כסף וצרכנות

רמי לוי או קרפור? זה הסל הזול ביותר לפסח

התקופה הנוכחית בשנה מתבטאת בבחירות צרכניות ייחודיות, כשחג הפסח מביא איתו לא מעט מוצרים שנרכשים באופן מסורתי ותרבותי ולא נכללים בסלי המזון דרך קבע. כמה עולה הסל הפופולארי לחג ברשתות הדיסקאונט?
ד"ר חזי גור מזרחי | 
סל קניות לחג הפסח (צילום shutterstock)
במרוץ לליל הסדר, רשתות המזון בישראל מחדדות את מלחמות המחירים, רשתות השיווק מדווחות שדפוסי הצריכה השנה אינם דומים לשנים קודמות. התקופה השגרתית שמאפיינת את הימים שלפני החג, הפעם, מתאפיינת בעומסים שונים. לקוחות נראים כקונים את המצרכים לחג בהדרגה, עם דגש מיוחד על מוצרי בשר ועופות טריים, אשר כבר מראים על עלייה בביקוש. ההודעות על חוסרים צפויים בשר ועוף טרי, בשל מצוקת כח אדם ערב חג הפסח וסיום חג הרמדאן, יחד עם האווירה הביטחונית המתוחה בגבולות הדרום והצפון, ואיומים מעבר לים, הביאו לשינוי מהותי בדפוסי הצריכה.
התקופה הנוכחית מציבה דילמות לא קלות לצרכנים, אשר מתלבטים בין הצטיידות במוצרים ארוכי תוקף לבין התמודדות עם החג בהיבטים שונים, נוכח המתח הביטחוני והאיום הקיים ברחובות. השינויים בדפוסי הרכישה מעידים על תודעה חדשה וצורך להתאים את ההתנהלות למציאות המשתנה.
בתקווה לעתיד בהיר יותר, יש בנו משאלה שהחג הקרב ובא יביא איתו שמחה ואור לתושבי מדינת ישראל, בשונה מהחג האחרון שהפך ליום העצוב בתולדות המדינה. אנו מקווים לחגוג את חג הפסח באווירה של שמחה, תוך כדי שכל החטופים והנעדרים יחזרו לבתיהם, ונוכל לשבת סביב השולחן עם כל היקרים לנו, בביטחון ובשלווה, לזכור ולשמור על המסורת שלנו באהבה ובאחדות.
עגלת הקניות לקראת חג הפסח מציגה בפנינו את הגיוון התרבותי והדתי של החברה הישראלית, תוך שהיא מגלמת בתוכה בידול משמעותי בין אזור לאזור ומגזר למגזר. רשימת הקניות השונה במהותה משאר ימות השנה הרגילים, ומבליטה את השינויים הצרכניים הייחודיים לתקופה זו. למרות השוני, ניתן לזהות מכנה משותף ברור: השאיפה לרכוש מוצרים כשרים לפסח חוצה מגזרים ומשקפת נקודת חיבור בין החרדי, הדתי, המסורתי ועד החילוני.
המעבר לכשרות לפסח, אפילו בקרב אוכלוסיות שלא נוהגות להימנע מחמץ בימי החג, מאפיין בעיקר את הצריכה הביתית, בעוד שהצריכה מחוץ לבית עשויה להישאר גבוהה יותר. כמו כן, קיימת קבוצה גדולה של אנשים אשר לא מקפידה באופן קבוע על כשרות לפסח או צריכת מוצרים נטולי חמץ, אך האפשרות המוגברת והנרחבת של מוצרים לפסח בחנויות מובילה לצריכתם בכמות גדולה יותר. הסיבה לכך אינה רק כשרות, אלא גם האהבה לחדשנות ולניסוי במוצרים חדשים שהשוק מציע, אף על פי שהדבקות במצוות אינה מהווה את המניע העיקרי.
 
ההתמודדות הזו עם החג, שבה הציבור מבקש לחדש ולחוות גם בלי הצורך הדתי המחייב, מעידה על תהליך עמוק יותר של חיבור ואינטראקציה בין המסורת לחדשנות. זהו מרחב בו ההבדלים התרבותיים והדתיים נפגשים ומאפשרים חקר ובחינה מחודשת של הערכים וההרגלים המסורתיים של חג הפסח, באמצעות גישה צרכנית המבטאת גם את הזהות האישית והקהילתית של הפרט בחברה הישראלית המודרנית.
הדפוס הצרכני של ההתלהבות ממוצרים ייחודיים לחג הפסח, כמו עוגיות הקוקוס, הבוטנים והמצה עם ממרח שוקולד, מעיד על תופעה פסיכולוגית מרתקת שקיימת בקרב הצרכנים. מדובר במצב שבו המוצרים הללו, הנתפסים כמשדרגים את חווית החג והפסח, מפסיקים להיות רלוונטיים ואף מובילים לתחושת סלידה אצל רבים מהצרכנים ברגע שהחג מסתיים. הסימון הבולט של "כשר לפסח" על האריזות, אשר במהלך החג משמש כאינדיקטור להתאמה ולאיכות, הופך לחסם פסיכולוגי לאחריו, גם כאשר אין שום הבדל במרכיבים או בהכנה של המוצר עצמו.
הפרדוקס הזה אינו מובן מאליו ונראה שהוא נובע מתפיסות ומנטליות שהחג עוטף את המוצרים בסגולות מיוחדות, אשר מאבדות את ערכן עם סיום החג. 
האתגר למותגים ולרשתות השיווק הוא להבין ולהתמודד עם הפרדוקס הזה בצורה שתאפשר למוצרים להמשיך ולהיות רלוונטיים גם לאחר החג. זה יכול לדרוש יצירת קמפיינים שיווקיים שמשנים את הנרטיב סביב המוצרים האלו, ומדגישים את האיכות, הטריות והתועלת שלהם כחלק מהתזונה השוטפת ולא רק כמוצרי חג. בנוסף, ייתכן ויש לשקול את עיצוב האריזה והסימון באופן שלא יביא להפסקת הצריכה לאחר החג, תוך שמירה על הכשרות ועל המסרים הדתיים והתרבותיים החשובים לציבור הצרכנים, התופעה הזו מובילה לכך שהמחירים למוצרי החג גבוהים מהמחיר המקובל וזאת לא בעקבות עלויות גבוהות לרכיבים אלא מדובר בייצור ייחודי לתקופה קצרה וסיכון כלכלי גבוה האם המלאי יגמר במחיר הדרוש או שאחוז גבוה מהמוצרים יחזרו למפעלים או יוצאו להשמדה של רשתות השיווק בעקבות אי יכולת המכירה שלהם.
ישנם מוצרים שאהובים עלינו במיוחד בימי החג ואילו רגע אחרי החג אינם רלוונטיים אלא אם אנו משתייכים לקבוצת צרכנים שנמנעת מגלוטן ממרח השוקולד, השחר ונוטלה הם חלק מסממני החג אצל חלק ניכר מהציבור, ולא אתייחס לחזרת, מרור, כרפס וחרוסת שקשורים למנהגי החג, עוגיות היין, הקוקוס והבוטנים, אפיפיות, חטיפים מלוחים במבה ותפוצ'יפס, יינות שולחניים ועוד מגוון רחב של מוצרים שאנו מחדשים במזווה.

המכון לחקר הקמעונאות בשיתוף אתר אייס בדק היכן תמצאו את הסל המשתלם ביותר לחג, אז הרכבנו לכם סל לחג הפסח שכולל עופות טריים, דגים טריים וקפואים, מוצרי בישול מרקים, אורז, שמן, ירקות קפואים, עוגיות לפסח, ירקות ופירות טריים, חומרי ניקיון וכביסה, ממרחי שוקולד וריבות, שתייה קלה, יינות ועראק, נקניקים, עוגות, חטיפים, תחליפי חלב ולחם, מוצרי טיפוח לגוף, מוצרים לתינוק, שימורים, מוצרי חלב ומעדנים ועוד מוצרים שרובנו מכניסים לעגלת הקניות רגע לפני ערב החג, הסל כולל סה"כ 116 מוצרים שכיחים מהמותגים הידועים, כאשר הפער בין הסל היקר לזול עומד על 23% פער לא מבוטל.
רגע לפני שאנחנו מתרגשים מהפרסומות ומהחשיפות ברשת על יתרונות הרשתות ודגש על מבצעים חסרי תקדים, חשוב מאוד לתכנן היטב את הוצאות החג, לבחון את המוצרים ברשת בין הרשתות רגע לפני שיוצאים לגיהוץ משמעותי ערב החג.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה