תרבות ופנאי

סופו של עידן: הרב אורי זוהר נפטר בגיל 86

יוצר הקולנוע האגדי אורי זוהר, שכיכב בסרטים הישראלים בשנות ה-60 וה-70, חזר בתשובה והפך לרב, הלך לעולמו בגיל 86 לאחר אירוע לבבי
מערכת ice |  11
אורי זוהר (צילום ויקיפדיה, פלאש 90/ גדעון מרקוביץ)
השחקן, יוצר הקולנוע, הקומיקאי, ובהמשך הרב והמחזיר בתשובה אורי זוהר, הלך לעולמו היום (חמישי) בגיל 86 לאחר שלקה באירוע לב. 
אפשר להגיד שאורי זוהר היה הסיפור הישראלי בהתהוותו. מהשנים הראשונות שעיצבו את להקת הנח"ל, דרך הסרטים פורצי הדרך בשנות ה-60 וה-70, ועד לחזרתו בתשובה בסוף שנות ה-70 והיעלמותו לאט לאט מהנוף הציבורי. חוקר התרבות דן ערב כבר שם את האצבע על שמו הסמלי, הרב אורי זוהר. אורי - הישראלי הקלאסי יפה הבלורית, זוהר - תקופת הזוהר של התרבות הישראלית, הרב - סיומה של התקופה הזו שהביאה עמה גל חזרה בתשובה של מפורסמים.
לאחר שירות בלהקת הנח"ל, נמנה עם יוצאי הלהקה שהקימו את להקת "בצל ירוק" שזכתה להצלחה רבה. לאחר מכן שיתף פעולה עם שייקה אופיר במספר מערכונים. בסוף שנות ה-50 הקים עם אברהם דשא (פשנל) את משרד ההפקות "התיאטרון העממי". עם הקמת הטלוויזיה הישראלית החל להנחות וליצור תוכניות טלוויזיה, כמו תוכניות המערכונים "לול" אותה ביים, ולאחר מכן התוכנית "זה הסוד שלי".
 
זוהר הרבה לביים סרטים עלילתיים, סרטוני פרסומת וכן סרטים באורך מלא שבהם גם השתתף. סרטו העלילתי הראשון היה "חור בלבנה" משנת 1964. בשנים שאחרי, ביים את "השכונה שלנו", "כל ממזר מלך", "התרוממות" ו"התרנגול" משנת 1971. זוהר גם שיחק ב"קוראים לי שמיל" (1973, בבמויו של ג'ורג' עובדיה) ויצר את סדרת הטלוויזיה "לול".
 
בסוף שנות ה-60 אספו סביבם זוהר וחברו אריק איינשטיין מספר אמנים ואנשי בוהמה, לחבורה שנקראה "חבורת לול". הוא ביים את הטרילוגיה "מציצים", "עיניים גדולות" ו"הצילו את המציל" על הווי החוף הנהנתני של תל אביב שאפיין את חבורת "לול" (את האחרון ביים כשהוא כבר חבוש כיפה). את הסרט "עיניים גדולות", שנכתב לפי תסריטו של הסופר יעקב שבתאי, יצר זוהר כביקורת עצמית על חייו, שם שיחק לצד אשתו השנייה אליה שוסטר. מערכוני התוכניות עם "חבורת לול", אותם כתב זוהר יחד עם אנשי החבורה, הפכו עם הזמן לקלאסיקות של הבידור הישראלי.
מלבד היצירה, נודעה החבורה בראשותו של זוהר באורח חיים הולל, שכלל שימוש בסמים. בשנת 1976 הוחלט להעניק לזוהר את פרס ישראל בתחום הקולנוע, אך הוא סירב לקבלו בהפגנת אי-סולידריות עם הממסד.
 
זוהר החל בתהליך של חזרה בתשובה בעקבות פגישה עם הרב יצחק שלמה זילברמן. בשינוי שעבר זוהר ניתן היה להבחין בתוכנית הרדיו "ציפורי לילה" בגלי צה"ל, שם ניהל שיחות עם מאזינים בנושאי דת. בסוף התהליך הופיע זוהר בתוכנית הטלוויזיה שהגיש, "זה הסוד שלי", כשהוא חובש כיפה ומחולצתו גלויות ציציות. בשנת 1977 פרש זוהר סופית מעולם הבידור. הוא עבר לישיבת אור שמח, ולאחר מכן למד גם בישיבת אדרת אליהו של הרב זילברמן ואף העביר בה שיעורים.
הרב זוהר הנחה חוזרים בתשובה. הרצה בנושאי חזרה בתשובה, המושמעים בטלפון. בדרשותיו הוא דיבר בחריפות כנגד התרבות החילונית. את תהליך חזרתו בתשובה תיאר בספרון "ובחרת בחיים" (יצא אחר כך גם בשם "לא נתנו צ'אנס").
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    איש גס רוח ודוחה. (ל"ת)
    המלך הוא ערום 06/2022/04
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • 7.
    עצוב .אדם מדהים.משכמו ומעלה (ל"ת)
    אביב 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 6.
    תרם רבות לתרבות בצעירותו. חבל... הדת טמטמה אותו לגמרי.
    פיקולו 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    19 13
    לנצח נזכור את תרומתו המוקדמת ואת כשרונו האדיר.
    סגור
  • חבל
    מגיב 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם היית מכיר את הדת באמת, לא היית מגיב כך. חבל...
    סגור
  • ליצן
    משה 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    2 4
    אולי שיחקת בגולות ושכל אין לך.אני מרחם עליך.תהיי בריא בשכל שלך
    סגור
  • טען עוד
  • לא תרם כלום
    יוסי 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    3 3
    כחילוני היה גס רוח ומטריד מינית כחרדי היה ...חרדי, על כל המשתמע מכך.
    סגור
  • 5.
    כתבה על אורי זוהר
    רפאלה 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    3 4
    כתבה יפה מעניינת מוקירה את זכרו של אורי זוהר ז"ל
    סגור
  • 4.
    הרב אורי זוהר ז"ל
    אסנת בישרי 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    9 3
    הכתבה ממש ריגשה אותי, תיארת ומיצית בקצרה חיים של אדם יקר, וחשוב לעם ישראל.שרבים בלשון המעטה, מכירים ומוקירים אותו. יהי זכרו ברוך. כל הכבוד על פוסט כזה חשוב. תודה
    סגור
  • 3.
    אורי זוהר
    מיכה 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    2 3
    אורי זוהר ייצג במהלך חייו את שני הקצוות של ההוויה הישראלית: חילוני, בוהמיין, יוצר מוכשר, ומצד שני חוזר בתשובה קפדן, שסחף אחריו רבים. בשני הקצוות האלו, אורי בלט כמנהיג ללא עוררין ומתווה דרך לאחרים. אין ספק שחותמו והשפעתו ישארו בחברה הישראלית לשנים רבות
    סגור
  • 2.
    יהי זיכרו ברוך (ל"ת)
    אסנת 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    7 3
    סגור
  • 1.
    ברוך דיין האמת (ל"ת)
    רחל 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    8 3
    סגור