דיגיטל וטק

האם אפשר להשחית ערך בויקיפדיה בלי להיתפס?

גולשים שנכנסו לערך הויקיפדיה של ערוץ הספורט שמו לב להגדרה מוזרה שהופיעה בראשו ולא תוקנה כבר שבועיים. איך עשו את זה, והאם כל אחד יכול לכתוב כל דבר על כל אחד בלי שאחרים יוכלו לתקן את זה?
יאיר מור |  3
ויקיפדיה אילוסטרציה (צילום pexels ice edit)
הטרלות בוויקיפדיה אינן עניין חדש. כבר שנים שהאנציקלופדיה המקוונת מתמודדת מול היכולת של כל אדם לערוך את הערכים בה, ובדרך כלל כל ניסיון הטרלה מנוטרל תוך דקות, או לכל היותר שעות. לכן, הופתענו כשגילינו שההטרלה של גולש אוהד מכבי חיפה נגד ערוץ הספורט נמצאת באוויר כבר כשבועיים ואף אחד עוד לא הוריד אותה, למרות שהיא שותפה ברשתות החברתיות. 
תחילה מיהרנו לבדוק בהיסטוריית העריכות של הערך, כדי לראות מתי נוספה השורה "ערוץ מלא אינרטסים שמופעל על ידי מכבי תל אביב ואוכל את הלב לראות את מכבי האמיתית אלופה רק בחיפה יש מכבי" (כל הטעויות במקור) - אבל היא לא קיימת שם. גם לא בקוד המקור של העמוד. 
אז חיפשנו ברשת מאיפה מגיעים התיאורים הקצרים של ערכים שמוצגים בגרסה הסלולרית של האנציקלופדיה הפתוחה, וגילינו הפתעה: התיאורים הללו אינם מגיעים מויקיפדיה עצמה, אלא מפרויקט אחות שלה שנקרא Wikidata, ומטרתו להכיל שדות מידע קבועים מראש על כל דבר בעולם שיש לו ערך ויקיפדיה או ויקי-משהוא-אחר. כמו ויקיפדיה עצמה, כל גולש יכול לערוך את שדות המידע הללו, עם או בלי להירשם כמשתמש באתר - והמידע ששונה יוצג בעמוד של פריט המידע ששונה בכל אתרי ויקימדיה. 
כדי להראות כמה קל זה, כתבנו בתיאור של עצמנו באתר הזה את השורה הבאה: 
השינוי לקח שניות בודדות - כל שנדרש הוא למקם את הסמן בשורת התיאור, לכתוב את מה שרצינו וללחוץ על אישור לפרסום התיאור. תוך שנייה הוא כבר הופיע בעמוד הויקיפדיה שלנו - ולאחר דקה, כאשר החלפנו אותו שוב לתיאור מעט יותר רציני ועדכני, גם הוא הוצג מייד בויקיפדיה, ללא שום שיהוי או בדיקה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נו, ו...
    גל 07/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש הרבה השחתות כאלה, ספציפית על התקציר מוויקינתונים. רק לאחרונה היה כזה בערך על yes, רק שזה לא זכה לכתבה.
    סגור
  • הפעם פעלו נכון
    טרול רפאים 07/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הראו שאפשר גם לתקן...
    סגור
  • מתקנים, פשוט עורכים בד"כ ממחשב
    גל 07/2021/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ושם לא רואים את ההערה הזאת, שמופיעה רק במובייל, אלא אם בוחרים לעדכן משהו בוויקינתונים על אותו ערך. כך נתקלתי בהשחתה של yes ותיקנתי אותה.
    סגור