כסף וצרכנות
איך למלא חשבונית כמו שצריך? עורכת דין עונה
עו"ד ללה דגן, מציינת כי טעות טכנית פשוטה של בעל עסק בחשבונית עלולה להפוך לעבירה פלילית. היא מספרת איך אפשר להימנע מאי הנעימות, ומה עושים אם שוגים?
בעלי עסקים רבים נוטים לחשוב שמילוי חשבונית מס, הוא עניין טכני ושגרתי, בפועל, מדובר בהצהרה משפטית לכל דבר. גם טעות הקלדה קטנה, שגיאה בשם הלקוח או תיאור חלקי של השירות, עלולים בנסיבות מסוימות להביא לפתיחת חקירה פלילית נגדכם. גם כשאין כל כוונת לרמות, חוסר תשומת לב פשוט עלול להיתפס כהונאה.
האכיפה הדיגיטלית לא עושה הנחות: חשבונית תמימה פתאום מוגדרת כפיקטיבית
בשנים האחרונות גברה האכיפה, והגישה נעשתה נוקשה יותר. לפי דו"ח רשות המסים ב-2023, בשנה וחצי שקדמו לדו"ח, נפתחו למעלה מ-4,000 חקירות, בעקבות חשבוניות שלא שיקפו פעילות עסקית אמיתית. ברבים מהמקרים לא הייתה כוונה להונות, אלא פשוט חוסר תשומת לב, תיעוד לקוי או ניסוח רשלני.
בשנים האחרונות גברה האכיפה, והגישה נעשתה נוקשה יותר. לפי דו"ח רשות המסים ב-2023, בשנה וחצי שקדמו לדו"ח, נפתחו למעלה מ-4,000 חקירות, בעקבות חשבוניות שלא שיקפו פעילות עסקית אמיתית. ברבים מהמקרים לא הייתה כוונה להונות, אלא פשוט חוסר תשומת לב, תיעוד לקוי או ניסוח רשלני.
במקביל, נכנסו למערכת רשות המסים כלים טכנולוגיים, המבצעים ניטור אוטומטי של חשבוניות. במסגרת פרויקט "מע"מ חכם", כל חשבונית נבדקת על ידי מערכות ממוחשבות המשוות נתונים בין מנפיק החשבונית לבין מקבלה ומחפשות חריגות.
חשבונית בעלת מאפיינים לא שגרתיים כמו ספק חדש, סכום חריג או לקוח ללא רקע מתאים, עלולה למשוך תשומת לב ולהסתמן כחשבונית לבדיקה. מדובר במערכת ממוחשבת המאתרת חריגות בצורה אוטומטית, גם כאשר מדובר בטעויות אנוש פשוטות שאין מאחוריהן כוונה להטעות או להסתיר מידע.
האם יש הבחנה בין טעות אנוש לעבירה פלילית?
למרבה הצער, ההבדל עדיין לא קיים בחוק. גם עסקה אמיתית שבה נפלו טעויות טכניות, עלולה להיחשב לעבירה. מדובר במצב מורכב במיוחד לעסקים קטנים, שאין להם מחלקות משפטיות פנימיות.
למרבה הצער, ההבדל עדיין לא קיים בחוק. גם עסקה אמיתית שבה נפלו טעויות טכניות, עלולה להיחשב לעבירה. מדובר במצב מורכב במיוחד לעסקים קטנים, שאין להם מחלקות משפטיות פנימיות.
ב-2024 הוגשה הצעת חוק שמבקשת ליצור מדרג ברור בין טעויות לבין מרמה. אם תאושר היא תאפשר טיפול רגיש יותר במקרים של טעויות בתום לב. אבל עד שזה יקרה כל טעות עלולה להיחשב לעבירה חמורה.
לא רק קנס: שיתוק הפעילות ופגיעה בשם הטוב
ברגע שעסק מוגדר כ"תיק בעייתי", מתחילה שרשרת תהליכים שפוגעת בכל תחומי הפעילות: עיכובים בהחזרי מע"מ, הקפאת התיק, ושאלות מהבנק אשר מתגלגלות לחשדנות מצד לקוחות וספקים.
ברגע שעסק מוגדר כ"תיק בעייתי", מתחילה שרשרת תהליכים שפוגעת בכל תחומי הפעילות: עיכובים בהחזרי מע"מ, הקפאת התיק, ושאלות מהבנק אשר מתגלגלות לחשדנות מצד לקוחות וספקים.
יש מי שיבקשו תשלום מראש, אחרים יפסיקו לשתף פעולה, ובמקרים מסוימים הבנק עשוי להקפיא את מסגרת האשראי, דבר שעלול לשתק את הפעילות העסקית לחלוטין.
כך תגיבו נכון: שלושה צעדים שאיפשרו לבעלי עסקים לצמצם את הסיכון
כאשר מתעורר חשד לחשבונית שאינה תקינה, קיימים מספר צעדים חשובים שניתן לנקוט בהם, כדי לצמצם נזקים ולמנוע הידרדרות עסקית:
כאשר מתעורר חשד לחשבונית שאינה תקינה, קיימים מספר צעדים חשובים שניתן לנקוט בהם, כדי לצמצם נזקים ולמנוע הידרדרות עסקית:
- הבנת מקור הבעיה - בשלב הראשון, חשוב לשבת ולנתח מה בדיוק התרחש. לדוגמה: האם השירות שהופיע בחשבונית לא סופק בפועל? האם הייתה טעות בשם הלקוח או שמא החשבונית הופקה עבור גוף שלישי? לפעמים מדובר בפער בין מועד אספקת השירות לבין מועד ההנפקה, ולעיתים בטעות הקלדה פשוטה. כל פרט כזה יכול לשנות את האופן שבו רשות המסים תסתכל על המקרה.
- איסוף מסמכים שתומכים בטענה שלך - כאן חשוב לא להסתפק רק בהצהרות, אלא לאסוף כל חומר שיכול להוכיח שהעסקה הייתה אמיתית. זה יכול לכלול הסכם חתום, מיילים עם תכתובות המעידות על תיאום, אישורי תשלום בנקאי, חשבוניות נלוות, צילומי מסך של שיחות עם הלקוח או אפילו לוחות זמנים לעבודה שבוצעה.
- ליווי משפטי מקצועי ומהיר- ברגע שמתקבלת פנייה מרשות המסים, אסור לפעול על בסיס אינטואיציה או לחץ. יש לנסח תגובה מקצועית שמתייחסת לעובדות, ושתכלול רק את מה שאפשר לגבות בתיעוד. בעל מקצוע שמתמחה בתחום ידע אילו פרטים להציג מיידית ואילו לשמור לשלב מאוחר יותר, איך לתקשר עם החוקרים מבלי להסב נזק, ולעיתים גם לנהל מו"מ לסגירת התיק ללא כתב אישום. זה שלב קריטי שבו כל מילה קובעת.
טעות קטנה – מחיר כבד: כך תימנעו מהסתבכות מיותרת
בעידן של אכיפה דיגיטלית קפדנית וחוק שמטשטש את הגבול בין טעות טכנית לעבירה פלילית, כל בעל עסק חייב להיות עם היד על הדופק. גם שגיאה תמימה, עלולה להפעיל מנגנון חקירה שיביא לשיתוק העסק, לפגיעה במוניטין ואף לסיכון אישי.
בעידן של אכיפה דיגיטלית קפדנית וחוק שמטשטש את הגבול בין טעות טכנית לעבירה פלילית, כל בעל עסק חייב להיות עם היד על הדופק. גם שגיאה תמימה, עלולה להפעיל מנגנון חקירה שיביא לשיתוק העסק, לפגיעה במוניטין ואף לסיכון אישי.
הדרך להימנע מכך ברורה: הקפדה על בדיקת כל מסמך לפני הנפקה, שמירה על תיעוד מלא ואחיד לכל עסקה, ופנייה מיידית לאיש מקצוע ברגע שמתגלה חשש או מתקבלת פנייה מרשויות האכיפה. תגובה מהירה ובזמן, יכולה לחסוך מכם הרבה עוגמת נפש ונזק כלכלי.
עו"ד ללה דגן. צילום - ויקה סולנצה
עוד ב-
הכותבת ללה דגן היא עורכת דין, המתמחה במשפט עסקי, פתרונות מיסוי, ליווי פיננסי-משפטי לבתי עסק, ייעוץ לעוסקים ולחברות בע״מ בעלים ושותפה במספר בתי עסק שונים ובניהם משרד הנותן שירותי ראיית חשבון.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



