כסף וצרכנות
רפורמת הקנאביס: כך התעשייה תוכל לפרוץ קדימה
רפורמה מקיפה בתחום תוביל בסופו של דבר לכך שקנאביס רפואי יהפוך לתרופה ללא מרשם, זאת בניגוד למצב כיום בו חובה על מטופל להגיע עם מרשם מוגדר. כמות המטופלים שצורכים קנאביס רפואי תגדל משמעותית וגם מגוון המוצרים צפוי לגדול
בבסיס ההסכמים לכינון הממשלה, עומדת הסכמה בין מפלגות הקואליציה על יישום רפורמת הקנאביס. המשמעות המעשית של יישום ההסדרה עשויה להיות מרחיקת לכת לתעשיית הקנאביס הרפואי במובנים מקצועיים וכלכליים כאחד. בינתיים, הסימנים בשטח מעידים כי יש כוונה אמיתית לקדם את הנושא.
רפורמה מקיפה בתחום תוביל בסופו של דבר לכך שקנאביס רפואי יהפוך לתרופה ללא מרשם, זאת בניגוד למצב כיום בו חובה על מטופל להגיע עם מרשם מוגדר. כמות המטופלים שצורכים קנאביס רפואי תגדל משמעותית כיוון שניתן יהיה להיכנס לבית המרקחת לרכוש מוצרים לטיפול בתופעות שהוכח כי הם יעילים עבורן, וגם מגוון המוצרים צפוי לגדול.
שינוי כזה יציב הזדמנות אדירה גם לחברות הקנאביס הרפואי בישראל וגם למדינה. לצד הביקוש שיגדל, לחברות בתחום תהיה הזדמנות, בין היתר, לשכלל ולשפר מוצרים רפואיים וגם להטמיע בשוק, באמצעות ייצור ובאמצעות ייבוא, מוצרים שונים המכילים CBD – הרכיב בצמח הקנאביס שאינו פסיכו-אקטיבי ובעל השפעה מרחיקת לכת על הגוף.
רפורמה מלאה ומקיפה תגרום לכך שנראה על המדפים, לצד תפרחות בצורות שונות ושמנים, מוצרים מעולמות תוכן שונים שמכילים את החומר: משוקולד, דרך משחות שיניים ועד תוספי תזונה ומגוון מוצרי טיפוח וקוסמטיקה. לפי דו"ח שהוכן בדלויט עבור התאחדות התעשיינים, פוטנציאל שוק ה-CBD הישראלי, כולל ייצוא לחו"ל, טומן בחובו פוטנציאל של בין 300 ל-475 מיליון דולר תוך 5 שנים. מבחינת המדינה, השינויים הללו צפויים להגדיל משמעותית את ההכנסה ממיסים, שעשויה להגיע למעל מיליארד שקלים נוספים בכל שנה.
התעשייה המתפתחת יכולה לפרוץ שנים רבות קדימה ובמהירות. בדרך לשם, צריך לדאוג שהצרכן בקצה לא יהיה מבולבל משפע המוצרים הצפוי ויידע אילו מהם יתאימו עבורו. כדי שזה יקרה, צריך שגם המדינה וגם חברות הקנאביס הרפואי ידאגו לעשות סדר בשפע, שיכול בקלות גדולה להפוך לבלאגן של ממש. על המדינה לפעול לקידום רגולציה יעילה וחכמה, ועל החברות העוסקות בתחום לפעול להסברה עבור המטופלים.
המדינה, בדגש על משרד הבריאות ומשרד הכלכלה, צריכה לייצר מראש פתרונות לסוגיות שונות לאתגרי הרגולציה השונים. בהתאם, עליה להידרש לאופן בו יש לבצע אכיפה ומתי. כך למשל יהיה צורך לקבוע מה המעמד של מוצרי מזון עם רכיבים של קנאביס רפואי, או מוצרי קוסמטיקה מבוססי CBD, כיצד ניתן יהיה לרכוש אותם ועבור מי הם מיועדים.
על החברות בתחום הקנאביס הרפואי לייצר הסברה איכותית עבור המטופלים, בשוק משתנה עם מוצרים חדשים וללא בירוקרטיה עודפת. מעבר לכותרות לגבי הרפורמה, חסר למטופלים, הלקוחות שלנו, מידע מסודר בדבר השינויים שצפויים להתחולל. על מנת שהם יוכלו ליהנות ממגוון מוצרים רחב יותר ומיותר אפשרויות לשיפור איכות החיים, חשוב שיהיה מי שיכוון אותם, כללית וגם אינדיבידואלית, בתוך מגוון שעשוי להיות מאד מבלבל. יש כאן הזדמנות אמיתית לשיפור משמעותי באיכות החיים של אנשים רבים, לצד בניית אמון בין החברות למטופלים לשנים קדימה.
פקטור משמעותי נוסף בהצלחת רפורמה כזו טמון באיכות המוצרים. תחום הקנאביס הרפואי בישראל מונה כיום קרוב ל-20 חברות פארמה פעילות. מדובר בשוק רווי למדי שלצד קידום ההסברה למען המטופלים, יצטרך להתמודד עם האתגר של העמדת תוצרת איכותית, כחול-לבן. המפתח לכך טמון בשליטה מלאה בשרשרת הערך. החברה שאני עומד בראשה מחזיקה בחוות גידול, במפעל ייצור, במערך הפצה ושיווק וגם בבית מרקחת – בו אנו מגיעים עד למטופל בקצה. יכולת זו מאפשרת לקיים הסברה איכותית למטופלים לגבי מוצר שהחברה מגדלת מאפס, תרתי משמע. שליטה זו גם מאפשרת לקיים בקרת איכות רצופה ומקיפה, עם תלות מינימאלית בגורמים חיצוניים. כיום ישנן חברות בודדות בישראל עם יכולת כזו שהיא קריטית להתפתחות התחום.
הכותב: גולן ביטון, מייסד ומנכ"ל חברת "יוניבו"
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה


