צדיק בינו: הפקיד הזוטר שהפך לבעל השליטה בבנק הבינלאומי

הוא נחשב לסיפור הסינדרלה של עולם העסקים הישראלי: מילד במעברה לטייקון. מי אתה צדיק בינו?
מערכת ice |  4
צדיק בינו (צילום פלאש 90/ משה שי)
צדיק בינו, יליד 1944, הוא איש עסקים, בעל השליטה בבנק הבינלאומי ומיליאאדר ישראלי. הונה של משפחת בינו, נכון לראשית 2022 (על פי המגזין פורבס), עומד על 1.6 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
בינו נולד בעיר הנמל בצרה שבעיראק, לששון וג'ולייט. כשהיה בן שש עלתה המשפחה לישראל ושוכנה במעברת פרדס כץ.
בהמשך עברה המשפחה לקריית אונו ופתחה חנות מכולת, בה גם עבד הבן. בינו עצמו התבלט ככדורגלן, ואף שיחק במועדון המקומי, הפועל קריית אונו ובשמשון תל אביב. עם סיום שירותו הצבאי בחיל האוויר, התקבל בינו לתפקיד פקידותי זוטר בבנק הפועלים, במה שיתברר בהמשך רק כצד ראשון בדרך להפיכתו לאחד הדמויות הבכירות והמשפיעות במערכת הפיננסית הישראל.
עם השנים השתדרג בינו בהדרגה: הוא קודם לדרגת מורשה חתימה, עבר לנהל סניף בבנק לסחר חוץ (שהפך לימים לבנק הבינלאומי הראשון) ובגיל 36 מונה למנכ"ל הבנק הבינלאומי הראשון, כשבאמתחתו השכלה תיכונית וכמה קורסים במינהל עסקים.
תחת הנהגתו ידע הבנק לעבור את משבר מניות הבנקים (משבר ויסות המניות) שפרץ ב-1983 ופגע בבנקים המתחרים, ובשנת 1986 מונה כיו"ר מועצת המנהלים של הבנק הבינלאומי. שנה מאוחר יותר, במהלך שזכה לכותרות גדולות במדורי הכלכלה של התקופה, עבר בינו לתפקיד מנכ"ל בנק לאומי.
הקדנציה במשרה הבכירה הסתיימה לאחר 18 חודשים בלבד, כשבינו הודיע על התפטרותו, בשל רצונו להתפנות לעסקים פרטיים. ואכן, בינו יצא לדרך עצמאית והקים את בינו אחזקות – חברת ההשקעות הפרטית שעוסקת במימון ובנדל"ן, באמצעותה הוא מנהל את עסקיו, ובה השתלבו גם ילדיו.
ב-1989 נבחר בינו כנציגו בישראל של איש העסקים היהודי-אוסטרלי ג'ק ליברמן בישראל, בעל השליטה דאז בחברת פז, והיה אחראי מטעמו על פעילויותיה. לאורך השנים רכש בהדרגה בינו מניות בפז, וב-1999 צבר מספיק מניות שיקנו לו שליטה בחברה. בינו היה יו"ר פז במשך למעלה מעשור וחצי והוביל את הנפקתה בבורסה בתל אביב, וכן את עסקת רכישת בתי הזיקוק באשדוד תמורת כ-1.5 מיליארד שקלים.
באמצע העשור שעבר מכר את מרבית בינו מניותיו בפז בסכום המוערך בכ-2.5 מיליארד שקלים, וב-2017 חדל להיות בעל עניין בחברה. את חברת פ.י.ב.י. אחזקות, בעלת השליטה בבנק הבינלאומי, רכש בינו ב-2003 ממשפחת ספרא. כמו כן הוא שולט באמצעות הבנק הבינלאומי, בבנק מסד, בביובנק ובנק אוצר החייל אותם רכש ב-2006, ובבנק פועלי אגודת ישראל, המצוי בבעלותו של הבנק הבינלאומי מ- 2010.
בנוסף, היה בינו בעל מניות ודירקטור ברשת, ושותף לרכישת 80% מחברת קניאל (עם אברהם ביגר ומשפחת בן ש"ך), העוסקת בייצור מארזים לתעשייה, כשאת חלקו מכר מאוחר יותר לאהוד בן ש"ך.
תרומות וכדורגל
בינו נשוי ואב לשלושה, כשילדיו, גיל, דליה והדר, משתלבים בתפקידי ניהול בעסקי המשפחה. אחד הסממנים המזוהים איתו לאורך השנים נוגע לריחוק מעין התקשורת, ושמירה על אורך חיים נטול גינוני ראוותנות. בינו מעורב בפעילות פילנתרופית, ותרם בין היתר לחיזוק החינוך בקרב בני נוער בפריפריה ואפילו לבניית מתקני כושר ציבוריים וגינות ציבוריות בעיר אשדוד.
עד היום הוא נחשב כחובב כדורגל מושבע, וכמי שלא מחמיץ משחקים של הקבוצות הבכירות באירופה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הוא אשדודי? (ל"ת)
    גיא קולק 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    גם. השכנזים הגנבים נוכלים הגיעו עניים נוכלים
    אילי 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הכלבים השכנזים רוע של העולם רק להשמיד את כולם מפי הי
    סגור
  • שיבוש רציני בהבעה
    ג.א 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אתה מקשקש? כתוב שהאדון עירקי זאת אומרת ספרדי .איך הגעת לאשכנזי???קשה לך להבין , או שהעיקר לכתוב... שיראו שאת נמצא???
    סגור
  • שיבוש רציני בהבעה
    ג.א 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הבנתי מה כתבת??? הבן אדם ספרדי , עירקי, מה את ה מקשקש? העיקר להעיר ולהראות שאתה נמצא...
    סגור