קריירה ולימודים

ישראל תבלום את ההפגנות בקמפוסים בארה"ב? "לדחות אותם על הסף"

שרת המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל כינסה דיון חירום עם בכירים בתחום המדע והמחקר. המטרה: מאבק בניסיונות ההדרה של ישראל מעולם האקדמיה העולמית, בצל ההפגנות הגוברות נגד ישראל באוניברסיטאות בארה"ב. יו"ר המועצה הלאומית לפיתוח ומחקר: איכותו של המחקר הבינלאומי תלוי בשיתוף פעולה"
מערכת ice | 
הפגנות פרו-פלסטיניות בקמפוסים בארה"ב (צילום יוטיוב/ NBC News)
בצל ההפגנות הפרו-פלסטיניות המתרחשות בקמפוסים בארצות הברית, שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה גילה גמליאל כינסה ביום חמישי האחרון דיון חירום הכלל בכירים מעולם המדע והמחקר על מנת לדון בדרכי התמודדות עם מאמצי החרם של גורמים אנטי יהודיים את האקדמיה הישראלית.
בתום הדיון, הוחלט להביא לידי הממשלה הצעה להקים כוח משימה בין משרדי שיאבק בניסיונות ההדרה של ישראל מהשדה האקדמי הבינלאומי. במהלך הדיון עלו כמה חששות עיקריים, הראשון שבהם הוא האפשרות כי אוניברסיטאות היוקרה או ארגונים מדעיים נחשבים יחרימו באופן רשמי את ישראל.
 
הסברה האפשרית ביותר היא שהחרם הראשון, אם יגיע, יגיע מאירופה ויקבע תקדים לפיו יתיישרו שאר המוסדות, כולל אוניברסיטאות העילית בארצות הברית. למהלך כזה יש פוטנציאל לפגוע באופן משמעותית במחקר והפיתוח הישראלי, ציין פרופסור פרץ לביא,  יו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח ונשיא הטכניון לשעבר. "איכותו של המחקר הבינלאומי תלוי בשיתופי פעולה", הסביר לביא.
כבר היום ניתן למצוא עדות למקרי חרם לא רשמיים הבאים לידי ביטוי בהדרת אנשי מדע ישראליים מכנסים ופרסומים ונובעים בעיקר מהחוסר רצון להתמודד עם קולות ההתנגדות מצד הפרו פלסטינים. חשש נוסף בארצות הברית הוא האפשרות שמוסדות אקדמיים יחליטו להוציא מתוכנית ההשקעות שלהן חברות ישראליות ואלו המספקות נשק לישראל.
 
​פרופסור לביא מסביר כי עצם הסכמתן של אוניברסיטאות קולומביה ובראון לנהל משא ומתן עם המפגינים מהווה סכנה עתידית. לטענתו, "היה צריך לדחות אותם על הסף". עוד עלה כי אותם סטודנטים שכעת מפגינים נגד ישראל עשויים להוות אלו שירכיבו את האליטה השלטת של ארצות הברית בעוד שנים לא רבות.
חשש זה מעמיד בסימן שאלה את אופי היחסים העתידיים בין המדינות ואת יחסו של הממשל האמריקני למדינת ישראל. השרה גמליאל סיכמה ואמרה כי על ממשלת ישראל מוטלת החובה לגרום לעולם להבין כי "חרם על ישראל יפגע בהתפתחות הטכנולוגית הגלובלית, בזכות ההמצאות והפיתוחים הישראליים המשמעותיים - וזהו הפסד ענק למדע ולחדשנות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה