השוק

מהפכת הכשרות: הרבנות תאפשר הוצאת תעודה של השגחה אלטרנטיבית

אחר שנים של מאבק, הרבנות מאפשרת את ההפרטה של תעודות הכשרות. מעתה יוכלו בתי עסק להוציא תעודה של ארגון צהר ולא ייקנסו: "צעד אמיץ"
אילן שניג |  15
תעודת כשרות (צילום מתוך אתר צהר)
המאבק נשא פרי: הפרטת תעודות הכשרות יוצאת לדרך לאחר שהרבנות החליטה לאמץ את פסיקת בג"ץ ולאפשר לעסק השגחה אלטרנטיבית ולהימנע מקנס. במסמך נכתב לראשונה כי רשאי בעל עסק להציג הצהרה מצידו כי בית העסק מפוקח על ידי גוף חיצוני שאינו הרבנות הראשית וכי אותו גוף מוודא כי חומרי הגלם ואופן הטיפול במזון מבוקרים וכי המטבח הינו בחזקת בשרי חלבי או פרווה. התנאי העיקרי שהיה חשוב לרבנות לשמור: המילים "תעודה" ו-"כשר" לא יופיעו על התעודה.
במהלך החודשים האחרונים, החלה הרבנות הראשית להגיש כתבי אישום כנגד בעלי עסקים המציגים את בית העסק ככשר ובניגוד לחוק, לאחר שנציגיה הוסמכו לשמש כתובעים על ידי היועץ המשפטי לממשלה. לאחר שהוגשו מספר כתבי אישום כנגד בעלי עסק שעברו על החוק ובהמשך לדיונים שהתקיימו בבית המשפט, עודכנה מדיניות האכיפה של הרבנות בהתאם להערות בית המשפט ופרקליטות המדינה. עכשיו מדגישים שם שגם בהתאם לפסיקת בג״ץ וחובה על בית העסק להבהיר בכתב ובאופן בולט וברור, כי אין למקום תעודת הכשר מטעם הרבנות המוסמכת על פי חוק. בנוסף לכך, חל איסור להציג בפומבי אישור חתום מטעם גורם פיקוח חיצוני המעיד על הסטנדרטים הנהוגים באותו מקום או שימוש בלוגו של הגורם המפקח החיצוני, זאת בכדי למנוע את הטעיית הציבור
השינוי חל בעקבות הפסיקה המהפכנית מ־ 2014 עתרו שני מסעדנים לבג"ץ בדרישה שיתאפשר להם להציג את המזון בבתי העסק שלהם ככשר גם ללא תעודה רשמית מהרבנות.. בית המשפט, בתום דיונים ארוכים העניק פרשנות חדשה ומקילה לחוק – והתיר את הפיקוח בתנאי שאין המילים כשר, מהדרין וכו'.
בשלב הזה כבר הקים ארגון צהר מערך כשרות משלו, אך בזמן זה הרבנות רשמה קנסות במאות אלפי שקלים לעסקים בכשרות פרטית. כעת, כאמור, החליטה הרבנות לעדכן את מסמך מדיניות האכיפה הרשמי שהיא מציגה לציבור ולהתאימו לפסיקת בג"ץ. דבר שיוכל להוזיל את עלויות הכשרות באלפי שקלים לשנה.
מנכ"ל כשרות צהר, יהודה זיידרמן, שהיה מיוזמי השיח עם נציגי הרבנות, אמר בסיפוק "מדובר בהסכמה היסטורית בין כשרות צהר לרבנות ומהפכה של ממש בעולם הכשרות, לראשונה יש הכרה של הרבנות הראשית בגוף מפקח חיצוני. מדובר בצעד אמיץ ונכון של שני הצדדים שכל כולו הוא טובת העולם היהודי וטובתם של מי שמבקשים לשמור מצוות ולהגדיל כשרות בישראל."
