כסף וצרכנות

התשובה לעליית המחירים: חינוך להתנהלות כלכלית נכונה

עליות המחירים במשק מטרידות רבות את אזרחי ישראל שלצד עליית המחירים חווים גם ירידה בהכנסות של משק הבית בעקבות המלחמה. בשביל להחזיר גם את תחושת הביטחון הכלכלי לאזרחי ישראל צריך קודם לעודד התנהלות כלכלית נכונה
שרון לוין | 
המחיר הכלכלי של המלחמה (צילום shutterstock, Magma Images, פלאש 90/ חיים גולדברג)
הדיווחים בשבועות האחרונים על עליות מחירים, בדלק, בחשמל, ובמוצרי המזון, מדירים שינה מעניהם של רבים מאזרחי ישראל, ובצדק. נדמה כי בכל בוקר משכימים אזרחי ישראל לעוד תאגיד מזון שמודיע על עליות מחירים או רשת נוספת שמייקרת את מוצריה. אלא שלמעשה עוד בטרם המלחמה, מדינת ישראל הייתה בתנופה שלילית של עליית מחירים שהשפיעה על ההוצאות של משקי הבית. כעת, בעקבות המלחמה, המגמה הזאת כמובן נמשכת ביתר שאת.
לצד עליות המחירים וההוצאות של משקי הבית, אנו רואים גם תופעה הפוכה. משפחות המפונים, משפחות משרתי המילואים, עצמאים או שכירים שהוצאו לחל"ת - שרמת ההכנסות שלהם ירדה באופן משמעותי בעקבות המלחמה. על פי נתוני סקר שערכנו בארגון פעמונים, 62% מאזרחי ישראל חוו פגיעה בהכנסות בעקבות המלחמה, ומחצית מאזרחי ישראל חוששים מפגיעה כלכלית נוספת. כמו כן, מאז המלחמה, ישנה עלייה במספר המשפחות נאלצו לוותר על קניית מוצאי יסוד בסיסיים או תרופות. כך או כך, את הפגיעה הכלכלית, כולם מרגישים על בשרם.
 
והאמת היא, שזה ממש לא מפתיע. מתחילתה של המלחמה אנו מתריעים על כך שמשפחות רבות עלולות להיכנס למעגל העוני כתוצאה מהמצב. משפחות רבות איבדו את פרנסתם, ונמצאות רגע לפני כניסה למשבר כלכלי, ועליית המחירים כלל לא תורמת לכך. המשמעות היא שמשפחות רבות צריכות כעת לחשב את צעדיהן מחדש, להבין על מה מוציאים את הכסף, לוודא שיש מספיק כסף לשלם את מה שצריך, וכמובן לתכנן היטב את התקופה הקרובה.
אם בעבר המלצות המומחים היו לתכנן את הדברים לתווך הארוך, הרי שלאור המלחמה ההמלצות כעת הן לתכנן דווקא את התקופה הקרובה. צריכים להבין שבמציאות של מלחמה, קודם כל צריך לשנות את דפוס החשיבה. בעת חירום חשוב לוודא כי יש אפשרות לעמוד בכלל ההוצאות הצפויות לחודשיים הקרובים. לכן יש לבדוק האם ישנן הוצאות שניתן לוותר עליהן בעת הזאת, האם יש חסכונות נזילים שיכולים לסייע לנו ורק בסוף, אם אין ברירה, לבדוק אפשרויות לרכישת אשראי.
זה אומנם נשמע מורכב, אבל למעשה הכלים לצלוח את התקופה הקרובה נמצאים קודם כל בידיים שלנו. נכון שחלק מזה אלו זכויות שיכול להיות ומגיעות לנו מצד המדינה, וכדאי קודם לבדוק האם גם אנחנו זכאים להם. אך עם זאת - קיימת אפשרות להישאר עם הראש מעל המים ולצלוח את התקופה הזאת בהצלחה, מבלי להגיע למשבר כלכלי. הכלים האלו קיימים ויש את מי שמבקש לעזור, הם רק מחכים שנשתמש וניעזר בהם בחוכמה.
מנגד, יש פה גם קריאה שחייבת להישמע. מגפת הקורונה שחווינו אך לפני ארבע שנים והמלחמה שאנחנו מצויים בה כעת, חידדה את הצורך לעודד חינוך פיננסי בישראל. בעניינו, צריכה מדינת ישראל לעודד התנהלות כלכלית נכונה, על מנת שהמשפחות שנפגעו ידעו איך להתמודד עם מציאות של משבר. אסור לנו לחכות להזדמנות הבאה, שכולנו מקווים שלא תבוא עלינו שוב בקרוב, עלינו להקדים תרופה למכה ולקדם את העיסוק בחינוך להתנהלות כלכלית נכונה. 
אזרחי ישראל חייבים להכיר את הזכויות שלהם, לדעת מה הכלים שעומדים לרשותם ומה הצעדים שאפשר לעשות בעת פגיעה כלכלית. אין לנו ספק שמדינת ישראל תנצח במלחמה ותחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל, אך לצד זאת, עלינו לוודא שהיא מביאה לאזרחיה גם ביטחון וניצחון כלכלי.
הכותב: שרון לוין, מנהלת ההסברה בארגון פעמונים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה