קריירה ולימודים

מהפכה בצה"ל: האם בקרוב אנשי הקבע יהיו מאוגדים?

ההסתדרות הלאומית מתניעה מהלך לאיגוד אנשי קבע בצה"ל. בעבר הוגשה עתירה בנושא לבית המשפט העליון. בגרמניה קיים מודל דומה של התאגדות בצבא ובמשטרה. ההסתדרות הלאומית: "זה הזמן לשנות כיוון, להילחם על זכויות אנשי הקבע מול הממשלה" | בלעדי
אביחי דלאל |  1
אביב כוכבי (צילום פלאש 90)
ההסתדרות הלאומית מתחילה מהלך לאיגוד אנשי קבע בצה"ל, מדובר על עשרות אלפי עובדים שנמנעת מהם הזכות לייצוג מאוגד,  כך נודע לאתר ice.
כאשר מדברים על נושא ההתאגדות של אנשי הקבע חשוב לזכור כי זכות ההתאגדות אינה מעוגנת בישראל בחקיקת יסוד, אך היא הוכרה כזכות אדם הלכתית. זאת אומרת, שפסיקות בתי המשפט הכירו בה כזכות יסוד במשפט הישראלי וכזכות הראויה להגנה.
יש לזה גם היסטוריה, בשנת 2001 שני נגדים במילואים הגישו לבית המשפט העליון עתירה כנגד שר הביטחון דאז איציק מרדכי והרמטכ"ל דאז שאול מופז בנושא התאגדות אנשי הקבע בצבא. שני הנגדים ששירתו שנים רבות בצה"ל, השתחררו מספר שנים לפני שהספיקו לקבל את זכויות קצבת הפרישה, ואז גילו כי הם לא יכולים לקיים משא ומתן אמיתי אל מול המעסיק שלהם, וכי אין להם כל אפשרות לפנות לארגון שייצג אותם.
 
בעתירה ניסו הנגדים לטעון כי פקודת הרמטכ"ל, המונעת את התאגדות אנשי הקבע בצבא מנוגדת לאמנות הבינלאומיות עליהן חתומה ישראל, וכי לפקודה אין סמכות חוקית. הרי, שלילת זכויות יסוד חייבות להיעשות דרך חקיקה, ואין הצדקה למנוע זאת מאנשי הקבע. 
לא מדובר בדבר מהפכני ברמה העולמית, במדינות מסויימות קיימת התאגדות בצבא. בגרמניה לדוגמא, המשטרה והצבא מאוגדים באיגודי עובדים, אך אין להם את הזכות לשבות, זה המודל שההסתדרות הלאומית שואפת ליישם בישראל.  
מההסתדרות הלאומית נמסר: "לארגון עובדי צה"ל האזרחיים יש ייצוג מאוגד אל מול משרד הבטחון, אין כל סיבה למנוע מאנשי הקבע את אותה הזכות. זה הזמן לשנות כיוון, זה הזמן שלאנשי הקבע יהיה איגוד חזק שילחם על זכויותיהם מול הממשלה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הם מקבלים מספיק כסף תהיו בטוחים
    הרצחת וגם ירשת? 03/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 1
    פנסיה בגיל 40 של 20 מליון שקל לדעתי זה מספיק.
    סגור