רכב
מהפכה במכוני הרישוי בישראל: הסוף לאגרות השנתיות והטסטים?
משרד התחבורה: רכב חדש יחויב במבחן רישוי אחרי שלוש שנים – ואח"כ כל שנתיים. נציגי המוסכים ומכוני הרישוי מתנגדים בתוקף: "הרפורמה הזאת הורגת"
הוועדה המיוחדת לפיקוח על תהליכי הסרת חסמים בכנסת, קיימה היום (שלישי) דיון מעקב בנושא הסרת חסמים והפחתת הרגולציה בתדירות חידוש רישיונות הרכב. משרד התחבורה הציג את התקנות המתהוות, שיצמצמו את תדירות קיום מבחני הרישוי לשלוש שנים לרכבים חדשים, כולל רכבי ליסינג. נציגי איגוד המוסכים ומכוני הרישוי התנגדו בתקיפות.
עינת סגל, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה חשפה את התקנות המתהוות במשרד: "ההמלצה היא לרכבים חדשים ממודל 2023 ומעלה, שיחויבו בטסט ראשון רק אחרי שלוש שנים ואח"כ כל שנתיים, עד גיל 7. ברכבים כאלה, שאנחנו בטוחים שהם עם מערכות בטיחות מתקדמות, החלטנו על רידוד התדירות".
לפי התקנות המתהוות, גם רכבי הליסינג ייכללו ברפורמה: "בדקנו נסועה בשנים האחרונות ואין הבדל משמעותי", אמרה סגל ולעומת זאת, באשר לרכבי ההשכרה אמרה שהוחלט להשאיר את המצב כפי שהוא. סגל לא נקבה בלוחות זמנים מאחר ו"זה עדיין בעבודת מטה".
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון דרש להתייחס גם להיקף הנסועה כפרמטר של רכב ולא רק לגילו - "כי השחיקה ויכולת הקלקול מושפעות מהיקף השימוש".
יו"ר הוועדה קרא למשרד התחבורה לחסוך גם את תשלום האגרה בכל שנה ולא רק את התשלום הניתן למכוני הרישוי. במשרד התחבורה טענו שזה לא בסמכותם אבל שהם הציעו זאת למשרד האוצר. נציג משרד האוצר דניאל שוורץ: "אגרת הרישוי היא חלק מהכנסות המדינה. האגרה השנתית לטסט עומדת על 130 ש"ח, כולל מע"מ. היתר זה סוג של מס".
"רפורמה הורגת", כינתה זאת עו"ד סוזן סבן מאיגוד מכוני הרישוי: "אני מבקשת לעצור את הרפורמה המסוכנת הזאת. היום לעשות טסט זאת לא בירוקרטיה גדולה. עלות הטסט היא 100 ש"ח בלבד, כך שבסה"כ ייחסכו לאזרח 8 ש"ח בחודש. לעומת זאת, טיפול בזמן לרכב יחסוך נזקים קשים יותר. גם מבקר המדינה קרא בדוח שלו ב-2024 להוסיף טסטים ולא לרווח את התדירות".
גם ח"כ נסים ואטורי הוסיף: "מה זה כסף מול חיים של אדם? אני חושב שחשוב לעשות כל שנה טסט".
"צריך לעשות יותר בדיקות ולא פחות" טען בתוקף רונן לוי, איגוד המוסכים בישראל: "רכבי ליסינג והשכרה עושים 100,000 ק"מ בשנה אז צריך לבדוק אותם כל שנה. על צמיגים, משולשים ובולמי זעזועים הרכב לא עושה חיווי, גם לא רכב חדש. את זה רואים רק בבדיקה במכון. בדיקה במכון גם תצמצם את היכולת לזיוף קילומטראז'".
מנכ"ל הארגון להשכרת רכב וליסינג, נמרוד הגלילי: "הנסועה בחברות הליסינג היא נמוכה ועומדת על כ-30,000 ק"מ בשנה. הטיפולים בחברות הליסינג מבוצעים בתדירות הנדרשת ואף יותר, כי לחברות יש אינטרס מובהק לטפל ברכבים. שיעור הנכשלים מהם בטסטים עומד על פחות מאחוז וחצי".
אמיר ליפשיץ, נציג ייעוץ וחקיקה באגף התנועה במשטרה: "אנחנו לא מתנגדים לרפורמה אבל מעלים חשש שהרפורמה עלולה לפגוע בתחום הבטיחות". בשל התשובה העמומה, דרש יו"ר הוועדה לקבל תוך שבוע עמדה חד משמעית: בעד או נגד.
עוד ב-
מאז תחילת 2025 נהרגו 391 איש בתאונות דרכים בישראל. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון: "אולי תהיה זאת שנה עם שיא מצער של תאונות דרכים. עולם תאונות הדרכים לא נוצר רק בשל תדירות מבחני הרישוי, אלא גם בשל הגורם האנושי, תשתיות וכד'". ביטון הוסיף כי שוחח עם ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, ש"הודיע לי שיוביל אצלו בוועדה דיון מעקב ובקרה מקרוב על הנושא, אולי גם נמזג את הדיונים כדי למנוע כפילויות".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(4):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
3.טסט כל שנה הכרחי. צריך לבטל את אגרת הרכב השערורייתי (ל"ת)מיכה 11/2025/05הגב לתגובה זו0 1סגור
-
2.טסט כל 3 שנים זמשה 11/2025/05הגב לתגובה זו2 0כל3 שנים טסט זה פשע מה אתם רוצים זאת שנת בחירות יתנו לכם עוד הרבה מתנותסגור
-
רכב לא תקין להוריד מהכביש לתקופה.יא 11/2025/05הגב לתגובה זו1 0לחצתי בטעות מדובר כנראה בבעל מכון שמגיב. כל הבדיקות מיותרות צריך פשוט להעניש מי שייתפס עם רכב לא תקין ולפתור את הציבור מביורוקרטיה והוצאות מיותרות.סגור
-
1.כל האינטרסנטים התעוררו לשמור על כיסם ולהמשיך לעשוק אות (ל"ת)רחל 11/2025/04הגב לתגובה זו5 0סגור



