חברת righty העוסקת בזכויות נוסעים ומפעילה בימים אלה "קו חם" למען הנוסעים הישראלים התקועים בחו"ל.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



