כסף וצרכנות

האי-קומרס במלחמה: ההכנסות קפצו ב-44%

מאז תחילת המלחמה מול איראן, נרשמה עלייה משמעותית בפעילות הקניות באינטרנט, שמשקפת שינוי ברור בהרגלי הצריכה של הישראלים. במצבי חוסר ודאות ובמתח ביטחוני, רבים פונים לערוצי רכישה נוחים ובטוחים, ומעדיפים להזמין אונליין כדי להתמודד עם האתגרים היומיומיים

ענת סימן טוב | 
בלק פריידי (צילום shutterstock)
המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן שינתה לא רק את סדר היום הלאומי, אלא גם את דפוסי הצריכה של הציבור. מחקר חדש של חברת AdScale, שמלווה כ-900 אתרי מסחר בישראל, חושף כי מאז פרוץ הלחימה חלה עלייה חדה של 44% בהכנסות ממסחר אונליין, בהשוואה לימים רגילים. במקביל, הסל הממוצע למשתמש גדל ב-33% – מ-343 שקלים לפני ההסלמה ל-457 שקלים כיום.
עד אתמול, טרם ההקלות של פיקוד העורף, הנתונים מצביעים על כך שהישראלים לא רק קונים יותר אונליין – הם גם מרחיבים את הרכישות ומשנים את אופי הצריכה. ניתוח ענפי שערכה AdScale מצביע על כך שתחום תוספי התזונה רשם את הזינוק החד ביותר, עם עלייה של כ-72%. גם תחום הפארם והטואלטיקה צמח משמעותית – עלייה של 65%, ככל הנראה בשל היערכות הציבור לתרחישים של חוסר ודאות מתמשך. הקטגוריות של מזון ומשקאות, צעצועים, יצירה ופנאי ביתי רשמו גם הן עליות משמעותיות בטווח שבין 50%-56%.
מנגד, תחומים כמו אלקטרוניקה ומוצרי חשמל הציגו עליות מתונות יותר, של כ-20%-30%, בעוד קטגוריות יוקרתיות כמו תכשיטים, בגדי ערב וציוד קמפינג נותרו כמעט ללא שינוי ואף נרשמה בהן ירידה קלה בפעילות.
מתי רם, מנכ"ל ומייסד AdScale, מסביר שמדובר במגמה מוכרת שחוזרת בכל אירוע חירום: "אנחנו רואים את אותה התנהגות שוב ושוב – בקורונה, בשומר החומות, במבצע חרבות ברזל וגם כעת. כשהשגרה מתערערת, הציבור מחפש ודאות ונוחות. הרכישה אונליין היא דרך להתמודד, גם מנטלית."
לדבריו, העלייה בצריכה הדיגיטלית אינה נובעת רק מהצורך המיידי להימנע מיציאה מהבית, אלא גם ממניעים רגשיים עמוקים יותר. קנייה דיגיטלית, במיוחד בתקופות מתוחות, מגלמת לא פעם את מה שמכונה "Retail Therapy" – אקט של קנייה לשם תחושת שליטה, נחמה או פיצוי.
המחקר מראה גם שינוי בהרכב הסל: צרכנים רבים לא מסתפקים בפריט יחיד אלא מוסיפים מוצרים משלימים – ממנות צד ועד פינוקים קטנים – דבר שמעיד על ניסיון לבנות חוויית צריכה מלאה וביתית יותר.
ב-AdScale מדגישים כי אף שמדובר בתגובה לתקופת חירום, פעמים רבות ההרגלים החדשים נשארים גם לאחר החזרה לשגרה. לקוחות שנחשפו לנוחות של הקנייה המקוונת, נוטים להמשיך לצרוך בצורה זו. בכך, כל משבר ביטחוני משמש זרז להעמקת השימוש באי-קומרס, ולעיתים אף מרחיב את קהל המשתמשים הקבועים.
לסיכום, הנתונים מדגישים עד כמה הכלכלה הדיגיטלית בישראל מגיבה במהירות למצב בשטח – ולא פחות חשוב מכך, כמה היא תלויה ביכולת של אתרי הסחר להיערך מראש למצבי קיצון. המשמעות לבעלי האתרים ברורה: עליהם לשפר את מערכי השילוח, התשתיות הדיגיטליות והמענה ללקוח – כדי להיות מוכנים לכל תרחיש.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה