דיגיטל וטק

ספוטיפיי אכזבה בגדול והמניה נופלת - מה היה בדוחות?

אחרי זינוק במניה בשנה האחרונה, ספוטיפיי מפספסת בגדול בשורה התחתונה ברבעון השני - וגם התחזית להמשך לא מעודדת
רוי שיינמן | 
מניית ספוטיפיי (צילום shutterstock)
מניית ספוטיפיי נופלת במסחר בוול סטריט לאחר שפרסמה דוחות מאכזבים לרבעון השני של השנה, בהם החמיצה את תחזיות האנליסטים הן בהכנסות והן ברווח הנקי. הדוחות המאכזבים מגיעים אחרי זינוק של 117% במניה בשנה האחרונה, בעיקר בזכות צעדי ההתייעלות שהחברה הובילה, עליות מחירים ואופטימיות מצד המשקיעים סביב תחום הפרסום והבינה המלאכותית.
החברה רשמה ברבעון השני הכנסות של 4.19 מיליארד אירו (כ-4.86 מיליארד דולר), מעט פחות מתחזיות השוק שציפו ל-4.27 מיליארד אירו. עם זאת, מדובר בעלייה לעומת 3.81 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה החברה אכזבה בגדול עם הפסד מתואם של 0.42 אירו למניה, זאת לעומת תחזיות לרווח של 1.97 אירו למניה, ובהשוואה לרווח של 1.33 אירו למניה באותו רבעון בשנה שעברה.
בהודעת החברה נמסר כי תנודות חדות בשערי החליפין פגעו בתוצאות הרבעון והשפיעו לרעה על ההכנסות בשיעור של כ-104 מיליון אירו ביחס לתחזיות. גם הרווח התפעולי היה נמוך מהצפוי, בין היתר בשל עלייה בהוצאות שכר. התחזית לרבעון השלישי המשיכה בקו המאכזב, כשספוטיפיי הזהירה מפני פגיעה נוספת של 25 מיליון.
החברה עדיין מציגה צמיחה מרשימה בבסיס המשתמשים: מספר המשתמשים הפעילים החודשי (MAUs) עלה ב-11% ל-696 מיליון, לעומת תחזית ל-689 מיליון. גם מספר המנויים בתשלום עלה ב-12% ל-276 מיליון, ומספר המשתמשים החינמיים עלה ב-10% ל-433 מיליון, שני הנתונים היו גבוהים מהתחזיות המוקדמות. לרבעון השלישי, החברה צופה גידול ל-710 מיליון משתמשים, מעט מעל התחזיות שעמדו על 707 מיליון.
הראלי המרשים במניית ספוטיפיי בתקופה שקדמה לפרסום הדוחות נבנה על רקע מהלכי התייעלות נרחבים, שכללו פיטורי עובדים, חילופי הנהלה והפחתת השקעות בתחום הפודקאסטים לאחר השקעה של כמיליארד דולר בתחום זה בשנים האחרונות. החברה אמנם צמצמה את היקף הפעילות, אך ממשיכה להשקיע ביוצרים עם תשלומים של יותר מ-100 מיליון דולר רק ברבעון הראשון של השנה.
במהלך יום המשקיעים שערכה החברה ב-2022, הציבה ספוטיפיי יעד שאפתני לשיעור רווחיות גולמית בטווח של 30%-35%. אז החברה התקשתה לעבור לרווחיות משמעותית, עם שיעורי רווחיות גולמית סביב 25% בלבד. ב-2024, הודות להעלאות מחירים והשקת חבילות חדשות, החלה החברה לשפר את שיעורי הרווחיות, אך כעת נרשמת נסיגה.
שיעור הרווחיות הגולמית שהגיע לשיא של 32.2% ברבעון הרביעי של 2024 ירד ל-31.6% ברבעון הראשון ול-31.5% ברבעון השני. ברבעון השלישי, החברה צופה ירידה נוספת ל-31.1%. הפגיעה הזו צפויה להיות מקוזזת חלקית על ידי שיפור בפעילות הפרסום.
האנליסטים מזהירים מהאטה אפשרית בקצב שיפור הרווחיות, לאחר שיפור של יותר מ-5 נקודות אחוז בשנת 2024. בנוסף, הסכמים חדשים עם חברות המוזיקה הגדולות בעולם צפויים להכביד מעט על הרווחיות ברבעונים הקרובים.
למרות התחזיות השמרניות והתוצאות המאכזבות הפעם, בספוטיפיי ממשיכים לשדר אופטימיות: "אנו סבורים כי החברה נמצאת בעמדה טובה להמשיך בצמיחה ולשפר את הרווחיות בשנת 2025, תוך השקעה מחודשת בפוטנציאל שלה", נכתב לצד הדוחות. המניה נסחרת לפי שווי של 143.7 מיליארד דולר אחרי עלייה של 57% השנה ושל 117% בשנה האחרונה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה