שיווק ופרסום

הכנסת התקפלה: העיתונים יוכלו להמשיך לפרסם סיגריות עד 2029

ללא התנגדות של אף חבר כנסת, עברה הצעת החוק לאיסור פרסום מוצרי טבק בעיתונות המודפסת בנוסחה המרוכך, ששונה בעקבות לחצים של בעלי העיתונים "הארץ" ו"ידיעות אחרונות"
מערכת ice |  3
נוני מוזס מו"ל ידיעות אחרונות (צילום KOKO/פלאש 90)

הצעת החוק לביטול החרגת העיתונות המודפסת מהאיסור על פרסום טבק של ח"כ עופר כסיף וח"כ מוסי רז, עברה סופית במליאת הכנסת בנוסחה המרוכך בקריאה שניה ושלישית, ללא התנגדות.

כזכור, בחודש דצמבר האחרון עברו בקריאה טרומית שתי הצעות שביקשו לבטל את החרגת העיתונים מהאיסור לפרסם מוצרי עישון. אולם לאחר מכתב שקיבלו יוזמי החוק ממו"ל "הארץ" עמוס שוקן וינון אנגל, מנהל בכיר בקבוצת "ידיעות אחרונות" ומקורב למו"ל העיתון נוני מוזס, החליטו  ח"כ רז וכסיף לשנות את ההצעה.
 


בנוסח החדש נקבע כי האיסור יתממש בפועל רק בעוד 7 שנים באפריל 2029, כשבינתים משרד הבריאות יקבל שטח כפול למודעות נגד עישון, והחל מאפריל 2025 כמות המודעות שיפרסמו חברות הטבק תפחת ב-25% בשנה, צעד שגרר ביקורת ואזהרות, שמא העיתונים ינצלו את פרק הזמן הארוך כדי לסכל את ההחלטה.

"אין אח ורע בעולם המערבי לכוח שהמו"לים בישראל מחזיקים בידם. חברים בבית הזה מרבים לדבר על שלטון בג"ץ ומקדמים חקיקה להגבלת יכולת ההתערבות של בג"ץ. כשהוגשו כתבי אישום נגד ראש ממשלה ומו"ל בישראל, חברים בבית הזה החלו לקדם חקיקה ראויה לאיסור הטלת הרכבת ממשלה על נאשם, אבל כשהוגש כתב אישום נגד מו"ל – אף חבר או חברה בבית הזה לא העזו להגיש חקיקה נגד אחזקות של מו"ל כשמוגש נגדו כתב אישום, או כאשר הוא מורשע".
 


אמר שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, שהיה מעורב בניסוח הראשוני של ההצעה, באחת מדיוני וועדת הכלכלה בנושא, והוסיף כי "זאת המחשה לעוצמה האדירה שיש למו"לים במדינה הזאת. זה למעשה הסאבטקסט בחוק הזה". 

בדברים שפורסמו באתר "העין השביעית", רמז ח"כ מוסי רז כי כוחם הפוליטי של העיתונים, והשפעתם הישירה על נבחרי הציבור,  גרמה לו להסכים לרכך את ההצעה: "היו חברי-כנסת שפנו אלי ואמרו לי: 'זה לא יעבור'. גם במליאה, בקריאה הטרומית, היו כאלה שהצביעו נגד. זה לא עבר פה אחד. והנה היום במליאה כל ההצעות של הקואליציה נופלות וכל ההצעות של האופוזיציה עוברות בלי קשר לשאלה אם הן טובות או רעות".
 

עוד אמר: "אתה רואה מה קורה כאן, ואני חושב שמוטלת עלי האחריות לזרז את העניין כמה שיותר. אני לא בטוח שעם לוח הזמנים הפוליטי אוכל להעביר את זה בקריאה שנייה ושלישית בקדנציה הזו. לכן אני רוצה לעשות כל דבר שיכול לזרז – כולל הסכמה עם העיתונים".
 


לפי נתוני משרד הבריאות, תעשיית הטבק בישראל אחראית למותם של כ-8,000 אזרחים ישראלים בשנה. בשנת 2005, אשררה ישראל את חתימתה על אמנת המסגרת לפיקוח על הטבק של ארגון הבריאות העולמי באו"ם, לפיה: "כל צד, בהתאם לחוקה או לחוקי היסוד שלו, יתחייב להטיל חרם מקיף על פרסום, קידום וחסות מצד תעשיית הטבק, לרבות, בכפיפות לסביבה המשפטית ולאמצעים הטכניים הקיימים, חרם מקיף על תקשורת, קידום וחסות מכל סוג שמקורם בשטחו".

תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    צריך לבדוק אם אין פה עסקת שוחד. נוני מקבל נוני נותן. (ל"ת)
    רק את ביבי בודקים? 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    רפובליקת בננות !!! אסון מה שקורה עם המדינה הזאת ! (ל"ת)
    אילן 05/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הארץ יפרסם כתבות טובות על מוסי רז אם יסכים ש 8000 ימותו
    שי אברמסקי 05/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה שוחד? סחיטה באיומים ? איפה הפרקליטות .
    סגור