מהרבנות נמסר בתגובה: "הרבנות הראשית לא נתנה את הסכמתה בשום שלב ולא התנהלה בנושא מול ארגון ׳צהר׳. הנחיות האכיפה שפורסמו, ניתנו בהתאם לפסיקת בג״ץ המתירות הצהרה עצמית חתומה על ידי בית העסק בדבר אופן ההתנהלות הכשרותית בבית העסק שלו. גם על פי פסיקת בגץ, חל איסור מוחלט על בית העסק להציג אישור פיקוח מטעם גוף כשרות שאינו הרבנות הראשית וכן חל איסור לעשות שימוש בלוגו של גוף כשרות ועל בית העסק לציין וכן חובה על בית העסק להבהיר בכתב ובאופן בולט וברור, כי אין למקום תעודת הכשר מטעם הרבנות המוסמכת על פי חוק זאת בכדי למנוע את הטעיית הציבור".
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    בחיאת, הכותרת פשוט בדיחה, בואו נתקן אותה בבקשה.
    מישהו 09/2020/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר בבקשה להיות כנים ולא לחרטט את הציבור? תיקון לכותרת, זה ממש לא "רבנות תאפשר הוצאת תעודה של השגחה אלטרנטיבית" בואו נשים את הדברים על השולחן כמו שהם- זה "רבנות *הוכרחה ע"י בג"צ לקבל הוצאת תעודה של השגחה אלטרנטיבית"
    סגור
  • 7.
    בכיה לדורות
    שי 09/2020/02
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אסור היה שהמדינה ציונית תהיה רבנות ראשית עם סמכויות בחוק. ציונות היא תנועה רציונלית עם מטרות ברורות של איחוד העם. הדת היהודית בנויה מגנט של פלגנות וריב אחים. של מצוות מטורפות שבאות מצולם הקודח של רבנים שמתחרים במצאת איסורים ותחמנויות. בקיצור, טירוף מושלם.
    סגור
  • 6.
    כשרות רבנות
    רני 09/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרבנות המושחתת לא יודעת איך לצאת מהבלאגן של עצמה, וצהר המתייפייפים וכל הבדצים" השקרנים והשותפים שלהם הזבלים והנוכלים שרק כסף זה מה שמעניין אותם
    סגור
  • עוד אחד
    דודה שלך 09/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרופסור לענייני התחת והרוח. קרא באריכות תגובה 2. נראה ששטפו לך את המוח עם אלכוגל.
    סגור
  • 5.
    נבלות וטריפות.
    מאיר 09/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מכיר מקרוב את רבנות "צהר" הפשרנים שכבר יצא עליהם בעבר שם רע בכל הקשור לכשרות והשגחות. ע"כ תדעו נאמנה שכל הכשרות שלהם היא פיקטיבית והאוכל משלהם ודאי נכשל בנבלות וטריפות ושאר איסורים חמורים. ומי שנתן יד להפרטה הזו הוא פושע ישראל בגופו ונפשו.
    סגור
  • טען עוד
  • עמית סגל צודק בכל מילה
    שטויות 09/2020/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל אחד רשאי לסמוך על מי שראוי והגון בעיניו. אנחנו למשל לא סומכים על בד"צ שארית ישראל מאז סיפור טוביה מובשוביץ, ולא סומכים על בד"צ בית יוסף אחרי שחיתויות שהיו שם וכפיה של הכשרות שלהם על עסקים ועוד "מעשים טובים". אז למה אתה משמיץ את צהר? שם יש לפחות אנשים ישרים שהם גם תלמידי חכמים, גם אם הדעות שלהם שונות משלך. צהר עדיפים עשרות מונים על רוב הבד"צים
    סגור
  • 4.
    צהר זה טרף למהדרין.
    מאיר 09/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 2
    פירצה איומה בכשרות. ומי שאיפשר את ההפרטה הזו עתיד ליתן את הדין ועוד בחודש אלול והוא בעצמו טריפה.
    סגור
  • 3.
    עם כל האיסורים, מה ייכתב בתעודה? :-)
    עמית 09/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חל איסור על זה וחל איסור על ההוא... אז מה כן אפשר לכתוב בתעודה?
