כסף וצרכנות
צריכת תחליפי הבשר בישראל בנסיקה, איך עשה ההמבורגר מן הצומח את המהפכה הגדולה ביותר?
חדירת מוצרים חדשים, סגירת המסעדות, עליית המודעות להשלכות צריכת המזון מן החי בעקבות הנגיף וגם פרסומת אחת, הם שגרמו לעלייה יוצאת דופן בשוק תחליפי החלבון. בכמה עלתה צריכת הסויה? מהו שווי השוק? ומה עם תחליפי החלב?
משבר הקורונה סגר את המסעדות והכניס את כולנו לבתים. כתוצאה מכך רבים גילו את הבישול הביתי ורשתות השיווק רשמו רווחים יפים עם העלייה ברכישות המזון. מנתוני StoreNext שנאספו מכלל רשתות השיווק בישראל, בחנויות הפיזיות ובאונליין, ניתן להשוות את צריכת המזון מן החי ותחליפיו מן הצומח ולראות כי אמנם נרשמה עליה בשני השווקים, אך העלייה בשוק תחליפי החלבון הייתה גדולה פי 13.
בתחום תחליפי החלב–צריכת משקה סויה עלתה בכ-23% ושווי השוק כיום עומד על 159 מיליון שקל. המשקאות שאינם על בסיס סויה (אורז, שיבולת שועל, שקדים) עלו ב-55%. כלל תחליפי החלב (כולל גבינות, יוגורט וכו') עלו ב-40% לעומת חלב שעלה רק ב8%, פחות מהגידול הכללי בצריכת מזון. אביב אורן, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של ארגון The Good Food Institute בישראל אומר כי: "אנחנו רואים מגמת שלילית בצריכת החלב מן החי במשק, לעומת זאת, תחליפי החלב נמצאים בכל בית שלישי. הסיבה העיקרית לכך היא שתחליפי החלב כיום הם באיכות גבוהה, במחיר נוח והרבה יותר קרובים במרקם ובטעם לחלב".

אביב אורן. קרדיט: גלעד אילוז
עוד הוסיף: "הוכחה לכך היא שמשקאות תחליפי החלב הם 13% מתוך שוק החלב הנוזלי השווה כ-1.9 מיליארד שקל. מדהים שזה בדיוק אותו נתח השוק שתחליפי החלב תופסים בשוק האמריקאי. אנו צופים שעלייה זאת תגדל עם כניסתן של טכנולוגיות חדשות והשקעה של שחקנים גדולים בשוק". אחוז משקאות תחליפי החלב מסך שוק החלב הוא 13 ושוויו כ-280 מ' שקל מתוך שוק החלב הנוזלי השווה כ-1.9 מיליארד שקל.
שוק תחליפי הבשר נהנה מצמיחה גדולה אף הוא עם עליה של כ-24%, בדגש על עליה ברכישת הבשר הטחון וההמבורגר מן הצומח, אחריהם נמצאים השניצל הצמחי והנקניקיות, כל זאת לצד ירידה בצריכת הבשר הקפוא והטרי, במיוחד ברבעון האחרון של שנת 2020. עמרי פז, מנכ"ל ומייסד עמותת ויגן פרנדלי אומר כי: "השינוי בקרב האוכלוסייה מורגש. ברבעון האחרון של השנה נרשמה ירידה ממוצעת של כ10% בצריכת מוצרי בשר ודגים, זו גם התקופה בה שידרנו פרסומת בפריים טיים הישראלי שהפכה ויראלית והגיעה לכ-3.5 מיליון ישראלים".
בפרסומת קראה העמותה לקהל הרחב להימנע מאכילת בעלי חיים. פז מסביר כיצד ניתן להוביל שינוי צרכני "כאשר יש לצרכנים סביבה נוחה ותחושה שהם מקבלים את המוצר הטוב והאיכותי ביותר, חסמי המעבר למזון מן הצומח יורדים. זו אחת הסיבות שאנו משקיעים מאמצים בהנגשת מוצרים עבור הקהל הטבעוני בסופר, בבית ובעבודה. בישראל אחוז הטבעונים מהגבוהים בעולם, כ5% מהאוכלוסיה"

עומרי פז. קרדיט: גלעד אילוז
בארגון GFI מוסרים כי "אנחנו מייחסים את השינוי בשטח, מעבר לעלית המודעות לנושא בקרב האוכלוסיה, גם להיבטים בריאותיים" אביב מפרט כי "יש שבוחרים להפחית בשר בשל צרכים בריאותיים וישממניעים אידיאולוגיים וסביבתיים. ככל שיהיו בשוק מוצרים שדומים יותר לבשר או עוף במרקם, בטעם, בערכים התזונתיים ובמחיר, קהל המפחיתנים ימשיך לדחוף את מגמת הצמיחה האדירה של השוק התחליפים".
אביב גם מתייחס לחוסרים בשוק: "כארגון המוביל מחקרים בתחום, אנו מקדמים פיתוחים וחדשנות בכדי להוביל את העולם למזון בריא ובר קיימא. אחד החוסרים הבולטים שזיהינו הוא המחסור בתחליפי הדגים והביצים. יש כמה פיתוחים מעניינים אך בהחלט יש מקום להוביל עוד חדשנות בתחום. ובאופן כללי מהמחקרים שאנחנו ביצענו - ככל שמוצר יידמה יותר את המקור, כך קרנו בקרב הצרכן תעלה".
ארגון The Good Food Institute, הוא ארגון מדעי בינלאומי המקדם את תחום החלבונים האלטרנטיביים באקדמיה, בתעשייה ובממשל. הארגון מציע, זו השנה השלישית, מענקי מחקר בסך כולל של 5 מיליון דולר לחוקרים המבקשים לקדם את תחום החלבון האלטרנטיבי על ידי מחקר פורץ דרך.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.תחליףיגאל כהן 01/2021/19הגב לתגובה זו0 0גל עוד זה תחליף זה לא המקור. בלי כתבות יח"ץ כדי לקדם רעיון(טוב ככל שיהיה).סגור


