רכב
מס חדש בגובה 83%: זו המכה שעומדת לפגוע בנהגים בישראל
ועדת הכספים דנה בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים. משרד האוצר: ''בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה''. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026.
ועדת הכספים בראשות ח"כ חנוך מילביצקי קיימה היום (רביעי) דיון בנושא הארכת תוקף הצו לעניין מס הקניה על כלי רכב חשמליים. הוראה זו עתידה לפוג בסוף השנה. ללא הארכה, המס צפוי לקפוץ מ-45% ל-83%.
יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי, ציין בפתח הדיון כי הרכב החשמלי יקר מאוד לרכישה וכי רוב הציבור אינו יכול להרשות אותו לעצמו. הוא הטיל ספק בכך שהטבת המס מגולגלת לצרכן: "אין ראיות לכך שאפילו 50% מההנחה עוברת למחיר הסופי, ונראה שמי שמרוויח כרגע הם אך ורק היבואנים, כמדינה שצריכה לשלוח יד לכיס, כשאני לוקח ימי חופשה לעובדים כדי לממן את עלויות המלחמה, אדם שבא ומוציא 230 אלף שקל על רכב, זה לא מעניין אותי, לא מדובר בציבור שצריך את הסיוע של הוזלה במס". כך ביקש יו"ר הוועדה לקבל מספרים ברורים לגבי גלגול ההטבה, בטרם תאושר הטבה בגובה כרבע מיליארד שקל
במהלך הדיון חברי הכנסת ביקרו את משרד האוצר והממשלה על היעדר מדיניות ברורה לשנים קדימה בנושא הרכב החשמלי, ועל כך שלמרות שבשנה שעברה אושרו התקנות הרלוונטיות עמוק בתוך השנה, גם לקראת השנה הבאה טרם הוצגה מדיניות מס ברורה.
גורמי השוק התריעו השוק על אי-וודאות קשה, כולל בציי רכב, בשל ההמתנה להחלטה בדקה ה-90, ודרשו מתווה יציב וברור לשנים הבאות. נציגי האוצר הציגו כי ב-2024 עמד שיעור הרכבים החשמליים החדשים על 24%, אך ב-2025 חלה ירידה ל-16.7%, לדבריהם הנושא בבחינה וכי בחלקה הירידה בשל שינויים במיסוי עולם הרכב, אי וודאות והקדמת רכישות ל-2024.
נציגי האוצר ציינו כי המדינה שואפת למדיניות הוליסטית, הכוללת מס קנייה, שווי שימוש ומס נסועה, וכי יש קשר בין הצורך להמשיך את הנחת מס הקנייה לבין מציאת מקור תקציבי חלופי, כאשר ישנו צורך שהעלויות החיצוניות בעיקר גודש ותאונות דרכים ישקפו את העלויות. כך ציינו באוצר כי מס הנסועה מבחינתם אמור היה להוות את שיקוף העלויות הללו: "מס נסועה לא מתקדם, אמרה המדינה שיש קשר בין מס נסועה למס הקנייה, ככל שרוצים להמשיך עם מתווה מס הקנייה או כל מתווה אחר שהוא לא 83%, צריך להמציא כנגד זה מקור תקציבי, שר האוצר הנחה אותנו לגבש מתווה עם חלופות, נסיים לגבש את זה השבוע ונציג את זה לשר בשבוע הבא".
נציגי טסלה ציינו כי הטבת המס מגולגלת לצרכן במלואה וכי המס הועלה והמחיר עלה בהתאמה, וכי הדרך להוזלה משמעותית היא להגדיל את ההנחות במס ולשמור על יציבות בנושא זה, וכי מחירי רכבים חשמליים לא גבוהים משמעותית מרכבים אחרים בשוק. כן טענו במענה לדברי יו"ר הוועדה כי הוזלה במחיר הרכב ביד הראשונה תתגלגל בהכרח גם למחיר זול יותר ביד השנייה.
חברי הוועדה דרשו ממשרדי הממשלה להעמיד בפני הוועדה נתונים ברורים על עלות הרכב ליבואן, אחוזי הרווח וההשפעה הישירה של הפחתת המס על המחיר לצרכן, "במטרה להבטיח שלפחות 60%-70% מההנחה יגיעו לצרכן".
עוד ב-
איתן פרנס מאיגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל ביקש לשמר את מדיניות ההקלה על רכבים חשמליים, כדי לאפשר כניסה של רכבים חשמליים עממיים וזולים יותר לכלל האוכלוסייה, והסביר שהמעבר צריך להיות במסה. כן ציין פרנס כי ישנם רכבים חשמליים זולים אפילו מרכבים דלקים. יו"ר הוועדה סיכם את הדיון וביקש מנציגי האוצר שיציגו בעוד שבועיים לוועדה את המסקנות שיציגו בפני שר האוצר.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



