כסף וצרכנות

מדוע רק 6,000 קשישים מיעוטי יכולת התווספו למקבלי הקצבאות?

מפלגת ישראל ביתנו קידמה רפורמה לתשלום השלמת הכנסה לאזרחים ותיקים מיעוטי יכולת וציפתה שלתוספת של עשרות אלפי מקבלי קצבאות, אלא שבפועל נוספו רק כמה אלפים בודדים. מנכ"ל הביטוח הלאומי זועם: "זו עשיית עושר ולא במשפט"
מערכת ice | 
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מספר האזרחים הוותיקים שמקבלים השלמת ההכנסה גדל בעקבות הרפורמה בקצבאות במספר מועט בלד" רק 6,000 איש התווספו לקצבאות, למרות ההקלות הרבות בתנאים לקבלת הקצבה. בישראל ביתנו, שקידמה את הרפורמה, ציפו לעלייה של עשרות אלפי קשישים שיהיו זכאים לקבלת קצבה.
 
השלמת הכנסה היא קצבה לאזרחים ותיקים, המקבילה להבטחת הכנסה בגילאי עבודה. במסגרת חוק ההסדרים האחרון יזמו במשרד האוצר העלאה של הקצבה ליחיד ל־3,800 שקל אל מעל לקו העוני ליחיד, בעלות של 1.5 מיליארד שקל. התוספת הממוצעת ששולמה לזכאים הייתה 520 שקל לחודש. מדובר בקצבה שמיטיבה עם העולים המבוגרים מברית המועצות, שנוטים לבחור בישראל ביתנו, ורבים מהם מעוטי הכנסה מכיוון שלא הספיקו לחסוך לפנסיה בישראל.
 
בישראל ביתנו ציפו לעלייה משמעותית במספר המקבלים. יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר, אמר בכנסת כי "יש עוד עשרות אלפי זכאים שבעקבות השינוי שעשינו עלולים להיות זכאים". בפועל, נרשמה עלייה של כ־6,000 משפחות בלבד מ־189 אלף בדצמבר 2021 ל־195 אלף במרץ. זאת למרות שהמוסד לביטוח לאומי צירף ביוזמתו שלו כ-10,000 אזרחים ותיקים למקבלי הקצבה על סמך נתוני ההכנסה שלהם. העלאת גיל הפרישה לנשים מ־62 ל־62 וארבעה חודשים, תרמה גם אי לאי מיצוי הזכויות. 
 
ח"כ אלינה בארדץ' יאלוב מועדת המשנה של הכנסת לסיוע לאזרחים ותיקים קיימה עד כה שתי ישיבות בהן היא ניסתה להבין למה לא הייתה עלייה גדולה יותר במקבלי הקצבאות. לדבריה: "אם יש כמה עשרות אלפים שזכאים ולא הגישו בקשה כי קשה להשיג מסמכים או שבכלל לא יודעים על האפשרות, זה מאוד חבל".
 
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר האשים רשויות מקומיות שאינן מסייעות למיצוי זכויות, מכיוון שהדבר מקנה לזכאים גם הנחה בארנונה ופוגע בהכנסותיהן. לדבריו, "זו עשיית עושר ולא במשפט". יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר מסר ש"מבדיקה שעשינו יש עשרות אלפי קשישים שזכאים לתוספות שהחוק מעניק, אך יש בעיה של מיצוי זכויות. לכן פתחתי בקמפיין למימוש הזכאות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה