קריירה ולימודים

בכירות מסבירות: כך נפרק את ההגמוניה הגברית בעולם הסייבר

בשנת 2022 הועסקו 137 אלף שכירות בענף ההיי-טק הישראלי, כ-34% בלבד מכלל השכירים בענף; רק 52% מבין השכירות בעולם ההיי-טק עוסקות במשרות טק בניגוד ל-71% בקרב הגברים
מערכת ice | 
משרות-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
דו"ח של רשות החדשנות שהתפרסם בתחילת 2023 מציג התקדמות קלה בגיוס הנשים להיי-טק, אך עדיין מראה פערים גדולים ביחס לגברים בתחום: נשים מהוות כ-34% מכלל העובדים בתעשייה. מתוכן רק 52% עובדות בתפקידים טכנולוגיים בניגוד ל-71% בקרב הגברים. נתונים אלה משתלבים עם מידת הרצון והאמונה העצמית של הנשים לשילוב במקצועות התכנות והסייבר. 50% מאלו שניגשים לבגרות של 5 יחידות במתמטיקה הן נערות, והן מהוות רק 23% מהמשרתות בתפקידי פיתוח וסייבר בצה"ל, ורק 13% מהן עוסקות בסייבר בשירות. פחות מ-31% מהסטודנטים בתואר ראשון במקצועות ההיי-טק הן נשים.
 
