תרבות ופנאי

לשבוע בלבד: בואו לראות את התנ"ך העתיק בעולם

ה-"קודקס ששון" - שגילו מוערך ביותר מ-1000 שנה - יוצג למשך במוזיאון "אנו"- מוזיאון העם היהודי בתל אביב רגע לפני שיימכר בהערכת שווי של 30–50 מיליון דולר על ידי בית המכירות סותביס
מערכת ice | 
קודקס ששון (צילום מוזיאון אנו)
למרות שחוקרים הכירו בחשיבותו של הספר במשך הדורות, הוא נותר כמעט מחוץ לעיני הציבור. אך כעת, רגע לפני שהוא נמכר, "קודקס ששון", התנ"ך העברי השלם והקדום ביותר יוצג החל מהיום למשך שבוע בלבד במוזיאון "אנו"- מוזיאון העם היהודי בתל אביב.
ד"ר אורית שחם גובר, האוצרת הראשית של מוזיאון אנו: "זהו אחד האירועים המרגשים בחיי כאוצרת. ספר התנ"ך העתיק הזה משקף את הסיפור היהודי למן העת העתיקה ועד ימינו. תולדותיו של כתב היד הן סיפור של מסורת וחידוש, הגות ולימוד, הגירה ועקירה, מסתורין והיעלמות, ושזורות גם בסיפורים אנושיים מרתקים".
 
התנ"ך העתיק המכונה "קודקס ששון" הוא הגרסה המוקדמת והשלמה ביותר של התנ"ך. הספר בן יותר מ-1,000 שנה, ומתוארך לשלהי המאה ה-9 או לתחילת המאה ה-10 לספירה ומכיל בתוכו את 24 ספרי התנ"ך. 
הכינוי "קודקס ששון" מורכב מהמילים קודקס וששון. קודקס הוא ספר שהועתק ונכרך בצורה המוכרת לנו כיום, דף אחר דף משני צדדיו. ששון על שמו של בעליו דוד סלימאן ששון.
ב-16 במאי צפוי ה"קודקס ששון" , להימכר בהערכת שווי של 30–50 מיליון דולר, במכירת האומנות המודרנית והעכשווית השנתית של בית המכירות סותביס ניו יורק. הספר היינו כתב היד והמסמך ההיסטורי היקר ביותר שהועמד למכירה פומבית אי-פעם.
"התנ"ך – הספר הראשון של עם הספר – הוא טקסט מכונן ומקודש לעמים ברחבי העולם כולו", מסבירה שרון מינץ, מומחית היודאיקה הבכירה של סותביס בתחום הספרים וכתבי היד. "מאמינים למדו אותו, הגו בו ופירשו אותו במשך אלפי שנים, בשאיפה להחכים ולהתעלות מבחינה רוחנית. קודקס ששון עצמו הוא עדות לטרנספורמציה משמעותית מאין כמוה בהיסטוריה של התנ"ך, שמעולם לא לבש דמות ספר קודם לכן. זו נקודת מפנה קריטית באופן שבו אנו תופשים את ההיסטוריה של כתבי הקודש לאורך השנים, ועדות מהותית להשפעה האדירה שהייתה לתנ"ך על האמנות, התרבות, החוק והפוליטיקה של תרבות המערב במשך מאות שנים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה