קריירה ולימודים

סערה בפניקס: גל פיטורי ענק בפיצויים דלים, ההסתדרות תתערב

לאחר מו"מ של הוועד של הפניקס אל מול ההנהלה סביב פיטורי הענק וסגירת היחידה הקמעונאית על כלל 120 עובדיה עם פיצויים דלים בלבד, בהסתדרות החלו להתערב ושלחו מכתב חריף ליו"ר הוועד: "ההסתדרות לא תוכל לתת יד להסכם בו הסדר הפיצוי הכלכלי לעובדים אינו ראוי ביחס לסיום עבודתם של עובדים קבועים ומסורים"
יהודה לוינגר |  10
אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס (צילום פאביאן קולדורף, Magma Images)
יחידת הקמעונאות שייצרה במשך שנים רבות רווחים עבור חברת הפניקס, החברה הרווחית ביותר מבין חברות הביטוח, נסגרת - ועל פי החלטת ההנהלה, 120 עובדים גם הוותיקים שביניהם יפוטרו, במה שנראה עם חבילת פיצויים דלה, וזאת לאחר חודשים רבים של חוסר ודאות, גריעה במשכורות, ומצב ביניים חריג בו העובדים יושבים בביתם ללא עבודה ומחכים לגזירת גורלם דרך התקשורת.
יחידת הקמעונאות כבר קיימת למעלה מעשור, ותפקידה היה שיווק המוצרים הפנסיונים. העובדים היו מקבלים משכורת בסיס והשאר בעמלות, כמקובל. את המהלך לסגירת היחידה מוביל הסמנכ"ל דניאל כהן וזאת תחת המילים "התייעלות". נזכיר: את הרבעון הרביעי של שנת 2022 סיימה קבוצת הפניקס עם רווח של מעל 500 מיליון שקל, ורווח נקי של כלל 2022 שעומד על 1.1 מיליארד שקל. 
 
למרות רווחי הענק, בהנהלה חשבו אחרת והחליטו לעבור למודל של סוכני ביטוח חיצוניים שיעבדו על עמלות, במקום לשלם את שכר הבסיס שמקבלים עובדי היחידה הקמעונאית. כאלו שגם עובדים מעל עשור בחברה. השמועות על כך היו כבר כמה חודשים, אך לעובדים נאמר סביב חג הפסח על ידי מנהל היחידה - שגיא דוד - כי  "עסקים כרגיל" והכול שמועות. את הידיעה על פיטוריהם המסתמנים קיבלו העובדים מכלי התקשורת.
בידיעות בתקשורת שמקורן לא נמסר, נכתבו כמה אי-דיוקים, וספק את מה הם משרתים. כך, למשל נכתב כי היחידה הוקמה לפני שש שנים - והמציאות היא כי היחידה קיימת 12 שנה. בנוסף נכתב כי בחברה בחנו את היקפי המכירות של היחידה הפועלת על בסיס שכר קבוע גם אם הם לא מכרו - אך לא טרחו להוסיף את היקפי המכירות הגדולים של היחידה. לאחר אותה בחינה, מבלי פירוט או הסבר, נכתב כך בכתבה של גלובס: "מתוצאות הבדיקה הגיעו בהפניקס למסקנה כי יש לסגור את היחידה" - נזכיר: לא דווח מדוע החברה מחפשת התייעלות בשנה של רווח של מיליארד שקל, לא דווח מהם היקפי המכירות של היחידה, ולא דווח כלל מדוע החברה מחליטה לצאת לגל פיטורים ענק של 120 עובדים, חלקם כאלו שעובדים גם מעל עשור בחברה, כאילו זה דבר של מה בכך.
