דיגיטל וטק
הסוף של פייסבוק ואינסטגרם? כך ChatGPT עלול למחוק אותן מהמפה
עם הפסדים של מיליארדים ופיצ'ר שגורם לענקיות לחשוש, OpenAI בוחנת מהלך שעלול לשנות את חוקי המשחק. למה דווקא רשת חברתית מבוססת בינה מלאכותית עשויה לאיים על פייסבוק, X - ואפילו על גוגל?
בזמן שענקיות הטכנולוגיה מנסות לאחוז בכוח בפלטפורמות שלהן, ב‑OpenAI מתגבשת יוזמה מפתיעה בדמות רשת חברתית מבוססת ChatGPT. לפי דיווחים שפורסמו ב‑The Verge וצוטטו ברויטרס, החברה מפתחת רשת חברתית עם פיד ציבורי “דמוי X” (כלומר, טוויטר), שבו משתמשים יוכלו לשתף בזמן אמת טקסטים, תמונות ותוכן שנוצר מתוך ChatGPT.
יצאנו לבדוק מה עומד מאחורי המהלך: איך נראית המכונה שמזינה את המודלים החזקים בעולם, מה המחיר שהיא משלמת כדי להציע אותם בחינם, ולמה דווקא רשת חברתית עשויה לשנות את מאזן הכוחות מול מטא, גוגל והרשתות החברתיות כפי שהכרנו עד כה.
המפתח להבנת הפוטנציאל הוא היכולות החדשות של מודל GPT‑4o, שמאפשר יצירה משולבת של טקסטים ואיורים תוך כדקה – תכונה שהולידה גל עצום של יצירות בהשראת Studio Ghibli, עד כדי כך ש‑OpenAI נאלצה להשהות זמנית את השירות למשתמשים חינמיים בשל הביקוש הגבוה. היכולת לייצר תוכן חזותי ומילולי באותו חלון ממחישה את פוטנציאל המודל להפוך לכלי יצירה אוניברסלי.
אבל כל זה מגיע עם תג מחיר כבד. הפעלת ChatGPT עולה ל‑OpenAI עד 700 אלף דולר ביום, בעיקר בשל צריכת משאבי GPU בענן. לפי מסמכים שהגיעו לידי The New York Times, החברה צפויה לרשום הפסד של כ‑5 מיליארד דולר ב‑2024 – גם לאחר שמכרה מנויים בכ‑3.7 מיליארד דולר.
דווקא על הרקע הזה, הרעיון של רשת חברתית הופך לאטרקטיבי במיוחד. מעבר להזדמנות להכנסות חדשות מפרסום או מנויים, רשת חברתית תספק ל‑OpenAI זרם רציף של נתונים עדכניים שיזינו את המודלים שלה, יחסכו רכישת מאגרי מידע חיצוניים, ויאפשרו לה לשפר את התוצרים בקצב גבוה – בלי תלות בשותפים.
מהלך כזה עשוי גם לערער את שליטת השחקניות הוותיקות בשוק הרשתות החברתיות. רשת חברתית חדשה עשויה לערער את מעמדן של רשתות חברתיות כמו מטא, טיקטוק ו‑X: היכולת להפוך כל טקסט או תמונה למשהו חדש בלחיצה אחת עשויה להפחית את התלות באלגוריתמים חיצוניים או בקהלים גדולים. יוצרים יוכלו להתבלט בזכות הרעיונות, לא בזכות עוקבים, והאלגוריתם יוכל לייצר ממים בהתאמה אישית – תרחיש שמאיים לשאוב זמן מסך מכל שאר הפלטפורמות.
לא רק הרשתות החברתיות עוקבות בדריכות אחר המהלך של OpenAI. גוגל, מי שנכון למרץ 2025 מחזיקה בכ‑89.7% משוק החיפוש העולמי, ממשיכה להיות מאותגרת גם היא מהתרחבות השליטה של OpenAI. כיום, ChatGPT נמצא בשימוש של יותר מ‑120 מיליון משתמשים ביום ומבקרים בו בחודש כ‑4.5 מיליארד משתמשים. השימוש הגובר במענה ישיר, סיכומים, והמחשה ויזואלית בתוך הצ'אט עשוי לדחוק את הצורך בתיבת החיפוש הקלאסית – ולהסביר למה גוגל ממהרת לשלב את Gemini בתוצאות החיפוש שלה, ובכל מקום אפשרי אחר.
המהלכים האחרונים לא קורים בריק. OpenAI תצטרך להפוך את ההפסדים העצומים לרווח, לשלב פרסום מבלי להבריח משתמשים, ולעמוד בתקנות רגולציה מחמירות – בעיקר באירופה, שם כבר עלו שאלות לגבי פרטיות בהקשר דומה - על מודל Grok של xAI. במקביל, יידרש פתרון לצריכת החשמל האדירה של המערכות.
עוד ב-
בסופו של דבר, ההימור החברתי של OpenAI עשוי להפוך אותה לא רק לחלוצה ביצירת תוכן אלא גם למעצמת תוכן חברתית. אך עם יעד הכנסות של 11 מיליארד דולר לשנה הקרובה, והצל של הרגולציה המאתגרת, פרסום ועלויות‑עתק – הצלחת המיזם תישען פחות על טכנולוגיה, ויותר על הקהילה שתיבנה סביבו.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.בטוויטר זה כבר קיים ממזמן, וקיים איזה כלי כזה לפייסבוק.גל 04/2025/18הגב לתגובה זו0 0נראה לי לא רשמי. ספק שיעזבו לרשת שנותנת אותו שירות, כפי שת׳רדס לא הצליחה. היחידים שעזבו את טוויטר לטובת אלטרנטיבות (מבוזרות: בלוסקיי ומסטודון) עשו זאת ממניעים אידיאולוגיים.סגור