בקריה האקדמית אונו זיהו כבר לפני שנתיים מגמה זו ופיתחו תוכנית ייחודית של תואר שני בהתמחות סייבר, המאפשרת הן לאנשים בעלי רקע טכנולוגי, וגם לכאלה שלא, לבוא ולקבל את השפה הניהולית הנדרשת כדי להטמיע שגרת סייבר בארגון. בתוכנית לומדים כ-50 סטודנטים בכל שנה, בין בוגרי התוכנית נכללים מנהלי סייבר בכירים במשרד הבריאות, חברות סייבר גדולות ומובילות ועוד. התוכנית מציעה גם חברות בלשכת טכנולוגיות המידע ושיתופי פעולה עם חברות גדולות כמו סיסקו וחברות נוספות.
במסגרת כנס 'לוחמות בסייבר' של הקריה האקדמית אונו ושל הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל שנערך השבוע (ד'), התקיימה שיחה עם בכירות בעולם הסייבר הישראלי: עו"ד ענת גולדיאן, ראש תחום רגולציה במערך הסייבר הלאומי לשעבר וכיום ראש תחום אבטחת מידע והגנת סייבר בבנק דיסקונט; עו"ד ליאה צור מנכ"לית חברת LT RISKMGMT לייעוץ והכשרה בתחום דירקטורים וניהול סיכונים; עו"ד הדס תמם בן אברהם מומחית לרגולציית סייבר, ניהול משברים וראש המכון לניהול סיכוני סייבר בקריה האקדמית אונו ולשעבר קצינה בכירה בלה"ב 433.
ראש המכון לניהול סיכוני סייבר בקריה האקדמית אונו, עו"ד הדס בן אברהם: "לא סביר שנערות שמתעניינות במקצועות המתמטיקה והמחשבים בתיכון מחליטות לזנוח את זה בצבא ובאקדמיה מבחירה. צריך להחדיר בהן את האמונה שזה אפשרי".
במסגרת הרצאת הפתיחה שעסקה בייצוג הנשים בתעשיית הסייבר, בן אברהם הצביעה על הפערים והדרך לפתור אותם כבר בצבא ובאקדמיה:  "אנו רואים את הנתונים המדאיגים של רשות החדשנות ורואים שקיים פער בין היכולות המרשימות של הנערות, הצטיינותן והתעניינותן בתחומי המתמטיקה והמחשבים לבין ההשתלבות שלהם בפועל בתעשייה. הגיע הזמן שנפרוץ את תקרה הזכוכית הזו. נתקלתי בה במהלך שירותי במשטרה ולאחר מכן בשלל תפקידיי בעולם הסייבר והרגולציה שהיו רווים בדומיננטיות גברית. בהתמדה ובהסברה צריך להחדיר בנערות שהן ראויות ומסוגלות להיות בעולם הסייבר וגם להוביל בו. זה לא עניין של יכולת, זה עניין של אמונה ופיתוח תחושת המסוגלות האישית שלהן".
עו"ד ענת גולדיאן, מנהלת תחום אבטחת מידע וסייבר בבנק דיסקונט: "נשים צריכות כבר בשלב הראיונות לקבלה לעבודה להשיב בביטחון על רצונן להוביל פרויקטים ולהגיע לתפקידים ניהוליים". גולדיאן התייחסה ליום שאחרי הלימודים האקדמיים והדרך להשתלבות בתעשיית הסייבר לנשים.
"התחלתי את הסבת המקצוע שלי מעו"ד לאשת סייבר לפני שמונה שנים. למדתי בקריה האקדמית אונו MBA עם התמחות במערכות מידע ויזמות טכנולוגית. הדרך להשתלבות בתפקידי הנהלה בתחום הסייבר ובתעשייה בכלל היא לא פשוטה. אבל היא מתחילה בהחלטה ובדרך שבה נשים מציגות את עצמן ואת השאיפות שלהן בראיונות. במטרה למשוך את תשומת הלב והעניין של המראיינים הפוטנציאליים המלצתי היא כבר בקו"ח להוסיף בפתיח כותרת של הישגים אישיים, כגון: הצטיינות יתרה, עובדת מצטיינת, בזכות מעורבותך כעובדת הארגון קיבל הכרה או אקרדיטציה וכו'. יש לנקוט בלשון של מנהיגות והובלה, לדוגמא "הובלת פרויקטים". לשאלה בנושא מה שאיפותייך? כדאי להשיב בביטחון על ניהול בתחום. זה מעורר הערכה למועמדת שלא רואה עצמה עומדת במקום בעוד מספר שנים".
"אני מאוד מאמינה במשפט של הרב קרליבך 'כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו' ומנסה לסלול את הדרך לנשים צעירות ואמביציוניות ולשלב אותן בתעשייה". לגבי אתגרים בתחום ניהול קריירה ואיזון מול בית ומשפחה עונה עו"ד גולדיאן: "אין ספק שתמיכה של בן או בת זוג, הורים או כל תמיכה שהיא הכרחיים ונדרשים כדי להיות אשת קריירה, מנהלת נוכחת, מובילה ומעורבת במקום העבודה לצד שמירה על מעורבות בבית".
עו"ד ליאה צור מנכ"לית חברת LT RISKMGMT לייעוץ והכשרה בתחום דירקטורים וניהול סיכונים: "איני מאמינה שיש לנשים תקרת זכוכית בעולם הסייבר ביחס למקצועות טכנולוגיים אחרים. אסור לתת לקליקות ולשיטת 'חבר מביא חבר' לשבור את האמונה שלנו בעצמינו".
עו"ד ליאה צור עסקה במשך 20 שנה בהקמה וניהול של מערכי בקרת מסחר חדרי העסקאות ונוסטרו, במוסדות פיננסיים, לצד ניהול סיכוני בנקאות דיגיטלית, בנקאות פתוחה, תשלומים ועוד. בתפקידה האחרון לפני יציאה לעצמאות, ניהלה את יחידת ניהול סיכוני מעילות והונאות של קבוצת דיסקונט וסיכוני הסייבר בתהליכים העסקיים. כיום היא מנכ"לית חברת LT RISKMGMT המעניקה ייעוץ והכשרה בתחום דירקטורים וניהול סיכונים.
עו"ד צור מסבירה את עמדתה לגבי 'תקרת הזכוכית בעולם הסייבר הישראלי: "אינני חושבת שיש תקרת זכוכית מיוחדת בסייבר מול מקצועות טכנולוגיים אחרים. זה נכון שבמקצועות בהם יש רוב גברי, נוצרות קליקות של "חבר מביא חבר", בדרך כלל עם קשרים מהצבא ולכן מטבע הדברים יותר קשה לנשים להתברג לתפקידים בכירים. ההמלצה שלי לנשים היא לא לתת לאף סטיגמה או אמירות כאלה או אחרות להוריד להן את הרוח מהמפרשים. בעבודה קשה ועקשנות אפשר להשיג הכול, גם אם קשה יותר, זה לא אומר שזה בלתי אפשרי. תגדירו בדיוק מה אתן רוצות (תפקיד, תנאים עבודה, שכר), תצרו קשרים וחיבורים, ותפעלו להשיג את היעדים. אסיים במילותיה של השופטת האגדית רות ביידר גינסבורג שהלכה לעולמה: 'רק כנשים בינוניות יגיעו לתפקידים בכירים, נדע שהגענו לשוויון'".
אריה עמית, הלשכה לטכנולוגיות המידע: "בשנים האחרונות שמנו בלשכה לטכנולוגיות המידע כיעד לשאוף לחלוקה שיוויונית ככל האפשר של מעורבות נשים בפעילויותיה הלשכה. נשיאות הלשכה כבר מוכיחה שזה אפשרי מתוך 18 חברי נשיאות נבחרים, יש היום תשע נשים מובילות. אני מאמין שגם בחברות רבות מעולם הסייבר, נראה עלייה במעורבות הנשים, כדי להביא לעוד גיוון ושילוב".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה