כסף וצרכנות

הממונה על שוק ההון מציג: בלגאן סוף שנה

1 מכל 4 'צ'יינגים' בישראל בסכנת סגירה? החוק בישראל לא מאפשר להעניק שירותים פיננסיים כמו החלפת מטבע ואשראי חוץ בנקאי ללא רישיון, ולמרות שבעוד 10 ימים אמור לפוג תוקפם של כרבע מהם – הממונה על שוק ההון מתעכב עם חידוש רישיונם. פורום נותני השירותים הפיננסיים יזם פניה בהולה לממונה, ומבקש להכריז על הארכת רישיון אוטומטית זמנית
מערכת ice | 
מסחר הדולר והשקל (צילום vecteezy, פלאש 90/ נתי שוחט)
אחד מכל ארבעה נותני שירותים פיננסיים נמצא בסכנה משמעותית – כך עולה ממכתב בהול ששלחו חברי "פורום מייצגי נותני שירותים פיננסיים מוסדרים" לעמית גל, הממונה על שוק.
במכתב ששלחו עורכי-הדין אורי גולדמן ועדו מלין, ישי זילברברג, הם הזכירו לממונה על שוק ההון ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון כי בעוד כ-10 ימים, סוף השנה האזרחית, אמור לפוג תוקפם של רישיונות לגופים פיננסיים רבים. "מבדיקה שערכנו בקרב לקוחותינו ובאתר רשות שוק ההון", ציינו באי כוחו של הפורום, "עולה כי מדובר לכל הפחות בכ-350 רישיונות נותני שירותים פיננסיים  – המהווים כ-25% מסך הרישיונות התקפים בישראל."
נותני שירותים פיננסיים (נש"פ), מוגדרים בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מ-2016, בין היתר כמי שמעניקים שירותי ניכיון צ'קים, שירותי מימון ('הלוואה לכל מטרה'), חברות השקעות, שירות להמרת מטבע חוץ, העברות כספים בינלאומיות ואשראי חוץ בנקאי; וכן מי שמספקים שירות במטבעות קריפטוגרפיים וחברות אשר מספקות שירותי הלוואות חברתיות. לפי החוק, נש"פים יכולים לספק את שירותהם רק אם קיבלו לכך רישיון מתאים מהממונה על שוק ההון.
לאור כל אלה, טוענים באי כוח בפורום במכתבם כי המצב הקיים "מעמיד כרבע מהנש"פים במצב אבסורדי של חוסר ודאות." במכתב מתואר אותו מצב אבסורדי אליו נקלעו נותני השירותים הפיננסיים בעל כורחם: "מחד, הנש"פים מעוניינים להיערך באופן המיטבי לשנת 2023, על כל המשתמע מכך, וציפייתם הסבירה היא כי הממונה אכן יאריך את רישיונם כמתבקש; מאידך, הם אינם יכולים להציג מצג בפני כולי עלמא, לקוחותיהם ספקיהם, בנקים וגופים פיננסים, כאילו רישיונם בתוקף, ונדרשים להלך בין הטיפות בהמתנה עד הרגע האחרון לאישור הממונה להארכת תוקף הרישיון."
מבדיקה שערכנו באתר הממונה, עולה כי לא מדובר אך ורק בנש"פים קטנים או זניחים, אלא גם בחברות גדולות ומשמעותיות במשק.
"המצב הנתון מסב נזקים קשים לנש"פים האמורים, לרבות נזקים כלכליים, משפטיים, ציבוריים; ואינו מאפשר לאותם נש"פים, גם מבחינת מסחרית, להתקדם בעניינים מסחריים ופיננסים שונים עם אחרים, על כל הנובע ומשתמע מכך", נטען במכתב.
במצב דברים זה, דורשים באי הכוח הפורום מגל "לפעול ללא דיחוי על-מנת להאריך לאלתר את הרישיונות של אותם נש"פים שעמדו בכל דרישותיך; ולהודיעם על כך בהקדם האפשרי כדי למזער את הנזקים הכבדים שנצברו ועלולים להצטבר אצלם ככל שהתשובה תתעכב." עוד מבקשים חברי הפורום מהממונה, כי בשלב ראשון יודיע על ארכה אוטומטית לתקופה של חצי שנה / שנה לכל מי שרישיונם עומד לפוג בימים הקרובים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה