קריירה ולימודים

דעה: אל תפגעו בשכר המורים מהמגזר החרדי

המלחמה על החינוך: אסור לפגוע בשכר מורי ומורות המגזר החרדי, השכר שלהם הוא חלק מרכזי בשילוב המגזר בעתיד המדינה, ואמצעי להבטחת השגשוג העתידי שלנו. קותי אוברלנדר, יועץ תקשורת חרדי, מסביר למה שר האוצר צודק
קותי אוברלנדר |  3
המגזר החרדי (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, shutterstock)
הדרישה הבסיסית וההגיונית שנשמעת מכל עבר היא להסיט את הכספים הקואליציוניים לטובת צרכי המלחמה והמשק החיוניים. אין ספק כי זו חובת השעה במצב הקשה בו נתון המשק הישראלי כולו בעקבות המלחמה.
אך ביטול הסכמי השכר החדשים עם המורים ברשתות החינוך החרדיות בני יוסף והחינוך העצמאי - שכוללים את הצטרפות הרשתות לרפורמת החינוך 'אופק חדש' – וזאת בתואנה כי המקור התקציבי הוא מהכספים הקואליציוניים אותם דרשו המפלגות החרדיות בעת הקמת הממשלה, הינו טעות חמורה.

קותי אוברלנדר (צילום: יח"צ)
אמנם זה עשוי להיות מפתה עבור קובעי המדיניות, לראות בהסכמים אלה כ"בזבוז" לנוכח הלחץ הפיננסי. אך חיוני להכיר בכך שמהלך כזה יזיק למערכת החינוך ויגרום לפגיעה בטווח הארוך.
אפשר לטעון שבעתות משבר כלכלי ומלחמה, צריך להקריב קורבנות על פני השטח. אולם קיצוץ בשכרם של המורים החרדים, הממלאים תפקיד חיוני ברשתות בני יוסף והחינוך העצמאי, אינו פתרון. ובפרט כאשר מדובר ברשתות המעניקות השכלה מקיפה הכוללת לימודי ליבה מלאים.
מבקרי החינוך החרדי משתמשים כל העת בטיעון שמערכת החינוך החרדית היא מערכת חינוך  מבודדת, שאינה מצליחה להכין את התלמידים לאתגרי העולם המודרני, מה שיוצר מעמסה כלכלית על המדינה. טענה זו רלוונטית כלפי מוסדות הפטור החרדיים, אך לא רלוונטית כלל ביחס לרשתות בני יוסף והחינוך העצמאי, שעשו צעדים משמעותיים בשילוב לימודי הליבה בתוכנית הלימודים שלהן, תוך הבטחת חינוך מקצועי שמכשיר את תלמידיהם להצלחה בתחומים רבים.

החשיבות של קיום הסכמי השכר למורים חרדים נעוצה בעובדה שהם מסייעים בטיפוח סביבה שבה חינוך שמרני של ערכי החברה החרדית מחד, ולימודים מקצועיים מאידך, מתקיימים במקביל. הדואליות הזו חיונית גם לקידום והצטרפות של מוסדות חינוך נוספים לרשתות אלו. מדובר באירוע משמעותי מאד בו רק לאחרונה הצטרפו מוסדות החינוך של חסידות בעלז לרשת בני יוסף. זאת לאחר סערת ענק שאיימה לפצל את הציבור החרדי לרשימות פוליטיות שונות, בעקבות ההתנגדות במגזר החרדי לצירוף מוסדות פטור לרשתות המלמדות לימודי ליבה.
יתרה מזאת, לקיצוץ בשכרם של מחנכים אלו תהיה השפעה אדירה על איכות החינוך הניתן. ירידה בהכנסה עלולה להוביל למחסור במורים מוסמכים, וכתוצאה מכך לכיתות גדולות יותר ולצמצום משאבי החינוך. בסופו של דבר, התלמידים הם שיישאו בנטל של החלטה כזו, שעלולה להשפיע על עתידם.
חשוב להכיר בכך שמערכת החינוך החרדית התפתחה עם השנים, תוך התאמה לצרכים המשתנים של תלמידיה והחברה בכללותה. במקום להעניש את המחנכים הללו על השתייכותם הדתית, עלינו להכיר במחויבותם לספק חינוך מקיף  שמשלב לימודי קודש ולימודים מקצועיים כאחד.
גם הציבור החרדי מבין כי יש צורך בביטול הכספים הקואליציוניים והסטתם לצרכים החיוניים בימים אלו. אך השוואת שכרם של המורים החרדים ברשתות החינוך הינו חיוני ומתבקש ללא קשר לכספים אלו. בתקופות של מצוקה כלכלית, חיוני לתת עדיפות להשקעות בחינוך כאמצעי להבטחת השגשוג העתידי שלנו.
קיצוץ בשכר המורים החרדים לא רק יעכב את ההתקדמות בשילוב לימודי הליבה, אלא גם יסכן את האיזון העדין בין החינוך הדתי לחילוני. כשאנו מנווטים את אתגרי המלחמה והלחץ הכלכלי, אל לנו לערער את הבסיס של החברה שלנו - חינוך הנוער שלנו. שימור הסכמי השכר למורים חרדים אינה רק החלטה כלכלית; זוהי השקעה בעושר התרבותי ובמגוון האינטלקטואלי שהופכים את ישראל למדינה משגשגת ועשירה.
* קותי אוברלנדר הוא יועץ תקשורת חרדי במשרד גל אורן לרנר
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הו... סוף סוף מישהו מדבר לעניין...
    אסתי 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הערבוב של החינוך החרדי בשאר התקציבים הקואלציונים ממש הזוי ומנותק מהמציאות זה כמו להכניס תקציבי תחנות מד''א, בריאות ומשטרה בערים חרדות בתור תקציבים קואלציונים.
    סגור
  • 2.
    הו... סוף סוף מישהו מדבר לעניין...
    אסתי 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הערבוב של החינוך החרדי בשאר התקציבים הקואלציונים ממש הזוי ומנותק מהמציאות זה כמו להכניס תקציבי תחנות מד''א, בריאות ומשטרה בערים חרדות בתור תקציבים קואלציונים.
    סגור
  • 1.
    צודק ביותר! כל מילה נכונה (ל"ת)
    יהודה 11/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור