דיגיטל וטק

נחשפה רשימת החסומים הקבועים בפייסבוק: להב"ה ברשימה לצד ארגוני טרור

רשימה סודית, שנחשפת היום לראשונה, מפרטת אילו ארגונים ואנשים מוגדרים על ידי פייסבוק כמסוכנים, ולכן אינם יכולים להשתמש בה – אך מסכנים גם את כל מי שמעז להזכיר אותם
יאיר מור |  1
בנצי גופשטיין (ימין), חסן נסראללה (שמאל) (צילום יונתן סינדל פלאש 90, צילום מסך טוויטר)
השתלטות אסלאמית, השמדת ישראל, הכחשת שואה... ומניעת התבוללות: מבחינתה של פייסבוק, מתברר היום, כל הנ"ל שווים. אתר The Intercept חושף את הרשימה של מה שמוגדר על ידי הרשת החברתית הגדולה בעולם "אנשים וארגונים מסוכנים". מדובר באחד הסודות הכמוסים ביותר של פייסבוק, ועתה מתברר כי הוא כולל אלפי ישויות ברחבי העולם – מארגוני טרור של ממש ועד להקות מוזיקה שוליות.
לפי האתר, שכאמור חשף את הרשימה וניתח אותה, היא כוללת יותר מ-4,000 ישויות. מתוך אלה, 53.7% מוגדרות כישויות טרור, 23.3% כ"תנועות צבאיות חברתיות", 17% כארגוני שנאה, 4.9% כארגוני פשע וכאחוז בודד של "גופים אלימים לא-מדינתיים".
מבדיקת ice עולה כי 20 ארגונים ברשימת הארגונים החסומים מקושרים עם חמאס, 83 מקושרים עם חיזבאללה, 144 מקושרים עם משמרות המהפכה של איראן וכמעט 300 מקושרים עם דאע"ש. ברשימת האנשים החסומים נמנים כ-30 שמות המקושרים עם חמאס, ביניהם בכירי הארגון עבד-אל עזיז רנתיסי, אחמד יאסין, איסמעאיל הנייה, חאלד משעל, מוסא אבו-מרזוק, סלאח אל-ערורי, מוחמד דף, יחיא עייאש ויחיא סנואר; 108 שמות המקושרים עם חיזבאללה, ביניהם עלי שחאדה, עימאד מורנייה, ג'וואד נסראלה (בנו של מזכ"ל הארגון) וסמיר קונטאר; כמעט 100 שמות המקושרים לאיראן; וכמעט 200 שמות הקשורים לדאע"ש.
במקביל, שם אחד ברשימה שייך לארגון ישראלי: להב"ה, הפעיל נגד התבוללות ופעילותו מעוררת מחלוקת גם בישראל, אך אינו מוגדר כאן כארגון טרור, אלא כארגון ימין קיצוני, ואולי אף גזעני.
הרשימה נמצאת בבנייה לכל הפחות מאז 2012, אז הוסיפה פייסבוק לתקנון שלה סעיפים נגד "ארגונים עם היסטוריה של פעילות טרוריסטית או עבריינית אלימה" – אך מאז ועד היום היא היתה סוד שמור היטב, למרות שפעילים פוליטיים קוראים לפרסם את הרשימה, כדי שמתמשים יידעו על מי אסור לכתוב דברים טובים אם לא רוצים להיחסם, ואפילו צוות הפיקוח העצמאי שמינתה הרשת החברתית עצמה קרא לה לחשוף אותה.
פייסבוק, מצידה, טוענת כי היא לא חושפת את הרשימה כדי להגן על העובדים ולמנוע ממי שברשימה למצוא דרכים לעקוף אותה. מנהל מדיניות נגד טרור וארגונים מסוכנים בפייסבוק, בראיין פישמן, אמר לאינטרספט: "זהו תחום תחרותי, ולכן אנו מנסים להיות שקופים ככל הניתן, אך במקביל לתעדף אבטחה, להגביל סיכונים חוקיים ולמנוע הזדמנויות מקבוצות (המבקשות) לעקוף את החוקים שלנו. איננו רוצים טרוריסטים, קבוצות שנאה או ארגוני פשע בפלטפורמה שלנו, ולכן אנו חוסמים אותם ומסירים תוכן המשבח, מייצג או תומך בהם. צוות של יותר מ-350 מומחים בפייסבוק ממוקד בעצירת הארגונים הללו והערכת הסיכון שלהם. כרגע אנו חוסמים אלפי ארגונים, כולל יותר מ-250 קבוצות של עליונות לבנה (הנמצאות) בשלבים הגבוהים ביותר של המדיניות שלנו, ואנו מעדכנים באופן קבוע את המדיניות שלנו והארגונים העומדים בהגדרות המחייבות חסימה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צוקרברג המקולל
    7890 10/2021/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שום דבר כבר לא יכול להפתיע אצל היהודון צוקרברג
    סגור