קריירה ולימודים

הטבת מס חדשה בדרך? אלו התנאים שעומדים על הפרק

ועדת הכספים דנה בהצ"ח למתן נקודות זיכוי ממס ללוחמים: "לא תאושר במתכונתה הנוכחית המפלה". יו"ר הוועדה, ומרבית חבריה הדגישו כי ההצעה פוגעת בשוויון בכך שהיא מיטיבה בעיקר עם לוחמים בעלי הכנסה גבוהה הנהנים מנקודות מס, ומשאירה בחוץ לוחמים שנותנים תרומה שווה אך אינם מגיעים לרף המס
מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ועדת הכספים, בראשות ח"כ חנוך מילביצקי, קיימה היום (רביעי) דיון נוסף בהצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה, הדנה במתן זיכוי במס בעד שירות מילואים כלוחם. במהלך הדיון, הביעו חלק מחברי הוועדה התנגדות להצעת החוק במתכונתה הנוכחית, עקב חשש לפגיעה בשוויון בין משרתי המילואים, והיעדר מענה לחיילים בעלי הכנסה נמוכה שלא ייהנו מהטבת המס, וקראו לקדם צעדים משלימים לטובת אלה, לשם איזונה
יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי, ציין בפתח הדיון: "הייתה לי שיחה עם נציגות פורום נשות המילואים לפני הדיון וחשוב לי להבהיר מה אנחנו עושים ומה גדר הדיון, אין מחלוקת לגבי הצורך להיטב עם משרתי המילואים, אין פה אופוזיציה וקואליציה בנושאים של תגמול חיילי מילואים, יש מי שחושב שיש לעשות יותר אבל כשהגיעו דברים טובים התגייסנו כולנו כדי להעבירם כמה שיותר מהר ושהגיעו דברים פחות טובים פעלנו לשפרם. צריך לפעול ככל שניתן למען אותם חיילי המילואים, ולעשות כל שאפשר לעזור ולסייע לאותו מיעוט קטן ביחס לאוכלוסייה, המחלוקת היא על הדרך, בעיני וזה הדבר שהפריע למרבית חברי הוועדה, זה שהחוק מיטיב עם אוכלוסייה מסוימת, עם כמה בדיוק החקיקה הזו נוגעת, בכמה היא נוגעת וכמה לא, ומה הפתרון למי שהיא לא נוגעת בו. אני לא רואה מצב שיושבים שני חיילים באותו אוהל, ונמצאים באותו מספר ימי מילואים ואותו מצב משפחתי, רק שאחד מרוויח 15 אלף שקל בחודש והחבר שלו הייטקיסט שמרוויח יותר, ואחד יקבל הטבה כספית ואחד לא מרגיש אותה בכלל''.

עוד הוסיף: ''המדינה באה לתת הטבה לחיילי מילואים לא רלוונטי בעיני רמת ההכנסה שלו, אלא רמת הנתינה והתרומה שלו, כי הוא בכל זאת בא ולא מתחמק, והאנשים האלה שבקנאות משאירים בחוץ את כל מה שמפריד ומקטב, והביחד זה מה שמחזיק ושומר אותם בסוף, אני לא מוכן שנשתמש בכספי הציבור האלה כדי לפגוע ב"ביחד". זה בעיני ואני לא חושב שרק בעיני, לא נכון. לכן בד בבד עם הכלי של הטבות מס שנועד במקור למשוך אוכלוסייה חזקה למקום מסוים, שזו לא המטרה כאן. המטרה זה למשוך את כל מי שנותן, כל מי שרוצה לתרום, לכן יש לדאוג לחוק עבור כולם".