האם הבעיה היא בעובדים שלא מצליחים לייצר מכירות? התשובה לכך היא ככל הנראה שלילית. ראשית, היחידה מכרה בתשומות גבוהות במשך השנים. שנית, חלק מהעובדים יעברו עם מנהל היחידה לשעבר, שגיא דוד,  למה שקרוי "המיזם" לחברת הבת סוכנות "שקל" - דבר שמראה על היכולות של העובדים במכירות והיקפיהן. כאן המקום כן לציין כי אותם עשרות עובדים, 45 על פי ההערכות, שיעברו לאותו "מיזם" יוכלו ככל הנראה להרוויח יותר מהמשכורות אותם הרוויחו עד כה. זה כנראה מה שמניע את הוועד במו"מ שלו לחלק בין הוותיקים שיקבלו לכאורה יותר שכר, ובין עובדי הביניים שיוכלו להיקלט בחברה בתפקיד אחר.
כך או כך נוצר מצב ביניים מאוד חריג בכל ההתנהלות של ההנהלה אל מול העובדים. ראשית, חבילת הפיצויים אמורה להיחשב לפי אומדן של המשכורות האחרונות בחצי השנה האחרונה. נזכיר: כבר בחודשים האחרונים החלו להיגרע מהעובדים עיקר הלקוחות, וההכנסות אצל חלקם ירדו בעשרות אחוזים. חלק מהעובדים קיבלו שיחות מלקוחות שלהם שנאמר להם שהם פוטרו ואין מה ליצור איתם קשר, ובכך למעשה נגרעה מהם היכולת לסגור מכירה וקבלת עמלה - ונזכיר: העובדים עצמם כלל עוד לא פוטרו. עצם הידיעה על פיטוריהם עלתה בכלי התקשורת בלבד. אבל מי מההנהלה בינתיים מוסר ללקוחות שהם פוטרו.
בנוסף כרגע המו"מ עמד על חבילת פיצויים של 4-5 משכורות אחרונות, גם לוותיקים בחברה מעל עשור - לאלה שיופטרו או אלו שלא ימשיכו לאותו "המיזם". אולם, כאמור, הפיצויים הם על פי אומדן חודשים אחרונים אז נגרעו משכורות רבות גם לוותיקים. כאשר יש ועד חזק, הוא מצליח להוציא חבילות טובות לעובדים המפוטרים, ובכך להביא ערך ואופטימיות לעובדים שנשארים. כך למשל בחברת פלאפון שהוועד הגיע להסכמות עם ההנהלה על חבילה של 280%. עובדי היחידה הקמעונאית בפניקס, חברה שרווחית פי כמה וכמה מחברת פלאפון, דורשים חבילה של 300% - לא פחות.
ההסתדרות הבינה שההסכם של הוועד הנוכחי יכול ליצור תקדים מסוכן לרף נמוך. במכתב חריף של עידן אור, ראש חטיבת מוסדות ציבור, הסתדרות, ביטוח ופיננסים בהסתדרות, לאורן שמידוב יו"ר הוועד נכתב כי להסתדרות נודע רק לאחר שהנושאים המהותיים כבר נסגרו מול ההנהלה. במספר ישיבות הדגישה ההסתדרות כי "המתנים הכלכליים" בהסכם המסתמן אינם מספקים "ומהווים תקדים לרף נמוך של תנאי סיום עבודה לעובדים", וכי הפניקס אינה מוכנה לשפר את התנאים למרות רווחיותה הגבוהה.
בכך אומרים בהסתדרות בצורה מפורשת כי ההסתדרות לא תיקח יד בהסדר הפיצויים המסתמן: "ההסתדרות לא תוכל לתת יד להסכם בו הסדר הפיצוי הכלכלי לעובדים אינם ראויים ביחס לסיום עבודתם של עובדים קבועים ומסורים שסייעו להצלחת החברה ומאבדים את מקור פרנסתם. בנוסף, שקלנו את השלכות הרוחב שיגזרו מכך לעתיד, בחברת הפניקס עצמה ובענף הביטוח בכללותו". ולמעשה, דורשת להיכנס למו"מ מול ההנהלה על מנת להגיע להסכם באופן ראוי.
כך או כך יש לשאול מדוע חברת הפניקס מיהרה כל כך להודיע על פיטורי היחידה בכלי התקשורת, מדוע העובדים עצמם אינם מקבלים הבהרות או תשובות מההנהלה, וכיצד חבילת הפיצויים כל כך דלה בהשוואה לכל מו"מ אחר שנעשה מול פיטורי עובדים, וכל שכן מול חברה רווחית במיוחד ומול מסה ענקית של עובדים. כיצד ההנהלה שמחליטה להתייעל על אף שהיא בשנות רווח, לא מאפשרת פיצוי הולם ועוד שאלות רבות שנכון לשעה זו נשארות ללא מענה. העובדים הרבים בינתיים בבית, בלי עבודה, על אף שלא זומנו לשימוע, המשכורות נחתכות, וכל זאת במו"מ שסוגר חבילת פיצויים דלה במיוחד.
מהפניקס נמסר כי "הנהלת הפניקס מקיימת דיאלוג שוטף מקצועי וענייני עם נציגות העובדים בכל ענין הקשור ליחסי העבודה בחברה וכך גם בעניין זה".
מוועד עובדי הפניקס נמסר: "הוועד שם לעצמו כמטרה לדאוג לכלל עובדי היחידה הקמעונאית, כולל העובדים בניסיון. המו"מ נמצא בעיצומו וממשיך להתנהל בשיתוף ההסתדרות ומול הנהלת החברה. אין בכוונתנו לנהל מו"מ זה בכלי התקשורת, זולת העובדה שהוועד עשה וימשיך לעשות הכול עבור הבטחת תנאים ראויים ומכבדים לעובדי היחידה".
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    דרושים סוכנים פנסיונים
    מאור 05/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הילדים קופצים רוקדים כל הילדים קופצים רוקדים להרים את הידיים גבוה לשמיים
    סגור
  • 8.
    אורן שמידוב
    אורי 05/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאז ומתמיד היה חלש מול הנהלת החברה. לא סתם צוחקים עליו בהנהלה, דואג לאינטרסים שלהם ולא של העובדים
    סגור
  • 7.
    שגיא דוד תותח קיבל אימפריה ופירק אותה
    עובדת 05/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במקום לשנות את הניהול סוגרים את היחידה. מסכנים העובדים נמכרו בשביל חלומות של מיזם.
    סגור
  • 6.
    ביום שדניאל כהן ילך
    עובד לשעבר 05/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עובדי הפניקס יפתחו שמפניות כמה אפשר לסבול.
    סגור
  • 5.
    עצוב שדווקא חברה רווחית כזאת לא דואגת לעובדיה (ל"ת)
    שני 05/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 4.
    עובד
    עובד 05/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בושה מה שקורה בחברה. גם אדון דניאל כהן היקר צריך להבין שהקיצוצים האלה הולכים לדפוק אותו. לשמועות יש רגליים וההתנהגות המחפירה שלו תצא לאור. הוא חיי בסרט שפיטורים יביאו התייעלות... פיטורים ייגרמו לנוטשים רבים והשימור לקוחות יעבוד פי 10 יותר קשה... בעצם... לנוכל הזה יש הרבה שכל... זה למה כל מי שלא רוצה לעבור למיזם בשקל (תרתי משמע) שהוא מארגן, מקבל משרת בושה בשימור לקוחות.
    סגור
  • 3.
    הפניקס לא משלמים למבוטחים.להתרחק,לשנות
    אזרח מאוכזב 05/2023/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תשאלו עו"ד בתחום ותשמעו על ההבדלים בין חברות הביטוח. הפניקס בתחתית. לא משלמים, אלא באיומים ובתי משפט. ונתקלתי בזה שוב ושוב.
    סגור
  • 2.
    שגיא דוד
    תמר ג. 05/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אי אפשר לומר שהחברה ובפרט מי שמנהל אותה אינה דאג או דואג לעובדיו. האנשים ביחידה עובדים המון שנים, מכירה רבים מהם שתוגמלו וקיבלו המון עזרה מהחברה. מהלכים קורים גם בחברות הגדולות…
    סגור
  • 1.
    חברה בזיונית,
    לירון 05/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אם ככה אתם מתנהגים לעובדים אסור להיות לקוח שלכם!
    סגור
  • אין להם אלוה'ים לעובדים וללקוחות.אותו קו ניהולי
    תושב 05/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הפניקס רק כח הם מבינים. הפריירים והחלשים מפסידים. בושה.
    סגור