כסף וצרכנות
נוסעים נתקעו בחו"ל האוצר מזלזל: "שמים פס על הכנסת"
בשעה זו הסתיים הדיון בוועדת הכלכלה בנושא שיפוי הנוסעים וחברות התעופה שנתקעו בעקבות מבצע "עם כלביא" בו היה אמורים להיות מוצג המתווה לפיצוי
לאחר עשרה ימים, ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (חמישי) לדיון המשך בסוגיית שיפוי הנוסעים וחברות התעופה שנתקעו בחו"ל בעקבות מבצע "עם כלביא". הדיון התקיים במטרה לקבל החלטה מי יישא בעלות השיפוי ובאיזה היקף – אך גם הפעם, ללא תוצאה. הסיבה: היעדר מתווה מסודר ממשרד האוצר.
בדיון הקודם שנערך ביום ראשון שעבר, סוכם כי המדינה תיטול חלק במימון הפיצויים, והכדור הועבר למשרד האוצר לצורך גיבוש מתווה שיקבע מי יפוצה – הנוסעים, חברות התעופה או שני הצדדים – ובאיזה שיעור. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, שב והבהיר גם הפעם כי האחריות מוטלת על כלל הגורמים: "המדינה תיכנס מתחת לאלונקה – לא יודע בכמה, אבל כולם צריכים לתרום משהו: האזרחים, חברות התעופה והמדינה".
הדיון, שהתנהל בעצלתיים, הגיע למבוי סתום לאחר שנציג משרד האוצר הגיע באיחור ולא הציג כל מתווה ממשי. לדבריו, הם "קיבלנו נתונים ראשונים אנחנו מחכים לאישורים", אך בפועל לא נוהלו עדיין פגישות עם נציגי חברות התעופה – לא ישראליות ולא זרות. חברי הוועדה לא חסכו בביקורת: "אני מעריך בזהירות שאתם לא בוחנים כלום – אתם מבלבלים את המוח. זה לא אתי. זה אירוע של מיליארדים, והייתם צריכים להיות חלק ממנו". אחד מחברי הוועדה אף סיכם במרירות: "שמים פס על הכנסת".
נציין כי עלות המבצע לישראל נאמדת בכ-22 מיליארד ש"ח. ההצעה שעלתה ממשרד האוצר, לפיצוי של 150 דולר ליום, אינה סופית ואינה תקפה בשלב זה.
מבחינה חוקית, לשרת התחבורה מירי רגב יש סמכות לחתום על צו לצמצום הפיצוי לשני לילות ולסיוע במימון טיסת החזרה בלבד – אך נכון לעכשיו, הצו טרם נחתם.
ביטן סיכם את הדיון באזהרה: "הוועדה תידחה בעוד שבוע, ואם לא תגיעו עם מתווה – אנחנו נקבל החלטה שתשפיע עליכם. אנחנו רוצים מתווה אמיתי, לא השפעה של צד ג'. על רת"א והאוצר לשבת עם חברות התעופה. הדרך הטובה ביותר לפצות את הנוסעים היא באמצעות החברות עצמן – ולא ישירות דרך המדינה. לאוצר יש זמן משלו – אבל אנשים מתים בדרך. הפעם תהיו הוגנים".
במהלך הדיון נשמעו עדויות קשות מצד נציגי חברות התעופה, שהביעו תסכול מהמצב והיעדר סיוע:
עו"ד שירי קציר, המייצגת חברות תעופה זרות, טענה: "חברות תעופה רבות ביקשו להפעיל טיסות חילוץ בזמן המלחמה – ולא אישרו להן. למשל FLYYO".
עוז ברלוביץ', מנכ"ל ארקיע, התריע: "אנחנו מקבלים מאות תביעות – מדובר במיליוני דולרים. נעביר את זה לצד ג', כלומר למדינה. שמעתי שחברות זרות כבר קיבלו שיפוי כלשהו – אני מקווה שזה רק שמועה".
בנוגע לתביעות, אנחנו מקבלים מאות תביעות, ונאלץ להעביר אותן כצד ג’ למדינה במידה ונצטרך לשלם את הפיצויים האלה. מדובר על הוצאות של מיליוני דולרים.״
עו"ד רז נזרי, ממשרד פירון, לשעבר המשנה ליועמ״ש לממשלה, מייצג את ׳ארקיע׳ – אמר בין היתר בדיון: כבר לפני מספר שבועות נשלחו מכתבים מטעם חברות התעופה למדינה, שהבהירו כי מדובר באירוע חריג ולא ניתן יהיה לפעול בהתאם לחוק טיבי שנועד לימי שגרה. אני מקריא לכם מתוך דברי ההסבר שהמדינה עצמה כתבה לתיקונים לחוק שהיו בתקופת הקורונה ובתחילת חרבות ברזל. הסיטואציה שלנו חמורה אף יותר כי הפסקת הטיסות הייתה מוחלטת ולכן מטבע הדברים נדרשת מעורבות יתרה של המדינה.
התביעות נגד החברות, בהתאם לחוק טיבי, מצטברות, וכל יום שחולף עלול להגדיל את העלויות – שבהן במוקדם או במאוחר, גם המדינה תצטרך לשאת. לכן, מעבר לאינטרסים של הציבור הרחב ושל חברות התעופה, גם על המדינה להזדרז ולהגיע לפתרון מהיר של הנושא. אני מזכיר גם שמעבר לפיצוי הנוסעים – על המדינה לבחון את מתכונת הפיצוי מול החברות, בשל ההפסדים הכבדים, במיליוני דולרים, שנגרמו להן בעקבות הפסקת הטיסות - הפסקה מוצדקת כמובן - בתקופה זו.״
נציג אל על הצטרף ואמר: "אנחנו מקבלים מאות תביעות, כולל ייצוגיות. עלות הפיצויים מוערכת בעשרות מיליוני דולרים".
עוד ב-
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, הוסיף: "אנחנו חברה בורסאית, ומקבלים תביעות רבות – כולל ייצוגיות. אנחנו דורשים שמשרד האוצר יוציא הודעה לעיתונות שתבהיר את הדברים. זה מגה-אירוע שפוגע בנו כלכלית ותדמיתית – ואין שום סיבה שנעמוד פה לבד".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.חברות התעופה עשקו אותנו ועכשיו בוכותניקי 07/2025/18הגב לתגובה זו0 0לא מגיע לחברות האלו כלום מהמדינהסגור



