קריפטו

אלפים טעו במילוי הדו"חות: הנקמה המתוכננת של רשות המסים

עולם הקריפטו כמרקחה: האם רשות המסים בעקבותיהם של מדווחי הקריפטו ש"שכחו" את הפעולות שעשו על גבי הארנקים?
גידי בר זכאי |  4
רשות המסים יוצאת למלחמה (צילום shutterstock)
בכנס רואי חשבון האחרון, יולי 2023, התקיים פאנל שעסק בשאלה "מה בין אסדרת תחום המטבעות הקריפטוגרפים לאסדרת הדיווח לרשות המיסים" בהנחיית רו"ח גידי בר זכאי, סמנכ"ל רשות המסים לשעבר בהשתתפות בכירים בעבר ובהווה ברשות המסים. בכנס נערך דיון סביבי שאלת הדיווחים החסרים באלפי הדוחות שהוגשו לרשות המיסים בדגש על פעילות לא מדווחת על גבי הבלוקצ'יין הכוללת טרנזקציות בהיקפים עצומים.
זוהי רעידת אדמה של ממש. על פי הדברים שנאמרו בפאנל המדובר באלפי מקרים של מחזיקי קריפטו שטעו במילוי הדו"חות, רובם כנראה בתום לב, ולא דיווחו על המרת מטבעות או מכירת מטבעות ישירות מהארנקים הקרים או החמים שברשותם.
 
ישנם אלפי מחזיקי מטבעות קריפטוגרפים שיש חשש ממשי שדיווחו על תנועות בזירות המסחר בלבד. מבחינת רשות המיסים, אותן תנועות על גבי ארנקים קרים ו/או חמים אל מחוץ ואל תוך הזירות, חייבות בדיווח, ואי דיווחן מהווה עבירה פלילית.
רו"ח תומר גם זו לטובה ממשתתפי הפאנל, שמרכז את התחום ברשות המסים חזר והדגיש  כי אין כל ספק שמכירת מטבעות קריפטוגרפים חייבת במס בין אם בוצעה בזירת המסחר ובין אם בוצעה על גבי הבלוקצ'יין המסקה הברורה היא שהדיווחים לרשות המסים צריכים היו לכלול את התנועות על גבי ארנקי הקריפטו, ולא רק בזירות המסחר.
ככל הידוע, בידי רשות המסים מערכות המציינות את נתיב המטבע מזירות המסחר אל הארנקים, ומהארנקים אל הזירות, הרשות עושה שימוש במידע הזה כדי להגיע לכל הפעולות שבוצעו על גבי הארנקים ולא דווחו. בסופו של יום מבחינת רשות המסים קיים פער בין הדיווחים המכילים רק את זירות המסחר לדיווחים הרצויים בפועל.
רשות המסים נועצת מבטה בעולם המטבעות הקריפטוגרפים מזה תקופה. ברשות המיסים  נפל האסימון (הביטקוין...) רק לאחרונה התפרסמו מעצרים מתוקשרים של חשודים בהעלמת מס בגין פעילות NFT שתמורתה שולמה על גבי הבלוקציין ולא דווחה. כנראה שברשות מבינים שהכסף הגדול נמצא במיליוני עסקאות קטנות כגדולות שבוצעו על גבי הבלוקצ'יין ולא דווחו לרשות המסים.
הדבר עומד בניגוד לפרקטיקה שהתפתחה בשנים האחרונות אשר כללה דיווחים על מכירות בזירות המסחר השונות אבל רובה של הפעילות שאירעה על גבי הבלוקצ'יין לא דווחה או שדווחה חלקי.
אסור לטעות, בכרי רשות המסים בעבר ובהווה צוטטו לאחרונה עת הבהירו באופן חד משמעי  שמבחינת רשות המיסים מדובר במחדלי דיווח הכוללים השמטת הכנסות או ניפוח הוצאות, חלקם במישור הפלילי. כידוע הבלוקצ'יין זוכר הכול ואינו ניתן לשינוי. למעשה, קיים תיעוד ראייתי מושלם שאינו ניתן לשינוי או הסתרה והשאלה היחידה הינה מתי תגיע אליו הרשות.
דרור דניאל שעמד עד לפני כחודש  בראש פ"ש חקירות תל אביב השווה בין חקירות המתנהל בימים אלו כנגד רואי חשבון לפי סעיף 217 בשאלת סעיף 3(ט)(1) לבין מה שנראה על פניו כמתגבש בשאלת רשלנות שעשויה להיות לרואה החשבון שלא בדק כראוי את הדיווח על הפעילות שבוצע בארנק.
עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפים  בלשכת עורכי הדין מחוז מרכז: "אני חושב שנראה כאן רעידת אדמה בדיווחים בעולם הקריפטו – אלה שהוגשו ואלה שיוגשו. ישנם אלפי דיווחים שדורשים הגשה מחדש. כמי שעובד באופן צמוד עם רואה חשבון גידי בר זכאי שפיתח את פלטפורמת  Bittax המדווחת על גבי הבלוקצ'יין אני מלא גאווה ברגעים אלה, כיוון שהמערכת בעלת הטכנולוגיה הייחודית, מדווחת על תנועות הן בזירות המסחר ועל הבלוקצ'יין עצמו, משמע ארנקים קרים או חמים". 

גידי בר זכאי. צילום: באדיבות המצולם
רו"ח גידי בר זכאי מפתח ובעלים של פלטפורמת Bittax: "בטכנולוגיה הקיימת כיום ניתן לברר בתוך  דקות ספורות  האם הדיווח שהגיש לרשויות תקין. במידה ונדרש תיקון אפשר לבצעו באופן מידי. במקביל ניתן לבחון כיצד להבטיח תשלום מס אמת. לא מעטים דווחו על פעילותם המלאה ושילמו פחות מס עקב השימוש בטכנולוגיה תלוית הפטנט של הבטחת דיווח מלא וביצוע חישוב מס לפי  הזיהוי הספציפי".
עו"ד גיא סרוסי מוסיף: "שיתוף הפעולה שלנו עם Bittax נועד לאפשר ללקוחות לבדוק בקלות וללא עלות האם דווחו נכון, ולהסדיר את הדיווחים שבוצעו בחסר על גבי הבלוקצ'יין ו/או הסדרת כשלי דיווח נוספים באשר הם ובטרם תוחמר ההתייחסות לנושא הענישה במסגרת החקירות שכבר מתנהלות בנושא".

עו''ד גיא סרוסי. צלם: אילן אסייג
"אנו קוראים למחזיקי המטבעות הקריפטוגרפים - ודאו כי דוחותיכם עומדים בדרישות המיסים ביחס לדיווחים על הבלוקציין וארנקים חיצוניים לזירות המחסר, כדי להימנע מנקיטת הליכים מצד רשות המסים", מסיים עו"ד סרוסי.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מי המומחה שקבע שהם טעו
    ששש 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טעו אז משלמים על טעות גם בנדון הממשלה אשמה
    סגור
  • 2.
    כל היתרון של הביטקוין בהיותו "מתחת לראדר" (ל"ת)
    מה העילו חכמים? 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הכתב לא הבין כלום
    סטושי 07/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין ספק שזו כתבה לא ברורה, הכתב בעצמו לא הבין, וכנראה גם רואי החשבון. אם היתה דוגמה, אולי אפשר היה להבין מה כתוב כאן
    סגור
  • אין פה כתב, זו מודעת פרסומת...
    משה 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תראה מי הכותב ותבין שזה מדור פרסומי ולא כתבה אמיתית
    סגור