"חסר לנו פה התייחסות מה קורה עם אלה שלא מגיעים לרף הטבת המס או שהתועלת עבורם היא זניחה. 950 מיליון שקל האוצר הקצה כאן, אני רוצה לראות איך אנחנו לוקחים אותם ויוצרים דאגה גם לאלו שלא מרוויחים את הסכומים, כדי שיאפשרו להם להנות מאותן נקודות מס. המטרה לא למסמס את החוק, לא לקיים דיונים אין סופיים ואז הכסף יאבד, לא. הוועדה תתכנס יום אחרי יום כדי לדון ולאשר את החוק ככל שיהיה צורך, לא נאבד את החוק בגלל זמן, אבל אני רוצה שהחוק הזה ישונה באופן שיהיה דאגה לכולם".
ח"כ ולדימיר בליאק: טען כי אפיק נקודות הזיכוי כמעט מוצה בשנים האחרונות, במיוחד לאור תוספות רבות לילדים, וכי מי שמשרת מילואים עם ילדים ומרוויח שכר ממוצע של 16-18 אלף שקל, לא מגיע לחבות מס או שההטבה זניחה עבורו: "מי שמשרת מילואים עם שניים שלושה ילדים שמרוויח 16 אלף – 18 אלף שקל, אז או שהוא לא מגיע בכלל לחבות מס או שההטבה שלו היא לא מאוד משמעותית. אני לא נגד הצעת החוק אבל אפשר וצריך לבחון מתן הטבות נוספות למשרתי מילואים ושמחזיקים את המדינה בחיים".
ח"כ אורית פרקש הכהן: "אני תומכת בהצעה הזו, אני חושבת שאין בעיה בחיזוק מי שמשרת ומשלם מיסים, אך צריך לזכור נוכח עלויות העתק של ההצעה בשנת מלחמה שמה שהחיילים צריכים זה חילוף, חוק שיווין בנטל, עוד לוחמים, עוד חיילים, הכסף זה לא הפתרון". ח"כ ינון אזולאי: "אני מסכים עם יו"ר הוועדה, יש פתרונות, אפשר לעשות הטבה משלימה כמו מענק דרך הקרן".
ח"כ משה סלומון: "ככל שאדם מפסיד יותר כסף, הדילמה שלו גדולה יותר, אני יודע את זה ממקור ראשון. בבסיס אני חושב שאין פה איפה ואיפה, אלא אחוז של הטבת מס לחיילים, ויש למצוא דרך לתגמל גם את החלק שלא זוכה להטבה במסגרת זו".
ח"כ אלי דלל: "המדינה רואה בחיילי המילואים את האוכלוסייה החשובה ביותר, והיא נתנה ונותנת וזה בתוספת לכל שאר הדברים. צריך לתת את זה בצורה שוויוניות יותר. האוצר לא אוהב לתת מענקים אלא זיכויים, אולי מכאן נוצר הצורך, לכן במקרה הזה יש לשנות את התפיסה ולראות איך חיילי המילואים שמשרתים מקבלים הטבה שווה".
תא"ל במיל', ד"ר אריאל היימן, המכון למחקרי ביטחון לאומי: "הייתי קצין המילואים הראשון, יזמתי את חוק המילואים שעבר לפני 20 שנה. יש להבחין בהבדל בין פיצוי לתגמול – פיצוי מקבלים כבר בחוק שירות הביטחון 1950, שמקבלים פיצוי עפ"י השכר ומה שהפסדת. הדבר השני הוא תגמול, ובכל התגמולים מאז עמדה התפיסה שהתגמולים חייבים להיות שווים לפי המשימה, לא יכול להיות שישבו 2 אנשים בטנק ויקבלו תגמול שונה אחד מהשני. נוצר כאן אי שוויון".
עוד הוסיף היימן כי "אסור שנעבור את הגבול בין תגמול לבין שכר, שזה לא מה שישכנע את איש המילואים להגיע. אסור לעבור לסיטואציה בה חייל מילואים אומר אני רוצה ללכת למילואים בגלל הכסף, שווה לי. אם התגמול יהיה התמריץ היחיד, אנחנו מערערים את הבסיס לעולם המילואים. המדינה קטנה מכדי לשאת מערך מילואים כמקצוע, לכן לעד נישען על מערך המילואים ההתנדבותי ואנחנו חייבים לשמר אותו גם אחרי המלחמה הזו."
