כסף וצרכנות

סוף לתורים ולעומסים? זה השינוי החדש בהנפקת תעודות הזהות

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה הודיע בוועדת החוקה: ביום רביעי מקווה להציג פתרון לעומס התורים בלשכות הרשות. הוועדה אישרה: תוקף תעודות הזהות הלא-ביומטריות יוארך בשנתיים נוספות, תוקף התעודות הזמניות יעמוד על 9 חודשים במקום 3, זאת עד סוף 2022
מערכת ice |  1
תור לבדיקות קורונה (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
ועדת החוקה אישרה היום (ראשון) את תקנות מרשם האוכלוסין ואת הצעת תקנות מרשם האוכלוסין (תקופת תוקפן ופקיעת תוקפן של תעודות זהות). התקנות מאפשרות להנפיק תעודות זמניות בתוקף ל-9 חודשים, במקום 3חודשים. זאת כהוראת שעה עד ל-31.12.22. יובהר כי הארכת התוקף הינה רק לתעודה עצמה והיא אינה משפיעה על תקופת רישיון השהיה בארץ. עוד לפי התקנות- יוארך תוקף התעודות הלא- ביומטריות בשנתיים נוספות, כך שיעמוד על 12 שנים במקום 10.
היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה): "בהינתן שנתיים של הארכת תוקף, והשתנות הטכנולוגיה של זיהוי פנים, יש לבחון את הארכת התוקף של התעודות הביומטריות ליותר מ-10 שנים. מי שהתעודה שלו בלתה ממילא צריך ללכת להחליף. שאלה איך מונעים את המצב שלאחר הארכה של שנתיים לא ייוצר עומס על הלשכות בעוד שנתיים?". 
 
ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "בוודאי שיש לתמוך בתקנות, כשלא זכור מצב כזה של תורים. יש בעיה עם דרכונים זמניים מבחינת העלות- אם המשרד לא יכול לתת שירות- מה ההצדקה שאנשים ינפיקו ת.ז שאתם מכוונים לכך כפתרון ביניים בתשלום גבוה כזה?" 
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "אני מבין שרוצים להעריך את התוקף של ת.ז. בעוד שנתיים, כי באמת יש לנו משבר קשה מאוד. אני, ואולי יתר חבריי, בחודש האחרון מתעסקים מהבוקר עד הערב בנושא של משרד הפנים ורשות האוכלוסין, קביעת תורים, דרכונים. לדוגמה, אני מהבוקר מטפל מול משרד הפנים ורשות האוכלוסין בתלמיד שצריך לנסוע לארה"ב והוא מייצג את ישראל בתחרות שם. הם הגישו בקשה לדרכון באפריל ועד עכשיו הוא לא קיבל את הדרכון שלו וכמובן הוא גם לא יכול לקבל ויזה. פתרונות נוספים יכולים להיות הארכת שעות העבודה, קבלת קהל בימי שישי. אי אפשר שבגלל שאתם לא מסוגלים לספק את השירות אנשים ישלמו גם על דרכון קבוע וגם על דרכון זמני".
תומר מוסקוביץ', מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה: "אנחנו עומדים בפני פקיעה של כשני מיליון תעודות לא-ביומטריות ומבקשים נוכח העומס להאריך את תוקף התעודות הללו בשנתיים, במהלכן יהיו לנו כבר פתרונות טכנולוגיים. לגבי התיעוד הזמני למי שאבדה לו תעודה- התוקף בד"כ לשלושה חודשים. נוכח העומס המשוגע על הלשכות והעליה שהתגברה מאוקראינה, ביקשנו להאריך את התוקף בשישה חודשים, כלומר ב-9 חודשים כולל התיעוד שכבר הוצא. אנחנו לא גאים בבקשה, אך אלו הנסיבות". בהתייחסו לשאלות חברי הוועדה בנוגע לעומס בלשכות, אמר כי משרדו עובד על פתרון שהוא מקווה להציג ביום רביעי הקרוב בדיון ועדת הפנים.
עו"ד עירית ויסבלום, יועמ"שית רשות האוכלוסין וההגירה התייחסה לשאלתו של היו"ר קריב בנוגע להארכת התוקף מעבר ל-10 שנים: "יצרן ת.ז מפלסטיק אמר שיכולתו לתת מוצר שלא יתבלה היא ל-10 שנים ולכן קבענו שאחת ל-10 שנים צריך יהיה להחליף".  צבי דביר מהתנועה לזכויות דיגיטליות: "הטכנולוגיה אמורה להקל עלינו ואיכשהו מבחינת השירות לציבור אנחנו רק הולכים אחורה. תוקף התעודות נקבע לכאורה מבחינות טכניות ואין סיבה לא להאריך".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אסור לגזול כסף מהאזרחים
    לא מסכימים! 11/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם תעודת זהות היא חובה אזרחית, על המדינה לתת אותה בחינם. לא ייתכן שהמדינה תיגבה כסף על כרטיס רק בגלל שמחזיק רק 10 שנים!! או שהמדינה תמצא חומר אחר שמחזיק לכל החיים או שתפטור מתשלום. תעודת זהות אמורה להיות פעם אחת לכל החיים.
    סגור