כסף וצרכנות

שינויים בסופרמרקטים בישראל: סימון המחירים שוב על השולחן

שר הכלכלה ניר ברקת רצה לבצע רפורמה שתוביל לסימון מחירים באופן דיגיטלי, וזאת למרות ביקורות של חלק מהצרכנים על כך - אולם לפי שעה השר עוצר את המהלך בשל קשיים טכנולוגיים. המשמעות: סימון המחירים ידנית יזכה לאכיפה יתירה כבר בתקופה הקרובה. כל הפרטים על הקרב בין הקמעונאים, הצרכנים, ושר הכלכלה שבתווך

מערכת ice |  4
סופרמרקט-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
שר הכלכלה והתעשייה, חבר הכנסת ניר ברקת, חוזר מהרעיון לבטל את חובת סימון המוצרים ולהציגם בדרך דיגיטלית. לא רק זאת, אלא גם השר דרש לצאת במבצע אכיפה על מנת לוודא כי סימון המוצרים נאכף כראוי, וזאת גם לאור קנסות שיצאו לאחרונה על אי סימון מוצרים כראוי.
נעשה סדר: שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת הנחה אתמול (ראשון) את נאוה זקן, מנהלת מינהל אכיפה ומדידה במשרד הכלכלה, לבצע הכשרה מהירה של 21 מפקחי המשרד ולצרפם ל-8 מפקחי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ולצאת יחדיו, החל מהתקופה הקרובה, למבצע אכיפה רחב, בכל הארץ, בכדי למגר את תופעת אי סימון המחירים. בנוסף יושם דגש על התאמת המחיר על המדבקה למחיר בקופה ודיוק המשקלים ברשתות השווק. 
בנוסף: השר ברקת הנחה את הממונה על הגנת הצרכן ולסחר הוגן, קובי זריהן, אשר יוביל את המבצע, להגביר את האכיפה בשווקים וברשתות המזון, בנושא הצגת מחירים, באופן משמעותי, וזאת על רקע הדיווח כי על אף תגבור האכיפה, שכללה 260 ביקורות בחודשים האחרונים, קנסות בהיקף מיליוני שקלים ועשרות התראות נוספות שנשלחו לעוסקים, לצד הבהרות לרשות השיווק, באופן ישיר, כי אין כל שינוי בחוק,  מוצרים רבים עדין נמצאים בלתי מסומנים בניגוד לחוק.
בריאיון ל-ice, הבהיר השר ניר ברקת את עמדתו כי הוא מתנגד לביטול סימון המחירים. אולם הבהיר כי הוא שוקל פיתוחים טכנולוגיים כמו הצגת המחירים באופן דיגיטלי: "אני פתוח לבחון שיטות חדשניות, בתנאי שהן אינן פוגעות בצרכן. לעולם לא אתמוך במודל או בשיטה שעלולים לפגוע בזכויות הצרכנים או להעמידם בעמדת נחיתות. תפקידנו הוא לשרת את הציבור, לא את הקמעונאים. כל פתרון שיוכיח את עצמו כמועיל לצרכן יישקל בכובד ראש, אך רק בתנאי שהוא מגן על האינטרסים של הציבור", אמר ברקת בריאיון.
אז מה עכשיו? בשל דרישת השר לקדם ביטול מחירים באופן ידני ומעבר לדיגיטלי, נוצר מצג בשמו שהוא כביכול נגד סימון מחירים, על אף שמטרתו היא סימון מחירים פשוט בדרך של צג אלקטרוני. בכך, השר הנחה לפני מספר חודשים את הרשות להגנת הצרכן להגיש לו תוכנית לבחינת שילוב סימון מחירים באופן דיגיטלי, לצד או במקום סימון המדבקות, אך לאחרונה הודיע השר לממונה על הרשות, כי הוא מוצא שהנושא אינו בשל ליישום, בין היתר, בשל אי מציאת פתרונות ישימים לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, מבוגרים ובעיות תפעול נוספות וכי אין לקדמו. בכך למעשה חזר בו בשר מהרפורמה שרצה לבצע.
המשמעות: כרגע הצגת המחירים באופן דיגיטלי יורדת מהפרק, אך חובת סימון המחירים על מוצרים ידנית עם מדבקות נשארה כשהייתה, עם אמירה ברורה: "הפרת החוק ואי סימון מחירים הנם פגיעה בזכויות הבסיסיות של הצרכן ואני שב וקורא לצרכנים אשר נתקלים במקומות שאינם מסמנים בהתאם לחוק, לפנות לרשות להגנת הצרכן ולדווח".
כזכור, אחד מהתומכים הבולטים במעבר לצג דיגיטלי הוא רמי לוי, שאמר לאחרונה כי "פרסום המחיר בצורה דיגיטלית יאפשר שקיפות מלאה ויאפשר לצרכן להשוות מחירים בצורה נוחה ואמינה. מה שטוב באירופה, טוב גם לישראל". לדבריו, המעבר להצגה דיגיטלית יוביל לעדכון מחירים בזמן אמת, מניעת טעויות, ואף התייעלות ברשת: "יצמצמו את הצורך בעבודת יד מיותרת".
מאידך, נשמעו ביקורות רבות על המהלך בקרב הצרכנים, שטוענים שסימון מחירים לא ידני ודרך מדבקות, אלא רק באמצעות סריקת המוצר דיגיטלית, יאפשר לרשתות להעלות מחירים בזמן שיא בכל הרשת, והצרכן לא יוכל להשוות מוצרים בזמן אמת בעיניו בסופר או בבית, ובכך למעשה הדבר לא יוביל להורדת מחירים. 
לפי שעה, כאמור, השר ברקת אם כן לא יקדם את המעבר לצג דיגיטילי. ובכך המצב נשאר כמות שהיה עם כוכבית: בתקופה הקרובה תיערך אכיפה מאסיבית על הרשתות לבדיקת סימון המוצרים באופן ידני. בכך גם יש מן הבשורה לשקיפות מול הלקוח לשם הוזלת סל המוצרים באופן קל ונגיש יותר.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הצגת מחירים היא חובה בכל המרכולים. (ל"ת)
    חני 01/2025/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    עובדים עלינו
    כהן בן שלום 01/2025/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם רושמים על המדף מבצעים ואתה לוקח את המוצר ומתברר בקופה שהבר קוד אינו זהה למוצג ומה שלקחת אינו במבצע עכשיו או שתוותר על המוצר או שתצטרך לעשות קניה נוספת ולקנות במקום אחר או שתשלם על מה שלא במבצע עובדים עלינו כשהערתי עלכך אמרו לי ככה עושים כסף
    סגור
  • 2.
    הציבור נדפק
    אורי 01/2025/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה שקורה בפועל,שאין מחירים על המוצרים וגם אין צגים אלקטרונים כמו בחול,אז רוב הציבור מגיע לקופה ונדפק מהמחירים הגבוהים,שאם היה רואה אותם לר היה מכניס לעגלה
    סגור
  • 1.
    שידאג שיהי.לו נייר טואלט בסניפי הרשת וגם קפה טורקי
    קאופמן יוסף 01/2025/20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בשר הודו אדום זילזול כזה.וחוסרנאמנו.ת.ללקוחות
    סגור