דיגיטל וטק

זה מה שגרם לתקלת הענק באינטרנט ברחבי העולם

למה כל כך הרבה אתרים נפלו בבת אחת? איזו חברה אחראית לכך שאתרי חדשות ומסחר ענקיים ברחבי העולם קרסו ברגע, ואיך זה קשור לאתר הארץ ודה מרקר? 
יאיר מור |  1
אילוסטרציה (צילום pixbay edit ice)
חברה שאפילו לא שמעתם עליה עד היום היא האחראית לכך שחלק ניכר מהאתרים באינטרנט לא היו זמינים בשעות הצהריים המוקדמות. לחברה הזו קוראים Fastly, והיא מספקת שירות שנקרא CDN, או Content Delivery Network. זהו שירות שמאפשר לאתרים ליצור העתקים של עצמם, או של חלקים מהם, על שרתים שונים ברחבי העולם, כך שכאשר גולש מישראל לדוגמא מנסה להיכנס לאתר - הוא יקבל את התוכן משרת שנמצא בישראל, ואילו גולש מארה"ב שנכנס לאותו אתר - יקבל את התוכן משרת שנמצא בארה"ב.
בשתי דקות לאחת בצהריים לפי שעון ישראל דיווחה החברה כי זיהתה בעיה בשירות שלה. במשך שלושת רבעי שעה היא המשיכה לדווח כי היא מנסה להבין מה הבעיה, וברבע לשתיים לפי שעון ישראל היא דיווחה כי "הבעיה זוהתה ותיקונים מבוצעים". בשתי דקות לשתיים היא עדכנה כי "הבעיה זוהתה והוחל תיקון. לקוחות עשויים לחוות זמני גישה ארוכים". לבסוף, לקראת ארבע אחר הצהריים, סיכמה החברה כי הבעיה נפתרה.
כפי שדיווחנו מוקדם יותר, בין האתרים שנפלו נכללו כלי תקשורת רבים, כמו הארץ ודה-מרקר, ניו-יורק טיימס, סי.אן.אן, בי.בי.סי, פייננשל טיימס והגרדיאן, לצד שירותי הסטרימינג ספוטיפיי, Vimeo, Twitch, HBO Max ו-Hulu, פלטפורמות המכירות אמזון ו-Shopify, שירותי התשלומים PayPal ו-Stripe, אתר הקהילות Reddit, אתר הקוד הפתוח GitHub שבבעלות מיקרוסופט ועוד. אפילו ענקית המכירות אמזון הושפעה מהתקלה.
תקלות כמו זו שאירעה היום נדירות למדי, מאחר שהמנגנון המשכפל ומבזר את תוכן האתרים מיועד לעבוד כך שאם שרת אחד נופל, הגולשים מופנים לשרת אחר או לגרסת גיבוי של אותו שרת. נפילה של מספר כה רב של איזורים במקביל היא אירוע שלא אמור לקרות כלל - אך אם הוא אי פעם יקרה שוב, לרבים מהאתרים שלא יהיו זמינים ניתן לגשת בגרסאות שמורות על ידי שימוש באתר Archive.org, פרויקט החותר לשמור עותקים של כל הגרסאות של כל התכנים שעלו אי פעם לרשת.
יובל רכלין, מנכ"ל חברת GlobalDots המובילה בתחום החדשנות בענן, ומתמחה בחיבור בין עסקים לבין טכנולוגיות ענן ואינטרנט החדשות ביותר בשוק, מסר כי "האירוע ממחיש את החשיבות של שימוש בשירותי ניהול תשתיות הענן והאינטרנט על ידי חברות המתמחות בכך, בעיקר עבור עסקים שמסתמכים על נכסי האינטרנט כמקור הכנסה עיקרי. במשבר הנוכחי, הגדרות שגויות שבוצעו על ידי הספק גרמו להשבתה מאסיבית של המערכות, וגררו עמן השלכות בקנה מידה עולמי. הפתרון טמון ביצירת מנגנונים שישמרו את הזמינות של האתרים גם אם אחד הספקים חווה תקלה. זו השעה לאמץ אסטרטגיה של מולטי CDN, אשר מונעת תלות בספק יחיד במצבים של כשל טכני, ומאפשרת את רציפות השירות לגולשים ומשתמשים באתרי אינטרנט".
יובל רכלין, מנכ"ל GlobalDots
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מעניין לקרוא את הפרשנות של מאחורי הקלעים
    רוני 06/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כייף שאייס נכנסים עמוק לעולמות הטכנולוגיה
    סגור