    סגור
  • אין תעודה
    שי 09/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו הצהרה עצמית של בעל העסק. בערך כמו ההצהרה העצמית של החרדים והרבנות שהם יראי שמיים ואנדי מוסר. ההבדל, אני מאמין לבעלי העסק, אבל ממש לא לחרדים ולדתיים בכלל. עד היום לא מצאתי אחד שמאמין בה באמת. כולם מאמינים הרבי, ומתעלמים מה'.
    סגור
  • 2.
    בהצלחה
    אויש 09/2020/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני לא משגיח אבל הוצאתי תעודה אחרי שנה של לימודים מפרכים ומבחן של שלוש שעות. לכל הפרופסורים למדעי הרוח והישבן, כשרות זה מקצוע לכל דבר זה קשה וזה קורע עם מלא חומר, בדבר הכי פשוט כמו תות יכול להיות מלא בעיות, תולעים, שמיטה, רבעי, ערלה וצריך מישהו שלמד את החומר ונבחן כמו שצריך לעשות עבודה כמו שצריך, אינני מדבר לאנשים עוכרי דת שכועסים על אלקים??, אני מדבר על יהודים שומרי מסורת, שומרי הלכה כמו ששמרנו מאז מתן תורה, מי שלא רוצה להכשל בדברים אסורים שלא יבלבל במוח ויקח השגחה רצינית של מישהו שבאמת למד ויודע על מה הוא מדבר. ועכשיו נדבר לאלה ששונאים יהדות, מה לכם לדבר על רצון אלקי העברים? אם אתם לא מאמינים ביהדות ששמרנו אלפי שנים בחירוף נפש ובמיתות משונות, בגזירות מסעות הצלב ובגזרות הקומוניסטים אז מה אתם רוצים בדיוק? לא טוב לך אז לך לך ואל תדבר בנושאים לא לך. מחילה על הלשון פשוט שכל אחד נהיה פרופסור, כל אחד יודע מי מושחת ושהרופאים רמיים והדתיים גנבים של מונופול, אני מתנצל לנפץ את התקוות, אני דתי, עובד, ולא לוקח כסף מהמדינה האמת שכולנו משלמים מיסים ותורמים לפי ההלכה החל ממעשר(10%)לחומש (20%) לצדקה.
    סגור
  • 1.
    אולי שיעבירו את זה לאחריות של אנשי מקצוע
    גל 09/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משרד הבריאות והחקלאות, כך שזה יפוקח בצורה מקצועית, ולא ע"י אנשי דת. ממילא, יש למשרד הבריאות אחריות בנושא המזון במסעדות, אז למה לא להכשיר גם מעבר לבדיקה של איכות ושמירה תברואתית על מזון, אלא גם על נושא הכשרות, ולהעניק תעודות מטעם משרד הבריאות? גם יותר סיכוי שהשגחה מטעמם תשקף באמת את בריאות המזון ואת הכשרות, כי המשגיחים מטעם הרבנות לא באמת עושים את עבודתם, בעיקר מפריע להם מי מכין את המזון ומתי.
    סגור
  • הרבנות זה גוף מקצועי
    יוני 09/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמנם כמו כל גוף אחר בארץ, יש להם מקום לשיפור. אבל עדיין הם מומחים בתחום.
    סגור
  • כ"כ מקצועי
    מישהו 09/2020/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגוף הנ"ל כ"כ מקצועי שהוא מבייש את המאפיה הרוסית... אתה מסתלבט, נכון? מבקר המדינה כבר שנים מסביר כמה זה גוף מושחט (אפילו ביבי לא הגיע לרמה הזאת), ביזיוני (ליצמן אפילו עדיין לא שם) וטרוריסטי (מישהו אמר סמרטוטץ?) אז אנא ממך, אם אתה לא יודע, עדיף להשאיר את הפה סגור ושיחשבו שאתה לא יודע, מאשר לפתוח אותו ולהוכיח זאת לכולם... קח את העצה בחינם.
    סגור
  • הצחקת אותי
    די 09/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקצועי? איפה לומדים את המקצוע הזה? זה מה בראש שלהם.
    סגור
  • בטח לומדים. עוברים קורס!
    הם לא חובבנים 09/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העיקר להשמיץ?
    סגור