היימן הציג סימולציה לפיה "פחות או יותר 17 אלף שקל זו הנקודה שמי שמרוויח פחות ממנה לא יהנה מההטבה כפי שהיא כתובה בחוק". עו"ד שלומית ארליך, יועמ"ש הוועדה, העלתה שורת שאלות שנשארו פתוחות מאז הדיון הקודם, והדגישו את הקשיים והנתונים החסרים לגבי הצעת החוק: "בדיון הקודם עלו כמה שאלות מצד חברי הוועדה והאוצר נדרש להגיע עם תשובות: כיצד מוגדר לוחם לפי פקודות הצבא, אנחנו מבינים שזו הגדרה שלא תחומה ומשתנים לעיתים קרובות, היא פחות שקופה, אנחנו רוצים לוודא איך אפשר לגדר את ההטבה ועל מי היא תחול. האם הכוונה שתחול על המערך הלוחם, וכיצד זה משנה את אופי ההטבה, בכמה לוחמים משרתי מילואים מדובר בשנת 25 ובשנים ללא לחימה, על מה מבוסס אומדן הערכת העלות, מה העלות התקציבית המוערכת ב-3 השנים הקרובות, האם נבחנו מודלים חלופיים להטבות ומענקים שאינם נקודות חשבון, האם זה נלקח בחשבון, על כמה לוחמים יחול בהתאם לסוג העסקה ולאורך הימים הדרושים בחוק''.
''כמה אנשים יהנו מההטבות לפי קבוצות הזמן שקבעתם. מדוע נקבעה תקרה של 4 ב-110 ימים, מה קורה עם מי שמשרת למעלה מכך? הכל גם בלחימה וגם בשגרה. כמה מהזכאים כבר זכאים להטבות ובעצם האם בדקתם בפועל כמה באמת לא יוכלו לממש את ההטבה, בהתחשב ברף ההכנסה והנקודות להם הם זכאים כבר היום. לכמה נקודות אפשר להגיע במקסימום חיילי מילואים?"
במשרד האוצר הציגו כי התכלית המרכזית מאחרי הצעת החוק הינה הרעיון ליצור את העיקרון "שירתת לא שילמת" – עוזר שר האוצר ציין כי מי שמשרת במילואים ותורם, צריך לשלם פחות מס הכנסה מול אדם שאינו משרת במילואים, וכי זו הדרך הנכונה ביותר להפחית את המס אל מול המס שהם משלמים. עוד ציינו באוצר כי הטבת מס רלוונטית רק למי שמגיע לרף המס ומשלם אותו בפועל. מי שלא מגיע לרף המס ממילא לא משלם, ולכן אינו "זכאי" להטבה זו, וכי מדובר בהטבה שמגלמת "ערך אמיתי".
כן טענו באוצר כי ההטבה היא כלי ליצירת "מעמד" חברתי ותמריץ, בדומה להטבות מס אחרות הניתנות במדינה כגון מגורים בפריפריה או לסטודנטים. מול טענות חברי הוועדה כי ההטבה במתכונתה הנוכחית יוצרת אי שוויון בין חיילי המילואים עצמם, שלוחמים באותם מקומות, השיבו באוצר כי הטבת המס היא רק חלק ממכלול רחב של תגמולים ותמיכה, בהיקף כולל של 20 מיליארד שקל ויותר לכל משרתי המילואים, וכי חלק משמעותי מהכספים הללו מופנה למי ששכרו נמוך משכר המינימום, סטודנטים או מובטלים, המקבלים תגמול מינימלי של 9,500 שקל. עוד הוצג כי לוחם מילואים עם משפחה מקבל כבר היום מענקים בגובה של עד 8,000 שקל בחודש במסגרת החלטות ממשלה קודמות.
עוד טענו באוצר כי ההטבה המוצעת בחוק מסייעת לשמר אנשי מילואים מצטיינים שהקריירה שלהם משמעותית בחוץ, ומחזקת את החשיבות ההולכת וגוברת של החיים מחוץ לצבא. באוצר הציגו כי השכר הממוצע של משרתי מילואים לפי נתוני הכלכלן הראשי הוא כ-19,000 שקל וכי ההצעה מגלמת ניצול רחב רף הזכאות המלא, וכי לפי סימולציות, אדם ללא ילדים נהנה בצורה מלאה מההטבה כבר בשכר של 12-13 אלף שקל, ואדם עם ילדים יידרש לכ-17 אלף שקל.
לעניין ניצול ההטבה הוצג כי מבין הזכאים למדרגה הראשונה בחוק, המזכה בחצי נקודת זיכוי, עבור שירות שבין 30 ל-39 ימי מילואים, כ-60% יהיו זכאים לניצול בפועל של ההטבה, בניצול ממוצע של 0.31 נקודות זיכוי לקבוצה. מדרגה זו מזכה בכ-900 שקל בשנה. מול כך חברי הוועדה ביקשו עוד פילוחים שונים, נוכח נקודות המס המגוונות המונקות כבר היום, וציינו כי הנתונים אינם ברורים מספיק ואינם משקפים את בקשות הוועדה, והדגישו כי הם מבקשים לקבל את כלל הנתונים הרלוונטיים בכתב.
יו"ר הוועדה הדגיש בעקבות הדברים: "אני לא מקבל את כל הגישה הזו, היא לא מקובלת עלינו, לא ייתכן שחייל שישן עם חברו באוהל ומשרת אותה תקופה יקבל הטבה נמוכה משמעותית. כדי לקדם את הדבר הזה צריך להביא צעד מהצד השני, לא משהו שנתתם כבר בעבר, הצענו הצעות לא מעט, אתם פוסלים אותן. הגישה הפטרונית שיש פה עמדת שר האוצר ואתם תתיישרו איתה לא תעבוד. לכן שאנחנו אומרים לכן מהדיון הקודם באוגוסט שאנחנו מצפים לראות איפה אתם דואגים למי שלא מקבל הטבות מס, ואתם אומרים לנו לא, אתם תבינו את מה שאנחנו מביאים, זה לא יתקדם כך". 
יועמ"ש הוועדה פירטה את ההצעות שהעלתה הוועדה בדיון הקודם: "ההצעה הראשונה הייתה לקחת את מיליארד השקלים ולהפוך אותם להטבה בעלת אופי אחר כמו מענק, הצעה נוספת לחשוב על מנגנון משלים, בין אם מס הכנסה שלילי או מענק מבוסס שכר שיעניק הטבה מלמטה". 
בסיכום הדיון, הבהיר ח"כ מילביצקי כי "הוועדה אינה מתכוונת למסמס את הצעת החוק, אך לא תאשר אותה במתכונתה הנוכחית המפלה": "זו תכלית נוראית בעיננו וזה יום עצוב שנציגים במדינת ישראל מבקשים להפלות לוחמים על בסיס כמה שהם מרוויחים. אני מבקש לדעת איך משלימים למי שמרוויח פחות? שבו עם כל אנשי המקצוע שלכם, אם לא תבואו עם משהו שדואג גם לשאר האנשים, יהיה קשה מאוד להעביר את זה הלאה. אני מבקש לקבל שבוע הבא נתונים מדויקים, אני רוצה להבין על מה מדובר כשאת אומרת לי ש-60% אחוז בין ה-30 ל-39 ימים, יהנו ממלוא החצי נקודת זיכוי, אז בין 40 ל-49 ימים, האחוזים האלו נבנים בהכרח מה-60% הקודמים, כל האחוזים נגזרים מה-60%, זה הולך ופוחת, אני מבקש לקבל בדיוק כמה באחוזים ובכסף, מהאנשים האלה מקבלים בכל קבוצה. כמה נכנסים בכל מדרגה, ומה הסכום בסופו של דבר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה