כסף וצרכנות

לקוחות הסופרים בהלם: מוצר הצריכה הבסיסי התייקר בעשרות אחוזים

שוקולד הפך למותרות: מחירי שוקולד פרה עלו ב־70% תוך שנתיים, לינדט מזנק ל־30 ש"ח ל־100 גרם, וכל זה בגלל משבר קקאו עולמי מתמשך
מערכת ice |  3
עליית מחירים (צילום פלאש 90/ הדס פרוש)
בשקט־בשקט, אחד ממוצרי המדף הפופולריים ביותר בישראל הפך לפריט יוקרה. מחירי טבלאות השוקולד זינקו בעשרות ואף מאות אחוזים בשנתיים האחרונות, ובקרוב צפויים לעלות שוב.
לפי הסקירה שפורסמה באתר ynet, טבלת שוקולד "פרה" נמכרת כיום ב־7.90 שקלים ברמי לוי – וצפויה לעלות ל־9 שקלים. לפני שנה נמכרה באותן רשתות ב־6.5 שקלים, ובמבצעים אף ב־4.5 שקלים בלבד. מדובר בזינוק של 50% בשנה אחת בלבד, וב־70% תוך שנתיים. גם ברשתות אחרות חלה עלייה דומה – ביוחננוף, לדוגמה, מחיר המבצע עלה מ־5 שקלים ל־7 שקלים.
ההתייקרות לא פוסחת גם על מותגים אחרים: מילקה 100 גרם עלתה מ־6.90 ל־9.90 שקלים (עלייה של 44%). ורד הגליל – שלישיית 100 גרם – התייקרה ב־54% בוויקטורי. צ'וקטה התייקרה ביותר מ־100% ו־90% ביוחננוף וויקטורי בהתאמה, לפי בדיקה שנערכה דרך אתר פרייסז
המכה הקשה ביותר אולי היא בלינדט, מותג הפרימיום השווייצרי. חפיסה של 100 גרם שנמכרה אשתקד ב־13–19 שקלים נמכרת כעת ב־20–30 שקלים, גם ברשתות מוזלות. במקרים מסוימים, טבלת 150 גרם נמכרת ב־39.90 ש"ח. סידס, יבואנית לינדט, אף הודיעה בינואר על עליית מחירים של 30%.
ומה הסיבה? הגורם העיקרי לגל ההתייקרויות הזה הוא משבר קקאו עולמי. מחירי הקקאו זינקו בשיעור ממוצע של 167% תוך שנתיים, והגיעו לשיא של 12,646 דולר לטונה מטרית בדצמבר 2024 – כמעט פי שישה מהמחיר לפני חמש שנים. גם כיום המחיר נותר גבוה: כ־9,800 דולר.
העלייה מיוחסת לפגיעות חמורות בקציר הקקאו באפריקה – במיוחד בחוף השנהב ובגאנה, המייצרות 60% מהקקאו בעולם – בשל מזג אוויר קשה וווירוס שפוגע בעצים. התוצאה: ירידה של 14% בייצור הקקאו העולמי בין 2023 ל־2024.
לפי נתוני המכון לחקר הקמעונאות שפורסמו בשנה שעברה, שוק השוקולד המקומי בישראל מגלגל מעל 300 מיליון שקלים בשנה. הצרכן הישראלי צורך בממוצע כ-3.5 ק"ג שוקולד לנפש בשנה, עלייה משמעותית לעומת 1.4 ק"ג לנפש לפני עשור. יחד עם זאת, הצריכה עדיין נמוכה באופן משמעותי לעומת מדינות אירופה, שבהן הממוצע עומד על כ-10 ק"ג לנפש בשנה. המותגים המובילים בשוק הישראלי כוללים את שטראוס עלית, דיפלומט (מילקה, טובלרון, קדבורי), יוניליוור (קליק), סידס (לינדט), פררו (קינדר) ומותגים פרטיים של רשתות המזון כמו שופרסל, רמי לוי וקרפור.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לחם ומים
    ארמגדון 07/2025/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מרי בסופרים מרי אזרחי לקנות רק מוצרים שמחזיקים את החיים פרירים לא מתים רק מתחלפים
    סגור
  • 2.
    המחירים הגבוהים שוקולד
    נחום 07/2025/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אל תקנו חדש וזה ירד בחצי ,
    סגור
  • 1.
    מדינת גנבים טיפוסית ליהודים אין סולידריות
    אביג דג ור 07/2025/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כול אחד לעצמו בגלל זה ניחרבו שני בתים בגלל זה אנחנו בדרך לחורבן השלישי בשום מקום בעולם אין מחירים כאלה
    סגור