כסף וצרכנות

בכירי המשק מתייחסים להצהרת נגיד בנק ישראל

בעקבות הודעת נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, על העלאת שיעור הריבית ב-0.25%, בכירי מקרקעין ונדל"ן אינם מתרשמים לטובה מהמהלך: "צעד מתבקש, אך ייתכן שנעשה מאוחר מדי", "ממליצים לציבור לקחת משכנתא במסלול ריבית קבועה לא צמודה על מנת להימנע מסיכונים מיותרים"
מערכת ice | 
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום פלאש 90/ נועם רבקין פנטון, Magma Images)

בעקבות הודעת נגיד בנק ישראל על העלאת שיעור הריבית ב-0.25%, בכירי המשק בתגובות ראשונות למהלך.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים, ד״ר רון תומר, מסר כי בעקבות העלאת הריבית ״האינפלציה בישראל נמוכה מזו בעולם ועל כן יש לפעול במשנה זהירות. בין השאר יש לשמור את הפער של הריבית בישראל מהריבית האמריקאית, בכדי למנוע התחזקות חריפה מדי של השקל, אשר עלולה לפגוע ביצוא ובכלכלה הישראלית".
אורי פז, מנכ"ל קבוצת מכלול מימון העוסקת באשראי חוץ בנקאי לצמיחה: "עדיין מדובר בעלייה מתונה באשר למידת השפעתה על המגמות הראליות בשוק בכלל והנדלן בפרט. יחד עם זאת ככל שאכן מדובר בהמשך עליות רציף זה עשוי להכביד על הלווים בשוק המשכנתאות ועל יזמי נדלן שממונפים יתר על המידה. כמו כן, המשך עליית הריבית עשוי להקטין רכישת דירות על ידי משקיעים ופחות דירות למטרת מגורים."
רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים: "לא הייתה לנגיד כל ברירה. הלחצים האינפלציוניים ובד בבד העלייה הדרמטית בתקרות הבנייה מחייבים את הרגעת הביקושים. כמו כן אני מקווה שזה צעד חיובי ראשון לצינון שוק המשכנתאות שעלה רק בשנה האחרונה ב-80 אחוזים ואני מצפה שהנגיד גם יתקן את הטעות שעשה בדצמבר 2020 כשאפשר נטילת משכנתא בתנאים של שני שלישים צמודי פריים".
שמאי המקרקעין ארז כהן: "העלאת שיעור הריבית כעת היא צעד מתבקש, שייתכן שאף נעשה מאוחר מדי, לאור העלייה החדה במחירי הדירות בשנה החולפת והגעתם של הבנקים לרף המקסימלי של האשראי שביכולתם להעניק לענף". הוא מוסיף: "לייקור הריבית כעת צפוי אפקט מצנן על השוק ממספר סיבות. מבחינת רוכשי הדירות, מדובר במהלך שמייקר את המשכנתא ומפחית את יכולת ההחזר ולכן צפוי לצמצם את הביקוש. מבחינת היזמים, צפויה התייקרות של האשראי, שתצטרף לגורמים מייקרים נוספים של הבניה בשנה האחרונה ובראשם התייקרות חומרי הגלם ועלויות ההובלה. לכן בשורה התחתונה אנו צפויים לראות ירידה בביקושים, לצד האטה בקצב הבניה".
 

 
ישראל אברמוב, יו"ר פרקש יזמות נדל"ן אומר: "למרבה המזל כלכלת ישראל יציבה עם אבטלה נמוכה וצמיחה מהירה, כך שהצעד של הנגיד הינו בהחלט מדוד ויתרונותיו עולים על חסרונותיו. ייתכן גם שההעלאה המתונה של הריבית תביא להתייצבות בשוק הדיור שזקוק בהחלט ליד מכוונת. האתגר הבא הינו כמובן הגדלת ההיצע ובמיוחד באמצעות התחדשות עירונית וכן הגנה על נוטלי במשכנתאות שיצטרכו כעת לשלם יותר".
 


הבעלים והמנכ"ל משותף של חברת אינהאוס שיווק נדל"ן, רז שרייבר, גם הוא אינו מתרשם מהמהלך: "אנחנו נמצאים בתקופה כלכלית מאתגרת, שבה מצד אחד בנק ישראל מנסה להגן על רוכשי הדירות על ידי המלצה לצמצום חשיפה למדד (הגדלת רכיב הפריים ל-2/3) ומנגד מעלה את הריבית, אשר תשפיע ישירות על רכיב הפריים של ציבור לוקחי המשכנתאות". ומוסיף: "הניסיון לאזן הוא מובן ולאור חוסר הוודאות המאפיינת את התקופה, המלצתנו לציבור היא לקחת משכנתא במסלול ריבית קבועה לא צמודה על מנת להימנע מסיכונים מיותרים. המסלול הזה אומנם יקר יותר אך יגן על הרוכשים מפני עליות משמעותיות ברכיב המדד או ריבית הפריים".

רונן סיונוב, מנכ"ל ובעלים בחברת הנדל"ן הומרקט: "הודעת בנק ישראל על עליית הריבית באה בתקופה שבה השוק רותח, והיא לבדה לא תוכל לצנן אותו. חשוב לזכור כי הסיבה המרכזית לעליית המחירים הדרמטית שראינו בשנה האחרונה היא לא הריבית האפסית, אלא מצוקת הקרקעות שאינה מאפשרת לשוק לייצר היצע מספק של דירות ביחס לצרכים. לכן בשלב זה איני צופה כי יחול שינוי של ממש במגמה. עם זאת, אם יתגלה כי הצעד שנעשה היום הוא רק שלב ראשון לקראת העלאות נוספות של ריבית בנק ישראל – ייתכן כי יחול שינוי ממשי יותר בתמונה".
אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהרי: "כלכלת ישראל הינה חלק בלתי נפרד מהכלכלה הגלובלית ועל כן נגיד בנק ישראל היה חייב לבצע את המהלך בעקבות נגיד הבנק הפדרלי בארצות הברית ואני צופה המשך הדרגתי של העלאות ריבית, כפוף למצב האינפלציה. יחד עם זאת  חשוב לי להדגיש כי על מקבלי ההחלטות לקדם בו זמנית צעדים משמעותיים לקידום היצע הדיור, זאת על מנת שמהלך העלאת הריבית לא יביא חלילה להאטה בשוק".
 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה