תיירות
נתב"ג מציג קריסה בהכנסות - תוכניות הפיתוח הוקפאו | המספרים נחשפים
על רקע ירידה דרמטית במספר הנוסעים, הקפאת פרויקטים מרכזיים והפסדים תפעוליים כבדים, רשות שדות התעופה מתמודדת עם אתגרים שלא נראו כמותם, הצצה אל מאחורי הקלעים
רשות שדות התעופה בישראל שמרה על דירוג האשראי הגבוה ביותר של מידרוג - Aaa.il, עם אופק יציב, אף על פי שהכנסותיה נפגעו קשות בשנתיים האחרונות בשל מלחמת חרבות ברזל והשלכות מגפת הקורונה. בדוח שפורסם מציינת חברת הדירוג כי החוסן הכלכלי של הרשות נשען על הקשר ההדוק עם המדינה והערכת הסבירות הגבוהה שתספק תמיכה כספית בעת הצורך.
במהלך 2024 הסתכמו הכנסות הרשות בכ-2.9 מיליארד שקל בלבד, לעומת 3.9 מיליארד שקל ב-2023. תנועת הנוסעים צנחה ל-13.9 מיליון לעומת 21.1 מיליון בשנה הקודמת. ברבעון הראשון של 2025 נרשם הפסד תפעולי מתואם של כ-279 מיליון שקל, לעומת רווח של 589 מיליון ברבעון המקביל ב-2023. הירידה בהכנסות נובעת בעיקר מהצטמצמות התעופה הבינלאומית, בעקבות הנחיות ביטחוניות והפסקת טיסות על ידי חברות זרות.
לצד ההכנסות הנמוכות, הרשות מתמודדת עם מבנה הוצאות כבד, הכולל הוצאות שכר, תחזוקה ודמי חכירה, שממשיכים להעיב על רווחיותה. עם זאת, הממשלה העניקה הקלות זמניות, בהן אפשרות לגיוס חוב למימון הפעילות השוטפת והפחתת חישוב התמלוגים למדינה, עד לחזרת תנועת הנוסעים לרמות שלפני המשברים - יעד שצפוי להתממש רק בשנת 2027.
תוכנית הפיתוח התעופתית של הרשות, בהיקף של 7.3 מיליארד שקל, כוללת הקמת מבני בידוק ומערכות מיון מתקדמות בנתב"ג, אך נכון להיום כ-3.2 מיליארד שקל מתוכה מוקפאים בשל המלחמה. במקביל, החוב הפיננסי צפוי לעלות בשנים הקרובות בעקבות גיוסי אג"ח בהיקף של מאות מיליוני שקלים.
עוד ב-
למרות החששות, מידרוג מדגישה כי מעמד הרשות כזרוע ביצוע של המדינה והחשיבות האסטרטגית של נתב"ג למשק הישראלי מבטיחים רמת ודאות גבוהה לכך שהממשלה תתמוך בה במקרה הצורך. בכך נשמר הדירוג הגבוה, גם על רקע התוצאות הפיננסיות המאתגרות.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



