רכב

בשורה לנהגים בישראל: זו העיר שמורידה את מחירי החניונים

שבוע לאחר כניסתו לתוקף של “חוק החניונים”,עיריית גבעתיים החליטה לשחות נגד הזרם והחליטה לא להעלות את תעריפי החניה בחניונים העירוניים, ומה שלמעשה יוזיל את המחירים ויאפשר חניה לפרקי זמן קצרים יותר ותשלום מדויק לפי זמן החניה בפועל
מערכת ice | 
מחירי החניות-אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יוסי אלוני)
שבוע לאחר כניסתו לתוקף של “חוק החניונים”, שנועד כביכול להוזיל את המחירים באמצעות חיוב לפי דקות ולא לפי שעות, המציאות בשטח נראית אחרת לגמרי. גל תלונות של נהגים חשפו כי חניונים רבים דווקא ניצלו את השינוי כדי להעלות מחירים באופן חד, במיוחד בגוש דן.
כך למשל, חניון נתב”ג גובה כעת כ-0.5 ש”ח לדקה - 30 שקלים לשעה במקום 24 שקלים בעבר. בקניון TLV המחיר לשעה הראשונה זינק מ-20 שקלים ל־30 שקלים. בקניון עזריאלי תל אביב התעריף לשעה הראשונה עלה מ-17 שקלים ל-24 שקלים וגם ברמת אביב המחירים מטפסים. החוק שנולד כהבטחה להורדת מחירים גרם בפועל, בחלק גדול מהחניונים, דווקא להתייקרות.
מול המגמה הזו עיריית גבעתיים בחרה ללכת בדיוק לכיוון ההפוך: לא להעלות את תעריפי החניה בחניונים העירוניים, ומה שלמעשה יוזיל את המחירים ויאפשר חניה לפרקי זמן קצרים יותר ותשלום מדויק לפי זמן החניה בפועל.
על פי ההחלטה החדשה, בשלושת חניוני העירייה – שינקין, כורזין וחניון התיאטרון – המופעלים על ידי חברת “יעד”, החברה לפיתוח גבעתיים שבבעלות העירייה, התעריף לשעה מלאה נשאר 20 שקלים ללא התייקרות, ומחזיקי תו תושב ימשיכו ליהנות מ-50% הנחה.
אולם הנהגים שחונים פחות משעה מלאה יחויבו אך ורק על פי דקות החניה בפועל, על בסיס תעריף מינימלי של 0.33 ש”ח לדקה. המשמעות: אם עד היום כל רבע שעה או חלק ממנה עלתה 5 שקלים, כעת ניתן לחנות גם פחות מרבע שעה ולשלם בדיוק על הזמן שבו הרכב חנה בפועל. כך שבפועל מי שמגיע לסידור קצר, לאיסוף או להורדה, ישלם פחות מבעבר.
ראש העיר גבעתיים, רן קוניק, מסביר כי ההחלטה נבעה מתפיסה ערכית ברורה: "החוק נולד כרעיון חברתי שהציבור ישלם רק על מה שהוא צורך. בעיניי להפוך את זה לעוד טריק לייקור החניה זה ממש חוטא למטרה. בגבעתיים החלטנו לשמור על אותו מחיר לשעה ולאפשר למי שחונה פחות לשלם פחות. זו מחויבות בסיסית להגינות וליושרה מול התושבים והמבקרים בעיר".
קוניק מוסיף: "בעידן שבו יותר ויותר אזרחים מרגישים שמעלים להם מחירים בכל מקום, חובתנו כרשות מקומית היא להיות בצד השני של המשוואה. החוק אולי מאפשר גמישות, אבל אנחנו בחרנו להשתמש בגמישות הזו לטובת הציבור ולא על חשבונו".
בעירייה מדגישים כי בעוד גבעתיים שולטת בתעריפים בחניונים שבבעלותה, אין לה כל סמכות חוקית להתערב במחירים של חניונים פרטיים בעיר או מחוצה לה שהעלו תעריפים בעקבות החוק.
יו״ר ״יעד״ - החברה הכלכלית גבעתיים, מושיק גולדשטיין, מציין כי: "החוק יצר נקודת מבחן לרשויות ולחברות המפעילות חניונים – האם להשתמש בו כדי למקסם הכנסות או כדי לייצר הוגנות לציבור. בגבעתיים בחרנו בדרך השנייה. שמרנו על מחיר השעה, ויישמנו את החיוב לפי דקות בצורה מדויקת ושקופה, כך שהתושב והמבקר ישלמו רק על הזמן שבו הם באמת חנו. זו מדיניות שמאזנת בין ניהול אחראי של נכסי העיר לבין שירות הוגן לציבור".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה